- 30 May 2016 - 31 May 2016
- Etichete Tristan Tzara la Beijing Inima de gaz la ICR Beijing
ICR Beijing a organizat împreună cu două dintre cele mai importante instituții de artă din China, Academia de Film din Beijing și Academia Centrală de Dramă în zilele 30 și 31 mai 2016, evenimentul „Tristan Tzara, co-fondatorul dadaismului", în cadrul căruia au fost prezentate spectacolul „Inimă de gaz" după Tristan Tzara și conferința „Tristan Tzara, co-fondatorul dadaismului", susținută de către regizorul spectacolului, Dan Victor.
„Inimă de gaz", una dintre cele mai cunoscute piese ale curentului Dada, în traducerea regizorului Dan Victor, combinată cu alte texte ale lui Tristan Tzara, a emoționat și uimit publicul chinez de specialitate și nu numai, prin talentul actorilor și al regizorului, care au demonstrat că un spectacol modern, cu un text dadaist, atipic și incoerent, poate să creeze o atmosferă relaxantă și cu un strop de parodie, realizând un spectacol de mare succes.
Acest spectacol gen lectură, dar cu mișcare, scene de dans step, improvizație, i-a adunat în distribuție pe talentații actori români, Mihai Baranga, Nicolae Nastasia, Meda Victor și Dan Victor.
La finalul primului spectacol, care a avut loc în Sala de Teatru din cadrul Academiei de Film din Beijing, o studentă, bucuroasă că a putut fi prezentă la acest spectacol, a mărturisit „Nu am înțeles nimic din text, dar m-a emoționat totul doar privind ce se întâmplă pe scenă".
Textul dramatic sau, mai degrabă, antitextul său dramatic, este supus unei declarate incoerenţe. Concepția spectacolului se sprijină pe însăși motivația Mișcării Dada, anticonformism, anticonvenţionalism, antiartificializare: revoltă și provocare la nivelul implicării atitudinii față de diverse propuneri ale lumii actuale.
La spectacolul prezentat la Academia de Film din Beijing a participat un public selectiv și de specialitate fiind alcătuit din studenții și profesorii din cadrul acestei instituții, Facultatea de Actorie. Evenimentul a fost onorat de prezența Zhang Huijun, președintele Academiei de Film din Beijing, Sun Xin, președintele Școlii de Schimburi Internaționale, Academia de Film din Beijing, Jiang Lifen, prorector la Academia de Film din Beijing Film, Facultatea de Actorie.
Cea de-a doua reprezentație, eveniment organizat în parteneriat cu Academia Centrală de Dramă, a avut loc în sala Teatrului Peng Hao, într-un spațiu modern de teatru-cafenea, cu mijloace deosebite de a organiza orice tip de eveniment cultural. Acest spectacol atipic a fost prezentat profesorilor și studenților din cadrul acestei academii, dar și publicului larg.
Textul în limba chineză a fost prezentat pe ecranul sălilor în care s-au desfășurat evenimentele.
La fiecare reprezentație, a mai avut loc prezentarea despre personalitatea și opera lui Tristan Tzara realizată de către regizorul Dan Victor, precum și o sesiune de întrebări și răspunsuri. Publicul a fost atât de interesat de concepția regizorală, cum s-a realizat spectacolul și la mesajul transmis, încât cu greu artiștii români s-au putut despărți de acesta.
Dan Victor, absolvent al UNATC, promoția 1996, regizor, scenarist, actor și profesor de actorie, începând cu anul 1992 a început să pună în scenă spectacole după piesele și textele lui Tristan Tzara, precum „Cabaret Voltaire I" în cadrul Festivalului de Antropologie Teatrală, Mogoșoaia, în 1993 „Insurecția Tzara", primul spectacol non convențional în spațiul „Lăptăriei lu' Enache", în 1993 „Inimă de gaz", spectacol prezentat în cadrul expoziției „Avangarda Românească între anii '20 -'30" la ArtExpo, în 1996 „Cabaret Voltaire II", adaptare după Tristan Tzara, spectacol itinerant în Muzeul Literaturii Române, în 2004 „Inimă de gaz", adaptare după Tristan Tzara, Compania de Teatru Unda ∞ Art la Club „A" și Back Stage, în 2006 „La première aventure céléste de Mr. Antipyrine" spectacol experimental cu circuit intern în cadrul Université Paris 13, Departamentul Arts - Lettres - Langues, în 2016 „Jos cu arta, care s-a prostituat!" cu ocazia celebrării a 100 de ani de dadaism, în cadrul expoziției „Tzara.Dada.Etc" organizată de ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București împreună cu Institutul Cultural Român.
