Formaţia vocal-instrumentală de muzică veche „Anton Pann" şi muzicienii Kyriakos Kalaitzidis (Grecia), Kyia Tabassian (Canada), Neva Özgen şi Fikret Karakaya (Turcia) susțin duminică, 4 decembrie 2011, de la ora 19.00, la Sala Radio din București (str. General Berthelot 60-64), concertul de gală Între Orient şi Occident. Evenimentul încheie seria de întâlniri din cadrul programului Când Bizanţul eram noi, organizat de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Asociaţia pentru Cultură şi Tradiţie „Anton Pann".
Muzică de curte și citadină, precum și piese contemporane create sub influenţa muzicii vechi alcătuiesc un program cu lucrări de Dimitrie Cantemir, Ali Ufki, Anton Pann, Veniamin Costaki, Tanburi Cemil Bey, Constantin Răileanu, Kyriakos Kalaitzidis și cântece tradiționale – „un repertoriu născut sub impresia Polisului prin exelenţă, dar cu puternice trăsături autohtone" (Constantin Răileanu). Conceptul artistic şi aranjamentele muzicale au fost realizate de Constantin Răileanu, dirijorul formației „Anton Pann", în colaborare cu Kyriakos Kalaitzidis, Kyia Tabassian, Neva Özgen şi Fikret Karakaya, muzicieni cu experienţă în cercetarea şi revalorificarea operelor din diverse manuscrise muzicale şi colecţii.
Muzicienii invitați alături de formația „Anton Pann" la concertul de gală fac parte din ansamblurile care au concertat, de-a lungul anului, în cadrul proiectului Când Bizanţul eram noi: En Chordais (Grecia), Anatolia, Bezmârâ (Turcia), Constantinople (Canada).
Kyriakos Kalaitzidis (En Chordais) Kyriakos Kalaitzidis s-a născut la Salonic, în 1969. Compozitor și muzician de marcă, Kyriakos Kalaitzidis este considerat unul dintre cei mai importanți cercetători în muzica modală post bizantină. În 1986, și-a descoperit pasiunea pentru interpretarea la oud, îndreptându-și atenția atât asupra tehnicii interpretative, cât și asupra cercetării rolului pe care acest instrument l-a avut în tradițiile culturale orientale. În Grecia zilelor noastre, este considerat cel mai de seamă interpret și profesor de oud. În 1993, alături de alți muzicieni vocali, a fondat En Chordais, o organizație culturală ce se preocupă de cercetarea, studiul și promovarea tradițiilor muzicale specifice spațiului mediteranean, realizând albume, publicând cărți și susținând numeroase concerte. În 2002, a devenit directorul artistic al proiectului cultural MediMuses. Întreaga activitate a acestui proiect a fost dedicată cercetării, celebrării și promovării Patrimoniului muzical mediteranean, proiect ce s-a derulat cu sprijinul Comunității Europene. A participat de nenumărate ori, ca solist sau ca membru al formației En Chordais, promovând și cercetând moștenirea culturală est-mediteraneană, la peste 450 de concerte în întreaga lume. Grupul a colaborat, de asemenea, cu artiști celebri din Grecia, lumea arabă, Iran, Turcia, Israel, China, Canada, dar și din Europa. În martie, 2008, a participat la Festivalul Babel Med unde i s-a decernat Prix France Musique des Musiques du Monde. Întreaga sa activitate a fost întâmpinată cu entuziasm atât de publicul larg, cât și de cel specializat, primind recenzii favorabile din partea unor importante publicații, televiziuni și radiouri- BBC, TV 5, Radio CANADA, Radio FRANCE, Turkish Radio Television, Al Jazira, ÅRT etc.
Fikret Karakaya (Bezmârâ) S-a născut în Kayseri(Turcia) în 1955. Își începe studiul în domeniul muzical în liceu, iar în anul 1972 a fost admis în cadrul departamentului de Arte Decorative al Academiei de Stat de Arte Frumoase din Istanbul. În particular studiază kemenòe cu Kâmran Erdoðru. În plus studiază sistemul ritmic - usul și repertoriu cu Kemal Batanay, făcând parte din corul Universității și din Üsküdar Music Society. În 1976 întrerupe facultatea și se înscrie în cadrul Universității de Litere, Istanbul, secția de Filozofie. Studiază limba franceză în cadrul Centrului Cultural Francez între 1977-1981, iar în 1980 abosolvă Facultatea de Litere și primește un post la ziarul Hürriyet. După ce participă la o audiție în cadrul Televiziunii și Radioului Turc (TRT) va activa ca interpret la kemenòe în cadrul Radioului Istanbul în 1982. În 1993 lansează primul album Taksimler ve Saz Eserleri – Taksîmuri și piese Instrumentale , CD ce conține peșrevuri și saz semaisuri aparținând diferitelor perioade, introducând și câteva taksîmuri proprii. În cel de al doilea album intitulat Korkulu Sularda – În ape primejdioase introduce saz semaisuri din secolul XX de o mare dificultate interpretativă, evidențiind o tehnică interpretativă deosebită. A înființat formația Bezmârâ având în minte scopul „interpretării repertoriului muzical turcesc timpuriu și reconstrucția instrumentelor vechi" (Fikret Karakaya). În 1974 Hadi Eroðluer i-a construit lui Fikret primul kemenòe. Curând Fikret însuși, după ce-l urmărise cu atenție pe Eroðluer, încearcă să realizeze același timp de instrument. În ultimul sfert de secol Karakya s-a specializat în realizarea acestor tip de instrumente, construind peste 100 de kemenòe și òeng, rebap, mýskal, kanun și santur, toate pentru Bezmârâ.
