Cea mai așteptată seară de literatură europeană la Lisabona va avea loc în cartierul Carnide sâmbătă, 12 octombrie 2024. Între orele 19.00 și 23.30, publicul va putea asista la 10 sesiuni de lecturi puse în scenă de actori și actrițe, cu o durată de 10-15 minute și repetate la fiecare jumătate de oră. Sesiunile sunt gratuite și vor avea loc în spații care sunt fie mai puțin accesibile, fie mai puțin cunoscute publicului, precum Boutique da Cultura, Casa do Coreto, Centrul Cultural Franciscan, Colegiul Militar, Școala Primară Luz/Carnide, Spațiul Multicultural Bento Martins, Espassus 3G, Farmacia Quinta da Luz, Consiliul Parohiei Civile Carnide, Magazinul de Biciclete, Brutăria Carnide sau Restaurantul Os Três Forasteiros.
Cea de-a XII-a ediție a Nopții Literaturii Europene are un număr record de participări, însumând 18 țări și 17 autori selectați (un autor prezintă două opere, reprezentând două țări, Austria și Cehia). Cu poezii, romane, povestiri și o nuvelă grafică, această ediție a Nopții Literaturii Europene dezvăluie viziuni și critici ale societății europene prin diversele genuri literare prezentate și prin temele abordate, de la sentimentul de comunitate, boală, familie, la dictaturi, inclusiv dictatura muncii, meta-narațiune, singurătate sau chiar excluderea prin surditate, printre multe alte subteme care stau la baza fiecărei opere. În acest an, această experiență literară unică va fi disponibilă și vizitatorilor cu deficiențe de auz, prin intermediul unui traseu cu sesiuni însoțite de interpretare în limbajul semnelor portughez.
În 2024, Noaptea Literaturii Europene va oferi ocazia spectatorilor de a intra în contact cu literatura din Austria (Stanislav Struhar), Belgia (Caroline Lamarche), Cehia(Stanislav Struhar), Danemarca (Olga Ravn), Estonia (Tõnu Õnnepalu), Finlanda (Marko Turunen), Franța (Alice Zeniter), Germania (Katja Oskamp), Grecia (Nikos Davvetas), Irlanda (Paul Lynch), Italia (Beatrice Salvioni), Luxemburg (Antoine Pohu), Polonia (Anna Goc), Portugalia (Manuel Alegre), Regatul Unit (Lisa Jewell),România (Robert Șerban), Spania (Manuel Vázquez Montalbán)și Ungaria (Krisztina Tóth). Belgia și Danemarca debutează în acest an la Noaptea Literaturii Europene, la care vor fi prezenți autorii Stanislav Struhar, Caroline Lamarche, Krisztina Tóth, Antoine Pohu, Manuel Alegre și Robert Șerban.
La cea de-a XII-a ediție a Nopții Literaturii Europene, România este reprezentată descriitorul Robert Șerbancare va fi prezent la eveniment cuPoemul curcubeu. Un experiment (Casa de Pariuri Literare, 2021). Punerea în scenă a diferitelor fragmente din acest poem este asigurată de actorul Nuno Pinheiro. Sesiunile României vor avea loc în Sala Studio a Boutique da Cultura.
Poemul curcubeu. Un experiment a fost scris la dicteu automat, având ca temă copilăria trăită în perioada Epocii de aur. „Am scris, sub autodicteu, un poem autobiografic despre cei mai răi ani din dictatura lui Ceaușescu, anii ’80, când am ieșit din copilărie și am devenit adolescent, elev de liceu.Poemul curcubeu e un experiment și a fost pariu. Pariu, fiindcă am vrut să aflu dacă sunt în stare să scriu poezie timp de opt ore, continuu. Pentru asta am preferat un spațiu public, Galeria Pygmalion din Timișoara, (și) fiindcă acasă ar fi fost mult prea multe tentații cărora nu le-aș fi rezistat. Apoi, întrucât am vrut să arăt că scrisul implică rezistență, concentrare de durată, acuitate, energie. Am ales o zi de weekend, sâmbăta (12 octombrie 2019), fiindcă 99% dintre scriitorii români scriu când apucă: noaptea, în concedii, la sfârșituri de săptămână, în zilele libere. Toți au servicii care nu prea sunt într-o relație apropiată cu literatura. În niciun caz cu scrisul de ficțiune. (...) Am început „Ziua de lucru a poetuluiˮ – cum s-a chemat evenimentul care a avut loc în cadrul festivalului Baroque II Urban, organizat de Galeria Meta Spaţiu la Timișoara – la ora 10. Am scris pe o bobină de hârtie, dintre cele pe care se tipăresc ziarele – am primit-o de la colegii mei de la „Renașterea bănățeană”, ziar unde am lucrat patru ani, în tinerețe.Am folosit pentru fiecare vers câte-o carioca de altă culoare tocmai pentru că poezia nu e monocromă, ci e (și) un joc ce are nuanţe și culori diferite. În timp ce se scriam, hârtia înainta, centimetru cu centimetru, prin sala lungă.Curioșii, familia, prietenii, cititorii de poezie au putut să vină în galerie și să vadă ce fac. Unii și zâmbeau, nu doar îmi zâmbeau, dovadă că au simțit, în toată desfășurarea aceea de hârtie, care creștea metru după metru, de la o oră la alta, ironia şi autoironia.