Dar este și regizor de teatru convețional, punând în scenă „Escurial", de M. de Ghelderode la Teatrul Odeon, „Doi pe un balansoar" de W.Gibson la Teatrul Excelsior (clasa de actorie a Universitatii Ecologice), „Cărțile" de Horia Gârbea, cu studenții Academiei de Științe Economice, „Moștenirea" de Marivaux la Teatrul Ministerului Afacerilor Interne, „Sărbătoare de iarnă", spectacol dedicat Zilei Internaționale a Persoanelor cu Handicap, organizator Ministerul Muncii și Protecției Sociale la sala Teatrului de Operetă „I.Dacian ", „Tabloul" de Eugen Ionesco, premieră națională organizată de Asociația Culturală UNDA∞ART și Teatrul ARCA cu sprijinul ARCUB, „Divorţ în direct" de Horia Gârbea, spectacol realizat de Asociația Culturala UNDA∞ART si Spice Club.
A participat la numeroase festivaluri și a avut colaborări naționale și internaționale, a fost director artistic al teleshow-ului „Iarna nu-i ca vara...", la Antena1, director de dialoguri pentru înregistrarea coloanei sonore (voci) a filmului „The story of Jesus", realizată cu vorbitori nativi a limbii rrome, regizor al primei înregistrări radio a Noului Testament, integral realizată cu actori, de către Societatea Biblică Interconfesională din România, organizație din care face parte și Biserica Ortodoxă Română.
Mihai Baranga, absolvent UNATC, Bucuresti (1996), Facultatea de Teatru, secția Actorie (1996) cu master în „Istoria și estetica teatrului" a avut numeroase roluri în teatru, cinematografie și televiziune, cele mai reprezentative fiind „Fereastra roz și Întâlniri ratate", spectacol de dans, coregrafia Adina Cezar și „Sarea pământului", spectacol de dans, coregrafia Liliana Iorgulescu, Compania CONTEMP; Kostiliev din „Azilul de noapte" de Maxim Gorki, regia Alexandru Repan, Teatrul Nottara; Kirilov din „Demonii" de F. D. Dostoievski, regia Adrian Pintea, Studioul Cassandra al UNATC, lucrare de diplomă; Bobby Watson în „Ionescopade" după Eugen Ionesco, regia Andreea Vulpe, Teatrul Casino Victoria, Soldatul din „Woyzeck" de G. Buchner, regia Tompa Gabor, Teatrul Bulandra; Estragon din „Așteptându-l pe Godot" de S. Beckett, regia Dragoș Galgoțiu, Teatrul UNU; Du-te - Vino!, spectacol de teatru-dans, după S . Beckett, regia Varvara Stefanescu, Teatrul UNU; EL din „Eleada", scenariul și regia Dan Victor după un poem de Saviana Stănescu, Muzeul Literaturii Române; Karl din „Un spectacol ratat", scenariul și regia Cosmin Chivu, după texte de Kafka, Ionesco, Daniil Harms, ARCUB; Cavalerul din „Regele Lear" de W. Shakespeare, regia Dragos Galgoțiu, Teatrul Bulandra; Celălalt din „Cum se face" de R. Mazzucco, regia Theo Herghelegiu, Compania Teatrul Inexistent, la Teatrul ACT; „Made in Romania", regia Dan Puric, Compania Passe-Partout, la Centrul Cultural European; One-man show, W. Shakespeare, un colaj de 10 monologuri, scenariul Nicolae Gafton, Centrul Cultural European; Vampirul din „Locuind cu Vampirul", scenariul și regia Theo Herghelegiu, Compania Teatrul Inexistent, la LA SCENA; „Hic Sunt Leones", regia Dan Puric, Compania Passe-Partout, la TNB; „Cei 150", regia Dan Puric, Compania Passe-Partout, la TNB, EL din „FLIRT" după o idee de Mihai Baranga, un spectacol de Mihai Baranga și Andreea Păduraru, Domnul cel gras din „Tabloul" de Eugen Ionescu, regia Dan Victor, Doctorul Mina din „Coana Mitza Biciclista", scenariul George Culda, regia Mihai Baranga; Emil din „Nimic nu-mi scapă" de A.D. Hertz, adaptarea și regia Mihai Baranga etc.