Neva Özgen (Anatolia) Neva Özgen, fiica reprezentantului de seamă al muzicii clasice turce, Ýhsan Özgen, s-a născut în Ankara, în 1977 și a crescut la Istanbul, într-un mediu influențat nu numai de muzica clasică turcă, ci și de cea de jazz. Neva și-a manifestat inițial interesul în muzică clasică occidentală și asupra flautului. De îndată ce a fost admisă la Conservatorul din Istambul, a început studiul clarinetului și, în scurt timp, tradiția muzicală și influențele culturale turce și-au pus amprenta asupra formării ei ca artist, astfel încât interesul ei s-a mutat asupra studiului kemençe-ului, instrument tradițional. Și-a acompaniat tatăl în numeroase spectacole susținute atât în Turcia, cât și în Europa sau Statele Unite.
Interpretările ei au fost înregistrate pe două albume alături de ansamblul de muzică clasică turcă Anatolia – Aegean and Balkan Dances și Masterworks of Itri and Meragi. De asemenea, muzica ei apare și în albumul colectiv Women Composers and Performers of Turkish Classical Music.
Kiya Tabassian (Constantinople) Kiya Tabassian, liderul formaţiei Constantinople, s-a născut în 1976, în Teheran (Iran) şi a imigrat în Quebec în 1990. Acesta a învăţat muzica persană sub îndrumarea lui Reza Ghasemi şi a lui Kayhan Kalhor, iar ulterior a studiat compoziţie muzicală la Conservatorul de Muzică din Montreal, cu Gilles Tremblay. În 1998, el a co-fondat Constantinople, o formaţie din Montreal care şi-a câştigat o reputaţie internaţională pentru juxtapunerea într-un mod unic a unor surse muzicale timpurii şi tradiţiile vii din Orientul Mijlociu. Din 2002 până în 2005, el a fost implicat în proiectul internaţional de cercetare MediMuses - despre istoria şi repertoriul muzicii specifice spaţiului mediteranean, prezent în multe publicaţii şi proiecte de înregistrare. În calitate de compozitor, el a fost acreditat UER, CBC şi Nouvel Ensemble Moderne. În prezent, este membru al Montreal Art Council şi preşedintele secţiunii de muzică.
Constantin Răileanu (Anton Pann)
Constantin Răileanu s-a născut la Iași, în 1977. În 2001 își susține licența în Istoria și Filosofia Religiilor. În 2006 este licențiat la specializarea Muzică Bizantină și în 2007 la cea de Dirijat Cor Academic (Universitatea Națională de Muzică București). Din 2007 este doctorand, specializarea Doctorat ştiințific, cunoașterea limbajelor muzicale din spațiul oriental. În 2004 a pus bazele formației vocal-instrumentale de muzică veche Anton Pann, în scopul cercetării publicațiilor și scrierilor muzicale anterioare secolului al XX-lea și a realizării unui fond sonor pe baza materialelor studiate. Pentru a reda cât mai fidel muzica propusă de manuscrisele și lucrările cercetate, a adus instrumente muzicale orientale, din Istanbul, ca al-oud (lăută), baglama (lăută cu gât lung), nay (flaut drept fără dop), bendir (percuție de tip tamburină), darbuka (percuție orientală), ce pot fi auzite din 2008 în concertele pe care le susține alături de formația sa. Ca solist, dirijor invitat, membru al diferitelor formații vocale din țară – Orchestra Teatrului Liric Elena Teodorini din Craiova, corul UNMB Kontakion, Psalmodia, Corul Filarmonicii din Cluj – și alături de Formația Anton Pann, a realizat și participat la peste 100 de concerte în țară și străinătate. În 2005 publică primul CD, Kalofonika, cu piese din secolele XVIII-XIX; în 2006, în colaborare cu Casa de Discuri Roton, înregistrează albumele Zaharicale și Colinde; în 2009 apare cel mai recent album – De la lume adunate și iarăși la lume date – umplugged 2007, care este înregistrarea live a concertului cu același nume. A participat ca dirijor al formației Anton Pann la trei ediții ale Festivalului de Artă Medievală din Sighișoara și a organizat, ca director muzical, ediția 2008, cea mai bogată ca număr de artiști participanți (peste 650). În 2010 a luat parte la a doua ediție a forumului internațional The European Cultural Routes, organizat la Delphi (Grecia), devenind partener, alături de reprezentanți din Grecia, Italia, Turcia și Egipt, în proiectul Routes of Byzantine & Mediterranean Musical Culture, susținut de Consiliul Europei.
Biletele pentru concertul de pe 4 decembrie se pot achiziţiona de la casa de bilete a Sălii Radio, din magazinele Germanos, librăriile Cărtureşti, Humanitas, şi on-line, pe www.eventim.ro. Preț: 10 lei, 15 lei, 20 lei