„Cei mai buni actori din Israel sunt cei sosiți din România. Ei au venit cu știință, cultură, profunzime, disciplină și respect față de profesie” – susținea cândva Gary Bilu, directorul Institutului de Teatru Beit Zvi și fondatorul Teatrului din Beer Sheva. Sentința acestei adevărate legende a teatrului israelian a fost evocată cu ocazia evenimentului intitulat „Mari actori români ai scenei israeliene”, organizat de ICR Tel Aviv pentru a marca Ziua Culturii Naționale.
Manifestarea i-a avut ca invitați pe Lia Koenig, Tricy Abramovici și Nicu Nitai, trei „monștri sacri” ai teatrului israelian – după cum s-a exprimat moderatorul evenimentului, Martin Salamon, directorul ICR Tel Aviv –, toți trei absolvenți ai școlii de teatru românesc.
Lia Koenig l-a evocat pe regizorul Ginel Teodorescu, sub îndrumarea căruia a jucat, la Teatrul Evreiesc de Stat de la București, primele roluri importante din impresionanta sa carieră, alături de figuri legendare ale teatrului românesc: Lucia Sturza Bulandra, Sonia Cluceru, Maria Filotti, Mihai Popescu, Radu Beligan. „El m-a făcut să înţeleg scena, jocul, teatrul” – a subliniat actrița unanim considerată „marea doamnă a teatrului israelian”. Vorbind despre aportul actorilor români la dezvoltarea teatrului israelian, Lia Koenig a ținut să sublinieze moștenirea lăsată de Nicu Nitai – la rândul său invitat al evenimentului – unul dintre „deschizătorii de drumuri” și care se numără printre fondatorii teatrului fringe în Israel.
„România rămâne baza mea, sufletul meu, casa mea” – și-a declarat atașamentul față de țara natală binecunoscuta actriță Tricy Abramovici, care a vorbit despre șocul cultural pe care l-a presupus emigrarea în Israel, la apogeul carierei sale de actriță, precum și despre diferențele dintre mediul teatral românesc și cel israelian. Invitații și-au manifestat recunoștința față de profesorii și mentorii de care au avut parte în România, înainte de emigrarea în Israel, cât și respectul față de calitatea învățământului și știința artei teatrale românești.
Manifestarea a inclus și un scurt recital, din operele lui Mihail Sebastian și Marin Sorescu, în interpretarea lui Nicu Nitai, cât și ale lui Păstorel Teodoreanu, Grigore Alexandrescu și Octavian Paler, în interpretarea lui Tricy Abramovici. Momentul dedicat memoriei Rozinei Cambos, binecunoscută actriță născută în România și care a făcut carieră în teatrul din Israel, decedată în anul 2012, a inclus un fragment din filmul biografic Să fii parte din acel roșu.
Lia Koenig și-a început studiile la Institutul de Artă Dramatică din București, unde după absolvire s-a remarcat în nenumărate roluri, precum Hava din spectacolul Tevie lăptarul de Șalom Aleihem (1957), Katerina din Furtuna de Alexandr Ostrovski (1957) și Anna Frank din spectacolul după Jurnalul Annei Frank (1957, în regia lui George Teodorescu), pentru acesta din urmă fiind premiată de Ministerul Culturii. În Israel, a apărut de-a lungul anilor în peste o sută de piese de teatru la Habima și alte teatre, pentru care a fost recompensată cu numeroase premii. Alături de soțul ei, Zvi Stolper, a interpretat în spectacole idiș, pe care acesta le-a scris și regizat, printre care Stele fără cer, dedicat scriitorilor de limba idiș. În 2008, Universitatea din Tel Aviv i-a acordat un doctorat onorific „pentru contribuția inegalabilă la societatea și cultura din Israel și pentru virtuozitatea artei sale scenice”.
Tricy Abramovici este absolventă a Institutului de Teatru și Film de la București, unde a câștigat deopotrivă admirația publicului larg, dar și al criticilor datorită diversității rolurilor abordate, de la dramă până la improvizație comică și musical, printre care se numără rolurile: Beilko din Lozul cel mare și Hudl din Tevie Lăptarul de Șalom Aleihem; Hildel Wangel din Constructorul Solness de Henrik Ibsen, Sidonia din Culorile nemuririi de Ştefan Tita, Mira din piesa Vrăjitoarea de A. Goldfaden, Devorah în piesa Golem de H. Leivik, Rachel în Evreica din Toledo, după romanul lui L. Feuchtwanger. Totodată, a avut și roluri la televiziune, în Adam şi Eva de Aurel Baranga, 12 ore înainte de amurg de C. Munteanu, Fata fără zestre de Oslrovski, dar şi câteva aparitii în filme, ca de exemplu Oaspeti de seară (1976), Actorul şi sălbaticii (1975), Despre o anume fericire (1973) și Stejar, extremă urgență (1974). În 1989 a emigrat în Israel, unde a avut jucat pe scena marilor teatre, iar începând cu 1993, joacă la Teatrul Yiddishpiel.
Nicu Nitai este actor, regizor de teatru și dramaturg israelian, originar din România și absolvent al Institutului de Artă și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București. A devenit cunoscut publicului larg pentru piesa-monolog Căderea după Albert Camus, pe care o joacă permanent începând din anul 1975. Pe parcursul îndelungatei sale cariere a întemeiat Teatrul HaSimta din Yafo și ulterior Teatrul Karov din Tel Aviv și, printr-o neobosită muncă de traducere și adaptare, a redat limbii și culturii ebraice și publicului israelian opere din dramaturgia universală, dar mai ales ale unora dintre cei mai apreciați autori români, precum Ion Luca Caragiale, Mihail Sebastian și Matei Vișniec. A fost recompensat cu Premiul Rosenblum (1996) și Premiul Landau pentru Teatru (2012), în semn de recunoștință pentru întreaga sa activitate și contribuție la arta teatrală din Israel.