A participat la numeroase festivaluri naționale și internaționale, precum Festivalul Internațional de Teatru - Ialta, Ucraina, Festivalul Culturii Românești - Bonn, Germania, Festivalul Culturii Romanesti - Paris, Franța, Festivalul de dans contemporan - Edinborough, UK, Festivalul Academiilor de Teatru - Sibiu, Festivalul Culturii Romanesti - New York, Washington D. C., Philladelphia, SUA, Festivalul Național de Recitaluri Shakespeare - Sf. Gheorghe, Festivalul Internațional de Teatru - Zurich, Elvetia, Întâlnirea Internațională de Teatru, pentru tineri - Bussang, Franța, Festivalul Internațional de Teatru - Menden, Germania, Festivalul Internațional de Teatru - Ulm, Germania, Festivalul Internațional de Teatru, Albania, Festivalul Internațional de Teatru, China, Festivalul Internațional de Comedie-Pardubice, Cehia, Festivalul International de Teatru-Zemun, Belgrad - Serbia, Festivalul Internațional de Teatru - Imatra, Finlanda, Festivalul Internațional de Teatru - Skopje, Macedonia, Festivalul Zilele României - Madrid, Spania; Festivalul Zilele României - Valencia, Spania, Festivalul Internațional de la Santiago de Compostela - Spania, Turul ciclist al României - turneu cu spectacolul Coana Mitza, biciclista. A primit Marele Premiu, cu spectacolul Demonii - Sibiu, Premiul I, pentru Gloucester din Henric VI - Sf. Gheorghe și Premiul Publicului cu spectacolul Flirt-Zemun, Belgrad.
Nicolae Nastasia, absolvent al Universității Hyperion, Facultatea de Teatru, Secţia Actorie (1996), Actor-Formator în cadrul proiectului inițiat de Centru de Proiecte şi Programe Educaționale şi Sportive pentru Copii şi Tineret - Cursul de Teatru, este în prezent membru al trupei „Passe - partout D.P" din octombrie 2000. A fost actor în „Trupa pe Butoaie" în perioada 1995-1996, la Teatrul „Toma Caragiu" Ploiești în perioada 1998 -2001.
A jucat în „Hamlet- un exercițiu", rol Polonius, regia Liliana Pana (2011), „Alt bărbat. Altă femeie" - spectacol de pantomimă (2010), „Tabloul ", rol Pictorul, regia Dan Victor (2007), „Noaptea arab", rol Kalil, regia Teodora Herghelegiu la Teatrul Foarte Mic (2006), „Costumele", regia Dan Puric la Centrul Cultural European (2004), „Cei 150", regia Dan Puric la Teatrul Naţional (cu premiera în 2003), „Hic sunt leones", regia Dan Puric la Teatrul Naţional (premiera în 2002), „Made in România", regia Dan Puric la Centrul Cultural European (cu premiera în 2001), „Soţia mea Maurice", regia Lucian Sabados (2000), „Schimb urgent trei surori", rol "Saşa", regia Petre Bokor (2000), „Nebunul şi călugăriţa", rol „Un nebun", regia Alexander Hausvater (2000), „Leonce şi Lena", rol "Poliţistul 1" , regia Andreea Vulpe (1999), „Regele Cerb", rol Lelio, regia Constantin Dinulescu (1998), „Filoctet", personaj colectiv „corul", regia Andreeea Vulpe (1997), „Moftangii şi moftangioaice", roluri Chiriac, Spiridon, Caţavencu", regia Catrinel Dumitrescu la Teatrul Nottara (1996), „Opera de trei parale", rol „un cerşetor", regia Beatrice Bleonţ la Teatrul Odeon (1996), „Romeo şi Julieta", regia Beatrice Bleonţ la Teatrul Naţional Bucureşti (1994), „Ultimul om de pe pamânt", rol Moartea, Poștașul, Ofițer nazist, regia Vlad Marinescu (2012).
A jucat și în filme, precum „Despre oameni și melci ", rol Nicu, regia Tudor Giurgiu (2012), „Principii de viață", regia Constantin Popescu, „Portretul luptătorului la tinerețe", Ionuț Constantinescu (2010), „Nu e ce pare a fi, regia Tiberiu Iordan (2006), „Punctul zero" , rol „Gheorghiţă", regia Sergiu Nicolaescu (1995), „Triunghiul morţii", rol „Locotenentul Wachman", regia Sergiu Nicolaescu (1996).
Meda Victor, absolventă a Facultății de Teatru, secția Actorie în cadrul Universității Hyperion (2008) și cu master în Arta Actorului, a jucat în filmele „Zi că-ți place", regia Cornel Mihalache (2014), „Funeralii fericite", regia Horatiu Mălăele (2013), „Werewolf", regia Louis Morneau (2012), „Nunta Mută", Horațiu Mălăele (2008), „Affinity", regia Tim Fywell (2007), „Against the dark", regia Richard Crudo (2009), „Dacă bobul nu moare", regia Sinisa Dragin (2010), „Și totul era nimic", regia Cristina Nichituș (2006), „Lecții de viață", regia Mihai Brățilă (2015), „Sume", regia Mihaela Popescu (2015), "Las Fierbinți", regia Dragoș Buligă (2012), „Martori fără voie", regia Andi Lupu (2006), „Romance in Politica", regia Radu Gaina (2006).
A fost nominalizată la Premiul „Cea mai bună actriță" la Elle Awrads (2012) și GOPO (2009) și a câștigat premiul „Cea mai bună actriță în rol secundar" la Festivalul Studențesc Hyperion (2008).