„Bienheureux Valerică” de Nicu Ilfoveanu, la ICR Paris

Bienheureux Valerica de Nicu Ilfoveanu, la ICR Paris

Bienheureux Valerică de Nicu Ilfoveanu | Mois de la Photo du Grand Paris 2017


5 - 28 aprilie 2017 la Institutul Cultural Român


Cu ocazia Mois de la Photo du Grand Paris 2017, Institutul Cultural Roumain de la Paris și Galeria Anca Poterașu din București prezintă expoziţia Bienheureux Valerică de Nicu Ilfoveanu.

Curator : Camilo Racana


evenimente

miercuri 5 aprilie

19.00

vernisaj

sâmbata 22 aprilie

12.00 – 13.30

weekend intens Sud-Vest

masă rotundă despre Nicu Ilfoveanu și creaţia românească contemporană, moderată de Mica Gherghescu, istoric de artă, Biblioteca Kandinsky - mnam/cci, Centrul Pompidou. Invitaţi : Doina Lemny, istoric de artă, conservator la Muzeul naţional de artă modernă, Centrul Pompidou, Paris, Camilo Racana, curatorul expoziţiei.

13.30

brunch românesc

Gratuit

Inscrieri : doinamarian@institut-roumain.org

duminica 23 aprilie

11.30

weekend intens Sud-Vest

vizită ghidată a expoziţiei cu Camilo Racana

12.30

Performanţă artistică de Valentin Cernat

Gratuit fără înscriere


catalog

risografie, serigrafie, 24 pagini:17 euro


« El e Valerică, nu știu câți ani are, dar cred că e mai mic decât mine, ne știm de când eram copii, doar că el nu mergea la şcoală și de aceea nu-i știu vârsta. Mai avea o soră de care e legată prima mea experiență cu fotografia. Aveam un joc: ea stătea cocoțată pe niște butuci, iar noi stăteam pe vine; dacă-i dădeam un leu, își ridica fusta și ne făcea „o poză”. Acum nu mai știu pe unde e și nici Valerică nu știe de ea. El vine în fiecare duminică și mă strigă. Îi fac fotografii și-i strecor câte ceva în buzunar. Niciodată nu-mi cere, vine doar să facem poze pe care nu stimte nevoia să i le arăt vreodată. Tot el își alege locul de fotografiat. Mai selectez o imagine cu el, pentru că e bun. »

Nicu Ilfoveanu

Corpus-ul expoziţiei este format din Valerică, eau de vie și Valerică Bienhereux – print archival pigment pe hârtie Baryta, 110x130 cm, și din proiecţia în buclă a diapozitivelor originale care alternează imaginea lui Valerică cu cele ale capodoperelor Renașterii.
Diapozitivele au fost lucrate în laboratorul propriu. Ele au fost redecupate, colorate, reasamblate, reîncadrate, virate în tente de culoare, saturate. In aceste diapozitive, Valerică este reprezentat pierdut în visare, scrutând noaptea, redublat, secţionat, încadrat de legenda « Firenze 69 Galleria delli Ufizzi Botticelli La Nascita di Venere ».
Dialogul între opera imprimată și transparenţele diapozitivelor este tulburător. Lumina transcende cele două portrete ale lui Valerică, transformându-le în « materie vie ». « Este acolo si mă privește în liniște ».
Imprejurul lui, sus, jos, peste tot, clic-clac-ul regulat al celor două carusele revarsă diapozitive, imagini saturate, fascicule luminoase care, într-o prenumbră vagă, proiectează non-imagini, care devin « comentarii ».
De fapt, această instalaţie nu este decât mașina dorinţei de confidenţialitate ocultă a expoziţiei « Bienheureux Valerică ». Totul nu este altceva decât dispozitivul la care artistul este legat continuu, la infinit.

Camilo Racana

Nicu Ilfoveanu e o exceptie. Unii l-ar putea numi anacronic, si neconsiderandu-l contemporan, l-ar cataloga probabil “modern”, in acel sens (care mai nou a devenit un poncif superficial) al modernitatii ce presupune excitarea medium-ului, a materialului, descoperirea si imblanzirea sa. Poate ca asa e. Poate ca e intr-adevar “modern”. Sau poate ca nu incercam sa citim fotografiile lui Nicu asa cum ar trebui, fara prejudecati legate de trendul sau practicile uzuale ale fotografiei contemporane. O privire atenta si proaspata va descoperi in fotografia lui Nicu o vibratie contemporana reala, plasata nu in subiect, ci in frumusetea convulsiva a obiectului, a fotografiei insasi. Actor vivace si constant al scenei de arta contemporana inca de la inceputul anilor 2000, Nicu Ilfoveanu vorbeste intr-un limbaj special, unic in parcul stilistic al artistilor tineri romani.
Isi termina studiile universitare in prima generatie a catedrei de fotografie si video de la Universitatea Nationala de Arta din Bucuresti, generatie “legendara”, avandu-i ca profesori pe Iosif Kiraly si pe Radu Igazsag. Incepe sa expuna inca de la absolvirea liceului in 1994 si se misca agil atat in fotografie cat si in video. Are o apetenta predilecta pentru fotografia alb-negru, abordand-o recent si pe cea color, asupra careia se concentreaza actualmente.

Cosmin Moldovan

Nicu Ilfoveanu

Nicu Ilfoveanu a terminat Universitatea de Artă din Bucureşti, la secţia foto-video, unde este acum asistent. Fotograf şi artist video, în activitatea recentă a lui Ilfoveanu se numără expoziții individuale la Galeria Arsenal din Poznan (Prezentul Greșit, 2013), la Muzeul Țăranului Român din București (Serii. Multiplii. Realisme., 2012), precum și participări la expoziții de grup, cum ar fiCentrul de reflecție pentru istorii suspendate. O încercare, din cadrul celei de-a 55-a Expoziții de Artă Internațională – Bienala de la Veneția (2013) sau al 4-lea Festival de Fotografie de la Mannheim/Heidelberg/Ludwigshafen (2011). A publicat până acum mai multe cărţi, SteamPunk Autochrome (2007), Petite Histoire (2010), ELECTRO+ (2011), Găsiți și pierduți (2011), iar ultimul lui volum este Serii. Multiplii. Realisme (2013).


Contact presă : Doina Marian - doinamarian@institut-roumain.org - 01 44 18 03 78