Documente ale epocii despre studenții timișoreni și cenzură între 1976-1981, la Budapesta

Proiectul „Studenți timișoreni 1976-1981” va avea loc în data de 27 noiembrie 2019, ora 18.00, la cafeneaua Három holló / Drei Raben (Piarista köz nr. 1, Budapesta), unde publicul va fi introdus în atmosfera și viața cotidiană a orașului Timișoara a anilor 70-80, prin prisma istoriei formației stundențești Garabonciás. Evenimentul este organizat de Institutul Cultural Român de la Budapesta și marchează anunțul programuluiTimișoara - Capitala culturală a Europei 2021.

Punctul de pornire va fi prezentarea cărții „Garabonciások”, scrisă de István Sarány (ed. Kriterion, 1918), pe baza documentelor colecționate de Csutak István, fondator al formației de rock. O selecție de documente ale epocii vor fi prezentate publicului: afișe, ziare, documente legate de spectacole, repertoriu cenzurat, invitații de participare la festivaluri etc. Fotomontajul proiectat la eveniment va evoca atât contextul mai larg al epocii, cât și viața cotidiană locală, cu elemente mai puțin cunoscute ale diversității caracteristice orașului Timișoara.

Invitați:

Sarány István– jurnalist, autorul volumului „Garabonciások”

Csutak István - fondator al grupului country-rock, „Garabonciás”

Dana Gheorghiu - prozatoare, fostă referentă la Casa de cultură a studenților din Timișoara

Miodrag Obradov - jurnalist de televiziune, cronicar și critic muzical din Timișoara.

Grupul GARABONCIÁS (Magicienii, Solomonarii) a funcționat în Timișoara între anii 1976 și 1981, sub egida Casei de Cultură a Studenților. Grupul realiza în mod regulat înregistrări la Televiziunea Română, precum și la Casa de discuri Electrecord. Într-un timp relativ scurt după înființare, grupul a ajuns printre cele mai bine cotate formații rock ungurești din România.

„Cartea «Garabonciások» nu este cronica unei formații, ci a unei întregi generații. Este cronica acelei generații căreia i s-a refuzat cunoașterea și participarea la marile mișcări sociale – spirituale – culturale ale celei de-a două jumătăți a secolului XX. Acestei generații nu i-a fost permisă nici măcar utilizarea accesoriilor emblematice ale respectivei epoci: de la ascultarea posturilor de radio străine și a muzicii ”beat” până la portul jeans -șilor sau a pletelor.” (Székedi Ferenc, jurnalist)