- 8 November 2017 - 26 November 2017
- Etichete Icr new york New york Institutul cultural roman Icr
ICR New York, în colaborare cu compania J.U.S.T. Toys Productions, din Los Angeles,a
realizat un nou proiect major, dedicat teatrului: prezentarea spectacolului “TOYS: A Dark Fairy Tale”, pe scena
prestigiosului"59E59 Theaters" (impozant complex teatral, cu mai multe săli de
spectacol, denumit după adresa la care se află, din Midtown Manhattan, New York).
Spectacolul este o adaptare după o piesă a dramaturgului Saviana Stănescu, înregia lui Gábor Tompa și avându-le în distribuție pe actrițele Tunde Skovran (înrolul Shari / Madonna) și Julia Ubrankovics (Fatma / Clara).
Spectacolul a avut 16 reprezentații, timp de aproape o lună: premiera a avut loc în data de 8 noiembrie 2017, iar ultimul spectacol s-a jucat în 26 noiembrie. A fost, astfel, un adevărat tur de forță pentru cele două actrițe, care au jucat aproape zi de zi, fără întrerupere (cu o singură pauză de două zile, prilejuită de sărbătoarea națională americană de Thanksgiving). Tot fără pauză a fost și durata fiecărei reprezentații (de aproape o oră).
Spectacolul s-a jucat în Theater B și a făcut de cele mai multe ori săli pline, bucurându-se atât de aprecierea publicului iubitor de teatru contemporan, cât și a presei de specialitate.
Criticul Marina Kennedy a scris, pentru "Broadway World", o recenzie a spectacolului, pe care l-a calificat ca fiind "engaging and unforgettable" / "antrenant și de neuitat", iar despre jocul celor două actrițe a remarcat: "Tunde Skovran interpretând-o pe Shari/Madonna și Julia Ubrankovics ca Fatma/Clara excelează în rolurile lor exigente, stăpânind atât dialogul, cât și acțiunea scenelor încântătoare ale spectacolului".
Criticul Darryl Reilly, în recenzia pentru "Theater Scene", a remarcat: "Tunde Skovran în rolul Shari și Julia Ubrankovics în rolul Clara sunt senzaționale. Bruneta Skovran și blonda Ubrankovics formează o echipă dinamică, oferind fiecare un portret viu, cu corporalitatea lor puternică și vocile lor rezonante (...)". Același critic a notat despre dramaturg și regizor: "Dialogul doamnei Stănescu este un amestec impetuos de teatru absurd în stil Ionesco și realism feroce, care susține uluitoarea sa creație, prin care mută cadrul obișnuit de reprezentare a opresiunii politice într-o dimensiune fascinantă", respectiv: "Cu sensibilitatea intensă a uneia dintre dramele cinematografice ale lui Ingmar Bergman și amintind probele de proiecție și filmele domestice ale lui Andy Warhol din anii 1960, producția tematică alb-negru a regizorului Gabor Tompa este captivantă vizual și emoțional prin imaginile sale frapante".
La rândul său, Piper Rasmussen de la "Theater Is Easy" a comentat astfel: "Prezența spastică, de paianjen, a lui Skovran umple spațiul și adaugă o strălucire spectaculoasă și ciudată textului lui Stănescu; Ubrankovics oferă o performanță bună în rolul Clara, în ipostaza coplilăroasă și încordată (...). Cele două se joacă una cu cealaltă precum un dragon și o domnișoară în primejdie".
Povestea piesei a fascinat audiența: “TOYS: A Dark Fairy Tale”este un spectacol tulburător despre confruntarea dintre două femei care au un secret comun în trecut. Shari a crescut într-un orfelinat, într-o lume măcinată de război și sărăcie. Clara a fost crescută în SUA și a beneficiat de avantajele vieții într-o țară bogată, unde părinții adoptivi s-au străduit să-i ofere un trai decent și o bună educație. Cele două protagoniste se întâlnesc la New York și se descoperă reciproc. Prin explorarea identității și intersectarea unor destine separate brutal de război, "TOYS" ridică, în ultimă instanță, o întrebare majoră: ce e înseamnă apartenența?
Seria de spectacole cu piesa “TOYS” a fost acompaniată de un eveniment special de prezentare a cărții „Gábor Tompa - din opera unui regizor: de la Trei surori la Livada de vișini” / „ Gábor Tompa - A Stage Director's Oeuvre: from Three Sisters to The Cherry Orchard” (Editura Institutului Cultural Român, București, 2016), care a avut loc la sediul Institutului Cultural Român din New York, în data de vineri, 10 noiembrie 2017, orele17.00-18.00, cu participarea regizorului Gábor Tompa, a dramaturgului Saviana Stănescu, a actrițelor Tunde Skovran și Julia Ubrankovics și a reprezentanților Teatrului 59E59.
Reprezentațiile spectacolului au înregistrat, pe întreaga durată, un total de cca. 1.000 de spectatori. Printre cei care au vizionat spectacolul s-au numărat personalități ale vieții artistice și culturale, actori, regizori, critici, între care:regizorul Andrei Șerban, profesor la Columbia University; Yuri Kordonsky, profesor de regie la Yale School of Drama; Joan Kane, fondatoare și director artistic al companiei de producție teatrală Ego Actus; Carol Martin, profesoară la departamentul de teatru din cadrul Tisch School of the Arts, New York University; actrița Anda Onesa-Lieberman; redactorulOltea Șerban Pârâu, de la Radio România Cultural (care a realizat un interviu amplu despre spectacol cu dramaturgul Saviana Stănescu); fotograful profesionist Sorin Radu, specializat în fotografie de teatru ș.a. De asemenea, au luat parte la spectacole, ca și la evenimentul de la sediu, membri ai corpului diplomatic, atât de la Misiunea Permanentă a României la ONU, câtși de la Consulatul General al României la New York.
Evenimentul s-a bucurat de o intensă mediatizare, atât în presa românească, cât șiîn cea americană, precum șiîn rețelele de socializare online. Menționăm, între altele, articolele din "Broadway World", "Theater Scene", "Theater Is Easy", "Talkin' Broadway", "Times Square Chronicles", "Playbill" sau "TimeOut New York".
Pe lângă afiș,spectacolul a beneficiat de câteva sute de cartoline și caiete-program, realizateîn condiții grafice de excepție, de către 59E59 Theaters, și care au fost oferite gratuit publicului.
Proiectul s-a înscris în strategia ICR New York de promovare în spațiul nord-american a dramaturgilor, regizorilor și actorilor de teatru români contemporani de primă mărime, consacrați la nivel internațional, dar și a tinerilor artiști, emergenți, a căror operă posedă un ridicat potențial de originalitate.