- 23 January 2017 - 23 January 2017
- Etichete ICR Berlinala 2017
Institutul Cultural Român a găzduit luni, 23 ianuarie 2017, la sediul din Aleea Alexandru 38, o conferință de presă dedicată participării românești la Festivalul Internațional de Film de la Berlin - Berlinala 2017. Au participat criticul de film Iris Lackner (Israel), președintele Institutului Cultural Român, Radu Boroianu, directorul de imagine Andrei Butică, actorii Mircea Postelnicu, Diana Cavallioti și Adrian Titieni, co-scenariștii Cezar Paul-Bădescu și Iulia Lumânare, producătoarea Oana Iancu, actorul Tudor Aaron Istodor, regizoarea Ioana Mischie și Alina Sălcudeanu (CNC). Discuțiile au fost moderate de Cristina Liberis, secretar general adjunct al ICR.
La ediția din acest an, desfășurată în perioada 9-19 februarie 2017, Institutul Cultural Român susține participarea românească la următoarele secțiuni: „Competiție" - „Ana, mon amour" de Calin Peter Netzer, „Berlinale Talents": Ilinca Calugareanu (regizor), „Co-production Market" - proiectul de film „Caprioara": Bogdan George Apetri (regizor), Oana Iancu (producator). Din partea României au mai fost anunțate participări astfel: „Berlinale Talents": actorul Alexandru Potocean, regizoarea Ioana Mischie, producătoarea Andra Popescu, operatoarea Carmen Tofeni, distribuitorul de film Matei Truță și scenarista Monica Stan și „Shooting Star": actorul Tudor Aaron Istodor.
Cel mai recent film al regizorului Călin Peter Netzer, Ana, mon amour, a fost selectat în competiția oficială a festivalului. Filmul este o adaptare liberă după romanul scriitorului Cezar Paul-Bădescu, Luminița, mon amour, „o ironie la adresa lumii în care trăim și a felului în care aceasta vede afecțiunea nervoasă și încearcă să ofere soluții de cele mai multe ori ridicole", după cum a declarat autorul volumului și co-scenarist al filmului, Cezar Paul-Bădescu. În cazul producției cinematografice, latura socială este trecută în paranteză, „Călin Peter Netzer fiind interesat de dezvoltarea relației de cuplu", a explicat Cezar Paul-Bădescu, care a mai spus și că regizorul a mărturisit că s-ar fi identificat cu personajul feminin al cărții, Luminița.
Scenarista Iulia Lumânare a menționat că „dorința nu a fost aceea de a face un film despre psihanaliză, ci unul psihanalitic". Directorul de imagine Andrei Butică a povestit despre plăcerea de a lucra la această producție, iar actorii din rolurile principale, Mircea Postelnicu si Diana Cavallioti, au vorbit despre felul în care au reușit să intre în pielea personajelor, având nevoie de o perioadă de introspecție și apelând chiar la un psiholog profesionist. Actorul Adrian Titieni, care a interpretat în film rolul medicului psihanalist, vede această producție ca pe „o oglinda a fiecăruia dintre noi și în același timp ca pe un punct de plecare în cunoașterea propriei identități".
În cadrul evenimentului a fost adusă în discuție importanța cinematografiei românești și locul acesteia în contextul internațional. Președintele Institutului Cultural Român, Radu Boroianu, a subliniat ideea necesității unei industrii a filmului cu instituții puternice. „Ar fi bine ca toate premiile pe care le iau atât de talentații noștri cineaști să nu rămână fără ecoul profund, real, să nu rămână la nivelul obsecvios al unor evenimente-society. Cred că este necesar să înțelegem ce înseamnă o industrie a filmului și cum se construiește ea și că a promova un film românesc e un proces de durată, fără pauză. Promovarea nu se face doar în festivaluri, e o mașinărie care trebuie pusă mereu în mișcare". Totodată, a declarat că este încântat că echipa filmului Ana, mon amour este tânără și crede că pelicula va fi apreciată la Berlin: „Sper că așteptarea mea este o așteptare colectivă, am mari speranțe".
Iris Lackner, critic de film din Israel, a menționat că filmul românesc este foarte bine văzut în străinătate. „Din momentul în care cineaștii români au început să câștige din ce în ce mai multe premii la festivaluri internaționale renumite, în Israel a crescut interesul publicului care dorește filme de calitate." a conchis Iris Lackner.
ICR susține, de asemenea, standul românesc din cadrul European Film Market şi apariţia catalogului Romanian Films. Despre standul de promovare a filmului românesc la Berlinale a vorbit Alina Sălcudeanu, coordonatoarea Departamentului de Relaţii Internaţionale al Centrului Național al Cinematografiei.
La conferința de la sediul ICR au mai participat actorul Tudor Aaron Istodor, participant în cadrul secțiunii „Shooting Star", și regizoarea Ioana Mischie, care nu este la prima întâlnire cu Festivalul de la Berlin, de această dată fiind selecționată în secțiunea „Berlinale Talents". După spusele sale, „meritul acestui program este realizarea solidarității între tinerii cineaști români."