(...) N-am știut dinainte ce-o să scriu, nici măcar nu m-am gândit la ce-aș vrea să scriu. Nu am vrut să fac asta – să planific, să mă pregătesc, ci să-mi aflu reacția în fața acelui sul de hârtie și să experimentez scrisul de primă instanță. Sunt unul dintre cei care crede în inspirație. Să fi fost inspirat în acea zi de octombrie, când, după cele opt ore, aş mai fi stat şi aş mai fi scris? Cu cât poemul înainta, cu atât intram mai adânc în inima lui și eram furat de mișcările ei. La ora șase seara m-am oprit, m-am ridicat de pe scaun, mi-am tras sufletul și am rulat înapoi poemul de 15 metri.ˮ- Robert Șerban
„Citit cap-coadă, poemul lui Robert Şerban e cât se poate de coerent. Imaginile se leagă între ele, ideile sunt duse până la capăt. Aproape nimic nu e lăsat la voia întâmplării. Şi faptul acesta e de-a dreptul fascinat. Oare de ce dadaiştii nu alegeau o temă? De ce scrisul lor e disparat, alcătuit din unghiuri, cercuri şi linii frânte ce par a nu avea prea multe puncte comune cu realitatea?? Hazardul poate fi provocat şi apelând la logică şi raţiune. La inspiraţie poetică.ˮ - Nichita Danilov
Robert Şerban (n. 4 octombrie 1970) este scriitor și jurnalist, președinte al Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara, redactor al revistei Orizont, realizatorul emisiunii „Piper pe limbă” (TVR Timișoara și TVR 3). A publicat volumele de poezie Fireşte că exagerez (ed. Excelsior, 1994), Odyssex (ed. Marineasa, 1996), Cinema la mine-acasă (ed. Cartea Românească, 2006; ediţia a II-a, ed. Tracus Arte, 2019), Moartea parafină(ed. Cartea Românească, 2010), Puțin sub linie(ed. Cartea Românească, 2015), Ascuns în transparență(ed. Polirom, împreună cu artistul vizual Pavel Vereș, 2017), Tehnici de camuflaj (ed. Tracus Arte, 2018). În străinătate i-au apărut cărțile Heimkino, bei mir (Pop Verlag, Germania, 2009), Биоскоп у мојој куђи / Cinema la mine-acasă(ed. Meridijani, Serbia, 2010), Illatos koporsó(ed. L’Harmattan, Ungaria, 2012), Feintod (Pop Verlag, 2018), Nah an der Gürtellinie (Pop Verlag, 2018), Ein plötzlich erlöster Glücksritter(Pop Verlag, 2018), Azbest (ed. Agora, Serbia, 2019). A publicat, în franceză, La mort parafinne (Vinea Editions, 2015; ediţia a II-a, 2019). Poezia lui Robert Șerban a apărut în antologii și reviste în limbile germană, sârbă, maghiară, poloneză, cehă, engleză, spaniolă, franceză, italiană, olandeză, macedoneană, daneză, norvegiană, ebraică, suedeză, arabă, ucrainiană, idiș, portugheză etc.
Nuno Pinheiro a absolvit Facultatea de Teatru la Școala Superioară de Teatru și Film și a terminat un Master în Teatru la aceeași instituție de învățământ. În paralel cu munca de actor, desfășurată în televiziune, cinema și publicitate, e profesor, producător, asistent de regie, director de casting, formator și creator de conținut. A avut colaborări cu Maria João Vicente, Rita Nunes, António Mortágua, Tiago Vieira, João Manso, David Marques, Teresa Coutinho și Tiago Cadete, printre alții. Ca actor, a colaborat cu Filipa Matta, Susana Gaspar și João Villas Boas.
Noaptea Literaturii Europene este o inițiativă a EUNIC Portugalia, o rețea care reunește institute culturale și ambasade din țările Uniunii Europene, care în acest an este organizată în parteneriat cu Rețeaua Bibliotecilor din Lisabona BLX, Europa Creativă,Consiliul Parohiei Civile Carnide, Boutique da Cultura, El Corte Inglés și cu partenerii mediaAgenda Cultural de Lisboa și Antena 2.