- 11 October 2023
- Etichete ICR Institutul Cultural Roman Pustnik Rezidenta internationala de scenaristica
Cea de-a IX-a ediție a Rezidenței internaționale de scenaristică Pustnik dedicată debuturilor în lungmetraj a început ieri în Izvoranu, Buzău, cu sprijinul Institutului Cultural Român. 10 participanți au oportunitatea de a lucra la scenariile lor de lungmetraj de debut pe parcursul celor opt zile de rezidență (10-17 octombrie 2023), cu timp dedicat pentru scriere, precum și îndrumare de la experți invitați, sesiuni de grup, sesiuni individuale, proiecții și feedback de la colegi. Pustnik a selecționat cele opt proiecte de ficțiune din cele 67 de aplicații primite din 35 de țări, inclusiv un proiect provenit din rețeaua de participanți a European Short Pitch.
Invitați speciali sunt scenarista Claudia Bottino („Sirin” de Senad Sahmanovic, „Caught by a Wave” de Massimiliano Camaiti) și producătoarele Julie Billy („A Chiara” de Jonas Carpignano; „Gagarine” de Fanny Liatard și Jérémy Trouilh) și Alexandra Blue („Welcome to Iron Knob”, „Martha”). Pentru a treia oară, rezidenții vor beneficia și de expertiza Deliei Vasile, psihoterapeut și consultant narativ.
Claudia Bottino este co-scenaristă a filmului „Sirin” de Senad Sahmanovic, care a avut premiera la Festivalul de Film de la Sarajevo în 2023, și a dramei Netflix pentru adolescenți „Caught by a Wave” de Massimiliano Camaiti. A scris și regizat mai multe scurtmetraje, printre care „Duo”, selectat la numeroase festivaluri internaționale, printre care Palm Springs International ShortFest, Odense International Film Festival, London Short Film Festival și Sundance, și „À Trois”, selectat anul acesta la Clermont-Ferrand. În perioada 2013-2014, a făcut parte din echipa de scenariști a serialului TV ARTE „The Churchmen”, iar în prezent lucrează la primul lungmetraj al lui Julien Gaspar-Oliveri, „La Frappe”, al cărui scenariu a fost finalist la Sopadin Best Screenplay Award 2022. Claudia a mai lucrat cu Julien la scurtmetrajul „Tender Age”, nominalizat în 2022 la Premiile César.
Julie Billy a produs în jur de 12 filme la Haut et Court, incluzând „Gagarine”, regizat de Fanny Liatard și Jérémy Trouilh (Selecție Oficială la Cannes 2020), sau „A Chiara”, de Jonas Carpignano (Premiu Quinzaine des Réalisateurs 2021). A produs o paletă largă de filme, de la filme de gen precum „The Night Eats the World” de Dominique Rocher (Tribeca) până la documentare sociale precum „Latifa” de Olivier Peyon și Cyril Brody (Rotterdam). A semnat co-producții internaționale precum „The Lobster” de Yorgos Lanthimos, „The Kindergarten Teacher” de Nadav Lapid și „A Ciambra” de Jonas Carpignano. Din 2020, Julie este co-fondatoarea casei de producție June Films alături de Naomi Denamur. Catalogul June include cele mai recente lungmetraje regizate de Hafsia Herzi, Clémence Poésy, Fanny Liatard & Jérémy Trouilh, Emma Benestan.
Scurtmetrajele Alexandrei Blue au fost incluse pe lista lungă a nominalizărilor la Oscar și au fost aclamate la festivaluri precum BFI London, Clermont-Ferrand, Flickerfest și Palm Springs. Alexandra a fost îndrumată de unele dintre cele mai bune companii de producție, printre care Element („The Lobster”, „Room”), prin programul Screen Australia Talent Escalator, și Warp („This Is England”, „’71”). A lucrat, de asemenea, ca development executive la Heyday pentru producătorul David Heyman („Harry Potter”, „Paddington”), nu înainte de a colabora cu Eleven („Sex Education”) ca development producer cu propriile proiecte. Proiectele sale au fost dezvoltate cu Film 4, BFI, Netflix și Screen Australia, și a fost unul dintre cei 12 producători selectați la BFI Insight, Film London Lodestar of 2021, Best Emerging Filmmaker (Shorts Film Festival) și Scurtmetrajul Deceniului la Australian Academy Awards.
Delia Vasile este comunicator, psiholog și psihoterapeut de orientare umanistă. Este absolventă a facultăților de Litere și Psihologie și din anul 2012 a început formarea în analiză tranzacțională la Yorkshire Training Centre International. Abordarea ei terapeutică este una narativă, fiind pasionată de înțelegerea poveștilor de viață și a scenariilor pe care oamenii le joacă în viețile lor.
Proiectele selectate sunt:
„Silk and Rushes” de Ryushi Lindsay, Marea Britanie/Japonia
„Three Waters Meet” de Katarina Jazbec, Slovenia/Olanda
„Sister Sílvia (Irmã Sílvia)” de Pedro Vaz Simões, Portugalia
„Egon Buys Air Conditioning” (wt) de David Vajda, Austria/Germania
„Hold Still” de Shalini Adnani, Chile/Marea Britanie
„A Woman Waves and Flows” de Andra Chiriac Hera, România
„The Sound of Europe” de Gunhild Enger & Raluca Manescu, Norvegia & Romania
„Stringa” de Alexandra Matheou & Maria Hatzakou, Cipru & Grecia
Păstrându-și angajamentul luat față de comunitatea locală, Pustnik susține ateliere de educație cinematografică gratuită și proiecții pentru tinerii din mediul rural. Acestea vor fi susținute de fostul participant Pustnik Răzvan Oprescu la Școala Gimnazială din Sarichioi.
Pustnik este un program creat în 2014 care își propune să le ofere tinerilor scenariști un context prielnic dezvoltării filmelor de lungmetraj la care lucrează, într-un cadru natural și relaxat, departe de presiunile industriei. În același timp, Pustnik își dorește să creeze în jurul său o rețea de profesioniști din mediul cinematografic, cu scopul încurajării colaborărilor dintre aceștia.
Program organizat de Asociația T.E.T.A
TETA este un ONG fondat în iunie 2006. Asociația are ca scop principal dezvoltarea programelor și evenimentelor culturale menite să promoveze educația și renașterea culturală a comunităților care îi găzduiesc evenimentele. TETA funcționează și ca producător de filme și spectacole de teatru.
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaștilor din România, Dacin Sara și Institutul Francez din România
Parteneri: European Short Pitch, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”
Parteneri media: Film New Europe, Films in Frame, All about Romanian Cinema - aarc.ro
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.