- 5 May 2017
- Etichete Ansamblul Baroc Transylvania la ICR Istanbul
Pilonii armonici bine așezați ai muzicii baroce se instalează preț de câteva zile la Istanbul. Începe Bach & Love Spring Days, iar România are onoarea să deschidă festivalul organizat de Hakan Erdoğan Productions. Așadar, la ediția a XIV – a, cvartetul Ansamblului Baroque Transylvania va cânta primele note, la cererea expresă a organizatorului.
Institutul Cultural Român de la Istanbul susține participarea ansamblului baroc în cadrul acestui eveniment deosebit de important al primăverii.
Festivalul de muzică barocă se întinde pe o perioadă de 8 zile și va avea loc la Deniz Müzesi, aflat pe Barbaros Hayrettin İskelesi Sok. Beşiktaş. Românii vor cânta în data de 5 mai 2017, de la ora 18.30.
Ansamblul Baroc Transylvania se dedică încă din 1995 interpretării muzicii baroce, cu precădere a celei autohtone. Folosind cópii ale unor instrumente din Barocul muzical, ansamblul se preocupă şi de muzica transilvăneană contemporană, interpretând în audiţie absolută lucrări de Hans Peter Türk, Adrian Borza, Dan Voiculescu, Adrian Pop şi Cornel Ţăranu. Activitatea formaţiei este documentată prin cinci CD-uri şi un DVD, transmisii radio, TV şi aproximativ 500 de concerte. În afara participării la festivaluri de gen din ţară, la ceremonii şi recepţii organizate de Preşedinţia României sau misiuni diplomatice, ansamblul a efectuat numeroase turnee în Europa: Germania, Olanda, Elveţia, Austria, Italia, Belgia, Franţa, Portugalia, Anglia, Ungaria, Republica Moldova. Toţi membrii ansamblului sunt absolvenţi ai Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj, perfecţionându-se în continuare prin studii şi cursuri de măiestrie organizate în străinătate. Membrii ansamblului desfăşoară, de altfel, o foarte bogată activitate concertistică la nivel european şi în cadrul altor formaţii camerale.
Zoltán Majó a fost flautist în orchestra Operei Române din Cluj. Pasiuna lui pentru muzica veche l-a condus şi la flautul drept. A urmat cursuri în acest domeniu la Budapesta, Sopron (Ungaria) şi Thun (Elveţia) cu Sabine şi Tuomas Kaipainen/ CH şi Anneke Boeke/ NL. Neobosit promotor al muzicii vechi autohtone, a cântat în mai multe formaţii de muzică veche şi a efectuat numeroase înregistrări cu instrumente de epocă. Este fondator şi conducător artistic al ansamblului de flaute drepte „Flauto dolce”. De asemenea, predă flaut drept la Academia de Muzică „Gheorghe Dima" şi la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj.
Mátyás Bartha a studiat vioara la Academia de Muzică „Ghheorghe Dima" din Cluj (clasa prof. István Ruha) şi la Academia de Muzică din Budapesta cu prof. Sandor Devich. A câştigat numeroase premii la concursuri de muzică de cameră, printre altele un premiu special pentru cea mai bună interpretare a unui cvartet de Bartók. Din 2001 este angajat al orchestrei simfonice din Basel (Elveţia). Are o bogată activitate concertistică în diverse formaţii camerale sau în calitate de solist, care include apariţii pe scene europene şi sud-americane.
Ciprian Câmpean a studiat violoncelul la Academia de Muzică "Gh. Dima" din Cluj (clasa prof. Vasile Jucan) şi a participat la cursuri internaţionale de măiestrie (muzică de cameră şi violoncel). În prezent cântă în orchestra Filarmonicii de stat “Transilvania” din Cluj, colaborând frecvent cu Opera Română de Stat din Cluj. Ca membru al cvartetului de coarde "Arioso", al Ansamblului Baroc “Transylvania”, al ansamblului de muzică veche “La Follia” şi al altor formaţii de muzică de cameră, desfăşoară o bogată activitate concertistică în România şi în străinătate.
Erich Türk a fost organist şi dirijor de cor la Biserica Evanghelică din Mediaş. În prezent este lector universitar la Academia de Muzică "Gh. Dima" din Cluj, unde predă orgă, clavecin, bas cifrat şi muzică de cameră. A studiat orga la Cluj (cu Ursula Philippi) şi la Viena (cu Mihai Rădulescu), iar clavecinul cu Ilton Wjuniski şi Gordon Murray. A participat la numeroase cursuri de măiestrie în Germania, Franţa, Elveţia, Portugalia şi la Moscova. În calitate de solist, dirijor de cor sau membru al unor formaţii de muzică de cameră are o bogată activitate concertistică, iar în 2000 a fost laureat al concursului internaţional de orgă “J.S. Bach” din Bruges (Belgia). În 2004 obţine titlul de doctor în muzică cu o disertaţie despre stilistica construcţiei de orgi.
Programul propus este următorul:
Georg Philipp Telemann (1681-1767):
Triosonata in D major for viola d´amore, recorder and basso continuo TWV 42:D15
Adagio – Presto – Con gravità mà non grave – Allegro
Georg Friedrich Händel (1685-1759):
Sonata in A minor op. 1/4 HWV 362
Larghetto - Allegro – Adagio - Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Suite for violoncello solo in G major BWV 1007
Prelude – Allemande – Courante – Sarabande – Menuett I&II – Gigue
Christoph Graupner (1683-1760):
Triosonata in B flat major for recorder, viola d´amore and basso continuo GWV 217
Largo – Vivace – Largo – Vivace
intermission
Johann Georg Pisendel (1687-1755):
Sonata in E minor for violin and basso continuo (JunP IV.1) (1720-55)
Largo – Moderato – Arioso – Scherzando
Johann Sebastian Bach (1685–1750):
Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo BWV 992
Anonymous (Sf. Gheorghe manuscript, 1757):
Dance suite
VIDEO: http://baroque.ro/ansamblul%20baroc%20transylvania%20video.htm
Odată cu participarea la acest festival, ICR Istanbul promovează și prezintă o serie de instrumentiști de valoare din sfera muzicii culte românești în rândul publicului local. Totodată, ICR Istanbul continuă un parteneriat mai vechi și își reconfirmă deschiderea către operatori culturali turci din toate zonele vieții culturale locale.
Hakan Erdogan Productions organizează evenimente prestigioase în Istanbul de peste 20 de ani. Printre acestea, cele mai importante ar fi ”„Jazz & Breakfast”, unde România este așteptată și în acest an, „Bach Days” , „Mozart Days” și alte concerte în locații surprinzătoare, neconvenționale.
http://www.heproductions.com/en/index.html