
Ciprian Mureşan.
Umbră dublă
Institutul Central de Grafică
Palazzo della Calcografia, Roma
13 martie – 1 mai 2024
Avanpremiera presă: miercuri 13 martie 2024 ora 12.00
Inaugurare: miercuri 13 martie 2024 ora 18.00
Intervin:
- Maura Picciau - Director Institutul Central de Grafică și curatorul expoziției
- Andrea De Pasquale – Director General Direcția Generală Educație și Cercetare
- Gabriela Dancău – Ambasadorul României în Italia
- Pier Paolo Pancotto – Curatorul expoziției
- Oana Boșca-Mălin – Accademia di Romania in Roma
- Giorgio Marini – Responsabil Gabinetto dei disegni – Istituto centrale per la grafica
Miercuri, 13 martie 2024, la Institutul Central
de Grafică se deschide expoziția Umbră dublă de Ciprian Mureșan,
curatoriată de Pier Paolo Pancotto și Maura Picciau, Directorul Institutului
Central de Grafică și realizată în colaborare cu Accademia di Romania in Roma –
Institutul Cultural Român și cu patronajul Ambasadei României în Italia.
Vor fi expuse în jur de 24 de lucrări pe hârtie
de diferite formate, precum și 9 lucrări fotografice și o sculptură. Cu ocazia
expoziției, vor fi expuse și câteva dintre desenele originale din care artistul
s-a inspirat, printre care Pontormo, Tintoretto și Botticelli.
Maura Picciau, Directorul Institutului Central
de Grafică, explică modul în care Mureșan este un artist căruia îi place să
lucreze - după diferite tehnici - pornind de la arta antică, pe care o supune
unui control critic și vizual pe cât de punctual și de respectuos pe atât de
conștient și autonom . Astfel, văzându-l pe Mureşan acţionând, ne întrebăm cât
de mult ne vorbeşte şi astăzi moştenirea noastră istorică, dacă ne călăuzeşte,
ne tulbură profund, ne implică dincolo de istoria sa eminentă, uneori care se
profilează. Ne întrebăm dacă și în ce măsură imaginea unei opere de artă
celebre și istoricizate este purtătoare de adevăr, în comparație cu prezentul.
Ciprian Mureşan (Dej, 1977), un artist român cu
mai multe faţete, lucrează folosind diverse medii, de la video la sculptură, de
la desen la fotografie până la instalaţii şi se mândreşte cu numeroase
expoziţii, inclusiv câteva personale la Centrul Pompidou din Paris (2019, cu
Șerban Savu), la SMAK din Gent (2019), la Tate
Modern London (2012, cu Anna Molska). Proiectul de calcografie reprezintă a
treia expoziție personală la Roma pentru artist, după cele de la Academia
Franceză, Villa Medici (2018), la Muzeul Pietro Canonica (2016) și expoziția de
la La Fondazione (2019, cu Geta Bratescu, Adrian Ghenie,Șerban Savu), își
consolidează astfel relația personală cu orașul. Mai mult, în 2009, Mureșan
și-a reprezentat țara la Bienala de la Veneția (a expus și în 2017), în timp ce
pentru ediția din 2024 a fost ales curator al proiectului cu Șerban Savu pentru
pavilionul României.
Toate desenele expuse, unele de dimensiuni mari,
au fost realizate de artist special pentru această expoziție, inspirându-se din
lucrările marilor maeștri ai trecutului prezent în colecția Cabinetului de
Desene al Institutului, cu care a avut ocazia să interacționeze direct în
lunile premergătoare expoziţiei.
După cum explică însuși artistul - Reproducerea
artei prin cărți a dus la popularizarea artei în general, dar, în mod
paradoxal, accesul la cataloagele de artă, precum și accesul la originale în
muzeele vest-europene, este limitat în țara mea din cauza „ zidului” care
separă Blocul de Est de restul lumii. Până în 1989 (anul căderii regimului
comunist) reproducerea în România a reprezentat o legătură cu universalul și
tocmai de la acest concept m-am concentrat pe copierea cărților de artă ca
proces de studiu și creație. În cazul colaborării cu Institutul Central de
Grafică, prin acces privilegiat la desene originale din epoca Renașterii și
Barocului, opera mea capătă o nouă perspectivă.
Desenele fac parte dintr-o serie, care a început
în 2013 cu o carte despre Bas Jan Ader, și este leagtă de mitul artistului
olandez care a desenat timp de patru ani pe aceeași bucată de hârtie, ștergând
de fiecare dată desenul anterior înainte de a începe unul nou. Mureșan,
inspirându-se din această lucrare, a desenat pe aceeași foaie de hârtie fără a
șterge straturile anterioare, începând să copieze imagini din cărți, cataloage
de artă, în principal monografii ale artiștilor, o carte pe o coală de hârtie, suprapunând
și redesenând în faze și straturi. Această acumulare de imagini existente a dat
naștere astfel unei imagini cu totul noi.
Rezultatul este o expoziție care pleacă de la
desen dar devine artă conceptuală pură –explică curatorul Pier
Paolo Pancotto – Mureșan de fapt nu copiază din antic, mai degrabă pune la
îndoială valoarea imaginii și cât de mult riscă repetarea acesteia să o facă
să-și piardă valoarea semantică pe care ar trebui să o poarte cu ea. Un fel de
„golire” a imaginii din cauza înmulțirii sale excesive.
Lucrările fotografice care fac parte din expoziție au fost realizate cu ajutorul camerei stenopeice, un proces fotografic care exploatează principiul camerei obscure: pe unul dintre pereții prin care intră razele de lumină se face o mică gaură (pinhole) și reproduce imaginea în interior pe peretele opus unde este plasată o coală de hârtie fotosensibilă. O practică care prin timpi de expunere foarte lungi duce la crearea unor imagini voit nedefinite.
Informații:
Institutul Central de Grafică - Palazzo della Calcografia Via della
Stamperia, 6 - Roma
Program vizite:
Marți – Duminică 10.00 – 19.00 www.grafica.beniculturali.it