- 29 September 2016 - 30 March 2017
- Etichete ICR Institutul Cultural Român Mircea Cantor Constantin Brancusi
Atelierul Brâncuși își deschide porţile, pe 29 septembrie, unei expoziţii inedite propuse de artistul Mircea Cantor. „Partea invizibilă a infinitului” este o expoziţie care întâlnește antropologia socială, cu obiecte și fotografii care atestă instrumentalizarea personalităţii și operei celebrului artist român Constantin Brâncuși de către puterea politică din România. Expoziţia va fi deschisă până pe 30 martie 2017.
„Receptarea operei lui Brâncuși în cultura română a urmat o traiectorie mai degrabă sinuoasă: într-adevăr, Brâncuși a devenit un «personaj» inventat și reinventat de mai multe ori în ţara sa de origine. După regimul stalinist, regimul Ceaușescu a dezvoltat o ideologie proprie, «fabricând» o nouă istorie naţională, care avea nevoie de noi mituri. În acest context, opera lui Brâncuși a fost supusă unei relecturări și transformată în simbol al culturii naţionale. Evident, în această operaţiune, potenţialul emblematic conta mult mai mult decât opera artistului. După căderea regimului comunist, lucrurile au luat o altă întorsătură. Brâncuși a rămas o valoare importantă a culturii române. Din instrument ideologic, el s-a transformat în brand naţional", spune Mircea Cantor.
Curatorii expoziţiei sunt Jean-Michel Bouhours, conservator și istoric de artă, coordonatorul colecţiilor de artă modernă din cadrul Muzeului Naţional de Artă Modernă „Georges-Pompidou”, și Doina Lemny, istoric de artă și conservator la Atelierul Brâncuși de la Centrul Pompidou. Expoziţia este însoţită de un catalog editat de Editura Fage și Editura Centrului Pompidou.
Expoziția și catalogul s-au realizat cu sprijinul ICR Paris, partener în acest proiect alături de Ministerul Culturii din România, al Ambasadei României la Paris, al Fundaţiei Plan B din Cluj și al Asociaţiei „Prietenii ICR Paris”.