- 24 August 2023
- Etichete ICR Programul Cantemir Expoziție Varșovia
A Finger Prick in a Sweet Dream, prima expoziție din cadrul proiectului The Alternative Exchange, cofinanțat de Institutul Cultural Român prin Programul Cantemir, are vernisajul pe data de 1 septembrie 2023, la ora 19, la galeria Przyszla Niedoszła din Varșovia. Proiectul este inițiat de MATCA artspace, sub egida Asociației Silver Screen, iar cu ocazia colaborării cu spațiile Stroboskop și Przyszla Niedoszła prezintă într-o expoziție pop-up practica a 4 artiști formați la Cluj: Andriana Oborocean, Matei Toșa, Paul Robaș și Alexandra Mocan. Evenimentul este inițiat în urma unui parteneriat cu Stroboskop art space, care a invitat în cadrul acestei colaborări colectivulPrzyszla Niedoszła să co-curatorieze și să ofere spațiu pentru expoziție.
The Alternative Exchange este un proiect conturat de nevoia de a găsi alternative de colaborare care să faciliteze vizibilitatea și mobilitatea artiștilor români și internaționali, prin expunere reciprocă, schimb de experiență și metode de învățare prin cooperare. Inițiat în mare măsură din nevoia de solidarizare cu scena artist-run și din nevoia generală a artiștilor de a beneficia de oportunități și spații de expunere și întâlnire, proiectul include colaborarea între 6 inițiative artist-run din orașe internaționale: 5533 - Istanbul, Stroboskop + Przyszła Niedoszła - Varșovia, Funnel - Belgrad, Aether - Sofia, Heerz Tooya - Veliko Tarnovo, NEW NOW - Frankfurt.
Przyszła Niedoszła este o inițiativă artistică poloneză; un spațiu expozițional incluziv. Este co-creat de un colectiv care funcționează sub același nume din 2021. În cadrul acestuia se desfășoară performance-uri, sunt create instalații, se realizează proiecte curatoriale originale și expoziții.
Stroboskopeste un spațiu independent/codependent, administrat de artiști din Varșovia, înființat în 2016. Scopul său este de a oferi o platformă atât artiștilor polonezi, cât și celor internaționali care lucrează în moduri care sunt subreprezentate pe scena locală de artă contemporană; de a sprijini artiștii în crearea de proiecte experimentale și provocatoare; și de a iniția cooperarea cu alte spații și proiecte experimentale la nivel internațional. Stroboskop sprijină atât artiștii emergenți, cât și pe cei consacrați și urmărește să dezvolte și să cultive o comunitate intergenerațională, interculturală și interdisciplinară puternică.
MATCA artspace este un spațiu independent inițiat și curatoriat de trei artiști vizuali (Alexandra Mocan, Alexandru Muraru, Matei Toșa) din Cluj-Napoca de la începutul anului 2017 până în prezent. În cadrul proiectelor pe care le desfășoară, urmărește să repereze felul în care arta se formulează în prezent, în special pe plan local, având ca motivație integrarea în spațiul vizibil a unor practici care reflectă posibilitățile de dezvoltare și reflecție ale artiștilor într-un timp în care valorile se modelează și remodelează constant. Prin organizarea de evenimente periodice, inițiativa propune să investigheze producția vizuală contemporană prin prisma elementelor și a contextelor ce stau la baza creației artistice. O altă miză importantă a spațiului este aceea de a parcurge un rol de instrument de cercetare în artă locală din Cluj, care aduce în contact publicul cu artiștii și creează un dialog non-ierarhic între artiștii tineri și cei consacrați.
Andriana Obororcean(n. 1995, Transnistria, Republica Moldova) este o artistă multidisciplinară care locuiește și activează în prezent în Cluj-Napoca, România.
Ea creează lucrări menite să provoace răspunsuri emoționale și psihologice prin explorarea subiectelor precum identitate, vulnerabilitate și atingerea afectivă dintre oameni, natură și tehnologie. În practica sa artistică încorporează adesea elemente mistice și eterice, prezentate în lumi familiare dar distorsionate de propriile sale percepții și experiențe unice. Antropomorfismul este o temă consecventă în lucrările sale. Andriana înzestrează obiectele cu atribute și emoții asemănătoare omului, insuflând un sentiment de viață și personalitate în fiecare piesă.
Paul Robaș (n. 1989, Baia-Mare) trăiește și lucrează la Viena, Austria.
Cu o pregătire în domeniul graficii, Paul s-a orientat în ultimii ani de practică spre pictură. De obicei, el caută să exprime în lucrările sale imagini care par mai degrabă cotidiene - care, după o privire mai atentă, dezvăluie un sens ascuns. De obicei, pictează imagini blânde, calde și vii, atinse de dezastre iminente sau de răsturnări de situație.
Matei Toșa(n. 1993, Cluj-Napoca) // Preocupat să găsească un răspuns legat de ceea ce îl determină să deseneze (sau de ce o face), instinctele sale derivă din experiențe anterioare de lucru și sunt datorate faptului că a crescut printre sculpturi, unde și-a dezvoltat atenția la spațiu și formă în raport cu ambianța, cu ceea ce îl înconjoară, sau cu primele sale amintiri. Felul în care își gândește lucrările este declanșat de modul în care o poveste se poate transforma atunci când ceva din mediul de zi cu zi este supus unor mutații. Este interesat în principal de modul în care un anumit lucru poate exprima particularități diferite dacă i se schimbă regula sau dacă se adaugă o eroare în structura sa, și împinge această metodă de lucru în lucrările sale, unde generarea de noi sensuri sau ficțiuni este dezvoltată printr-un experiment al stratificării, aproape ca și cum ar pregăti un colaj. Cotidianul, banalul, dețin un rol important în ce anume constituie alegerea sa în ceea urmează să ilustreze, raportându-se adesea la realitate într-un mod ironic, unde circumstanțe obișnuite sunt perturbate de evenimente stranii - suprapuse peste ambianțe liniștite, în locuri în care pare că nu se întâmplă niciodată nimic. Absolvent al programului de masterat al departamentului de grafică de la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, se ocupă în prezent de coordonarea MATCA artspace, spațiu pe care l-a co-fondat.
Alexandra Mocan (n.1991, Cluj-Napoca) // Lucrările sale sunt în general configurate în jurul tensiunii dintre pesimism și optimism - la granița dintre acestea două găsind mereu multă ironie. Reziliența și metodele de a îmbunătăți condiții sociale/umane stau la baza multora din lucrările sale, fie că inspirația din care derivă acestea este specifică culturii balcanice, filosofiilor asiatice sau sunt rezultatul unor jocuri de cuvinte cu multiple sensuri, sau uneori sunt doar eșecuri. Folosește frecvent text în lucrări, sau există texte sau un titlu care îi alimentează inspirația. În același timp îi place să re-contextualizeze obiecte existente deja - uneori chiar clișee - și se folosește de ”furt” în mod demonstrativ – de cele mai multe ori pentru a boicota ideea de originalitate, sau cel puțin pentru a specula că sursele noastre de inspirație pot deriva din banalități. Absolventă a programului de master în pictură la UAD Cluj, pe lângă propria sa practică artistică, este una din co-fondatorii spațiului artist-run MATCA artspace.
Acest proiect este cofinanțat de Institutul Cultural Român, prin Programul Cantemir – program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional.
Institutul Cultural Român nu este responsabil de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.