Jazz-ul cucereşte China sau China cucereşte jazz-ul?! – OBSERVATOR CULTURAL

Jazz-ul cucereste China sau China cucereste jazz-ul?! - OBSERVATOR CULTURAL

Cel mai simplu ar fi să răspund şi-şi!

Iată de ce.

Beijing

O primă dovadă edificatoare am avut-o în 2007, atunci cînd am însoţit prima formaţie de jazz din România care a cîntat în China, la Beijing, adică Sorin Terinte Trio - solistă Hariclea Bădescu, la Clubul Song - 3 concerte, dar şi la CD Live Jazz Club, în jam session cu muzicieni chinezi.

Am primit apoi în Bucureşti, după cîţiva ani, replica unei excelente formaţii de jazz din China - Kong Hongwei, care a concertat, prin amabilitatea Ambasadei Chinei, la Ateneul Român, în ziua următoare la Sala Mică a Palatului, iar apoi la Liceul de muzică „George Enescu" unde au cîntat împreună cu elevii de la clasa de jazz şi cu profesorul lor, pianistul-compozitor Florin Răducanu. Invitatul formaţiei din China pentru acest prim turneu din România, Bulgaria şi Ucraina, a fost un renumit saxofonist chinez stabilit de cîţiva ani la New York - Jin Hao şi de la care am primit atunci un excelent CD de jazz, evident realizat de acesta în SUA şi intitulat „Opera Masks - Drumming Out". Şi Pianistul Kong Hongwey mi-a lăsat un CD de referinţă intitulat „Jazz Composition. Live in concert".

După alţi cîţiva ani, am intrat în posesia unui CD intitulat „The Buterflay Loves" cu muzică tradiţională chineză, în care, în cîteva piese, pot fi detectate şi elemente specifice jazz-ului: ba improvizaţii, blue notes şi orchestră de estradă, ba elemente latino precum ritmul de rumba.

Mai era cazul să fiu surprins cînd am primit invitaţia din partea Ministerului Culturii şi a Asociaţiei Muzicienilor de Jazz din China de a mă număra şi eu printre cei 23 de directori de evenimente de jazz din 16 ţări Central şi Est Europene pentru a participa la programul JAZZ DIRECTORS' TOUR & FORUM (11-25 octombrie)? (Eu în calitate de jurnalist şi co-director al RoLand Jazz Festival Sângeorz Băi).

Programul a cuprins festivalurile de jazz de la Bejing, Shanghai şi Guangzhou (la fiecare cîte 5 zile), iar invitaţia era semnată din partea organizatorilor, de către Adam Huang - vicepreşedinte al Asociaţiei respective şi preşedinte al Comitetului de organizare a festivalului de jazz de la Beijing, nimeni altul decît chitaristul bas al formaţiei Kong Hongwei care a concertat şi la Bucureşti.

Adevăratele surprize jazz-istice şi nu numai... au demarat încă din prima seară, la Beijing Nine Gates Jazz Festival, în sala festivă a Bibliotecii Naţionale (clădire nouă), aproximativ 1.000 de locuri, aproape toate ocupate, cînd şi unde, organizatorii ne-au oferit, o adevărată Gală-panoramă a valorilor actuale, creative şi interpretative, din Capitala Chinei şi din împrejurimi, mai precis a şcolilor de jazz din această zonă.

În cele aproape patru ore, fără pauză, pe scenă s-au derulat vreo douăzeci de formaţii cu sau fără solişti-soliste, majoritatea tineri, studenţi cu sau fără profesorii lor în componenţă, fiecare cu cîte o piesă, că nu era timp de mai multe, şi oricum era edificatoare şi aceasta, în care am admirat atît muzicalitatea şi virtuozitatea creativă şi interpretativă (elemente tradiţionale autohtone într-o excelentă şi ingenioasă conexiune cu elementele de jazz), cît şi virtuozitatea instrumentală şi vocală. Toate exprimate cu o admirabilă sensibilitate, candoare (din partea fetelor), prospeţime stilistică, prezenţă scenică şi costumaţie elegante, vădit pregătite în prealabil cu minuţiozitate (tot solistele).

Citește articolul întreg AICI