Pentru a sărbători Centenarul primei vizite a Casei Regale a României la Bruxelles, ICR Bruxelles propune publicului concertul „Cvartetul Lakmé – Maria Boilă”, ce va avea loc pe 18 martie 2024, la sala de teatru a Primăriei Saint Gilles – Bruxelles. Evenimentul este organizat cu ocazia celebrării Centenarului primei vizite a Casei Regale a României la Bruxelles și desfășurat în colaborare cu Ambasada României în Regatul Belgiei și Muzeul Județean de Istorie Brașov.
Cvartetul Lakmé – Maria Boilă este format din: Maria Elena Boilă (RO) – vioară; Anouk Lapaire – vioară; Katelijne Onsia – violă; Lesya Demkovych – violoncel și este un ansamblu născut din Orchestra Națională a Belgiei. Cele patru muziciene, toate membre permanente ale orchestrei, provin din patru colțuri ale Europei, din lumi muzicale, pe cât de diferite, pe atât de bogate și variate. Ansamblul și-a făcut un renume în cadrul concertelor de prânz de la Palais des Beaux-Arts din Bruxelles (BOZAR), concertând în format duo vioară-violoncel, trio de coarde, cvintet sau sextet, dar, cel mai adesea, în formula de cvartet de coarde. Cvartetul a fost ales în repetate rânduri să reprezinte Belgia și Orchestra Națională a Belgiei în misiuni diplomatice în străinătate, inclusiv în cadrul vizitei Regelui Philippe și a Reginei Mathilde în Polonia în octombrie 2015.
Repertoriul propus pentru concertul „Cvartetului Lakmé – Maria Boilă” variază de la George Enescu, Prokofieff, Hindemith și Kodaly la Debussy sau Mozart și reflectă diversitatea lor culturală, dar și dorința de a interpreta lucrări originale sau mai puțin cunoscute. Recent, cvartetul a luat parte la o serie de transmisiuni live, organizate de Orchestra Națională în locuri neconvenționale.
Evenimentul oficial din 18 martie are mai multe componente, după cum urmează:
- Primirea Familiei Regale a României;
- Expoziție “Centenarul primei vizite a Casei Regale a României la Bruxelles”, realizată de Muzeul Județean de Istorie Brașov;
- Prelegere “Centenarul primei vizite a Casei Regale a României la Bruxelles”, susținută de Nicolae Pepene, istoric și muzeograf, director al Muzeului Județean de Istorie Brașov;
- Concert de muzică clasică, susținut de Cvartetul Lakmé – Maria Boilă.
Vizita Reginei Maria și a Regelui Ferdinand în Belgia a avut loc în luna mai 1924, la invitația regelui Albert I al Belgiei și a reginei Elisabeta în cadrul turneului diplomatic din 1924, efectuat în capitalele țărilor occidentale (Belgia, Franța, Elveția, Italia, Marea Britanie), pentru a susține interesele naționale ale României. În cinstea vizitei regale române, oficialitățile din Bruxelles au organizat și un concert în care celebrul compozitor George Enescu a dirijat ‘Rapsodia Română’, în prezența unui public impresionant din capitala Belgiei.
Cu această ocazie, George Enescu a primit Ordinul Leopold, una dintre cele mai prestigioase distincții ale Regatului Belgiei. 31 de ani mai târziu, în mai 1955, cu doar câteva zile înainte de a se stinge într-un hotel din Paris, ultima persoană care îl vizitează pe marele George Enescu, grav bolnav, este Elisabeta de Bavaria, regină a Belgiei, soția lui Albert I și mama lui Leopold al III-lea.
Locul special unde se va desfășura concertul, sala de teatru a Primăriei Saint Gilles este o comoară unică a moștenirii Belgiei, un loc special de cultură și de întâlniri, un spațiu aparte care oferă publicului o varietate de proiecte culturale și artistice - expoziții, concerte, piese de teatru.
Construită în stil „Neo-Renaștere”(1904), clădirea primăriei ocupă o suprafață de 4.267 m2. Concepută în atmosfera optimistă a Belle Epoque, au fost chemați cei mai buni artiști să ilustreze convingerea că progresul umanității se va face prin Artă, Știință, Educație, Democrație, Muncă. La exterior, cât și la interior, clădirea este bogat decorată cu sute de sculpturi, fresce și picturi care îi dau aspectul unui adevărat muzeu.
Pe lângă activitățile specifice, Primăria găzduiește activități socio-culturale, devenind un element cheie al sistemului de infrastructură culturală prezent în centrul istoric al comunei Saint-Gilles prin evenimentele pe care le generează și diversitatea de public pe care îl atrage. Clădirea, ’loc de viață, artă și memorie’, bogată în istoria, arhitectura și amenajarea sa, poate fi adaptată unui mare număr de activități. În Saint-Gilles, există nu mai puțin de 130 de naționalități diferite. Acest mix multicultural, în care nicio comunitate nu prevalează asupra celorlalte, creează o bogăție inestimabilă, atât pentru Saint-Gilles, cât și pentru Bruxelles.