- 21 December 2016 - 26 December 2016
- Etichete ICR ICR Beijing Ion Crețeanu Doina Oltului
ICR Beijing organizează spectacolul de cântec și dans tradițional românesc „Călușul și dansul bărbătesc românesc" la Academia de Dans din Beijing, în data de 21 decembrie, la National Centre for Performing Arts, Blossom Hall, în data de 22 decembrie 2016, cu ocazia evenimentului „Ziua Porților Deschise la NCPA", și la Hefei, în zilele de 24 și 26 decembrie, la Centrul de Arte din Hefei și la Teatrul Național din Hefei, în colaborare cu aceste importante instituții chineze. Acest spectacol reprezintă o bună oportunitate de a prezenta publicului chinez o parte a tradițiilor populare românești.
Trupa de dansatori aparține secției muzicale a Ansamblului Profesionist pentru Promovarea Culturii Tradiționale „Doina Oltului” din Slatina și va prezenta „Călușul”, „Dansul bărbătesc din Valea Dunării”, precum și „Dansul fecioresc”, dansuri reprezentantive ale folclorului românesc. Maestrul Ion Crețeanu este managerul Ansamblului „Doina Oltului”. Această trupă a înființată în 1979 și este câștigătoare a Festivalului Internațional de la Dijon (Franța) și a Festivalului Mamaia (România). A realizat turnee în Germania, Belgia, Serbia, Irak, Turcia, Bulgaria, Ungaria, Ucraina, Rusia, Japonia.
În județul Olt, există 1700 de copii-călușari, ce pot evolua pe orice scenă din lume, și 3000 de tineri care dansează în localitățile județului, la Rusalii, sărbătoarea Călușului. De asemenea, maestrul Ion Crețeanu și cântăreața de muzică populară Ileana Lăceanu vor cânta cântece vechi românești.
Maestrul Ion Crețeanu este primul artist român care a concertat în cel mai nou și mai modern teatru din China, din Piața Tiananmen. Spectacolul susținut de către acesta și de către „Taraful din Grecești”, a înregistrat un mare succes, evenimentul fiind organizat de către ICR Beijing în data 30 iunie 2016. Ion Crețeanu este un păstrător al patrimoniului cultural românesc, muzica interpretată de el fiind muzică populară autentică. Printre multe alte reprezentanții, se numără cea din vara acestui an la National Centre of Performing Arts și în toamna anului trecut la EXPO 2015 de la Milano. Ion Crețeanu a susținut numeroase concerte în țară și străinătate, fiind apreciat de publicul larg, dar și de specialiștii în domeniu. A participat la numeroase concursuri de profil, câștigând premii importante. Ion Crețeanu este unul dintre mai mari cobzari ai României.
„Călușul” reprezintă un dans ritual complex românesc, cu valențe legate de fertilitate și vindecare, o dramă rituală. Acesta era performat exclusiv de un grup de bărbați, care la rândul lui făcea parte dintr-o comunitate mai vastă și își exprima astfel credințele apărute din necesitățile cotidiene. Conducătorul cetei de călușari, vătaful, este cel care coordonează și supraveghează întreaga ceremonie. El era recunoscut ca fiind cel mai bun jucător, „jucătorul cel mai iute de picior”, și era ales vătaf. Odată ales, vătaful devenea un personaj sacru, respectat și temut, considerându-se în folclor că are o „putere magică asupra călușarilor”. Jucătorii se numesc călușari, și se adună o singură dată pe an, pentru a se feri de cele lumești (femeiești). În toată vremea aceasta, ei nu dorm altundeva decât sub acoperișul bisericii deoarece, dacă au dormit în alt loc, i-ar tortura imediat strigoaicele. Călușarii trebuie să fie primiți în toate curțile, deoarece se crede ca de ei fug „Dânsele” și „Ielele”, care fac rău gospodăriilor, desfigurează și fură băieții.
„Dansul bărbătesc” este un dans de virtuozitate, un joc reprezentativ pentru sudul României. Acesta include pași de dans, precum Joiana, Sârba la bătaie, Hora în bătaie, Băluța. Este un dans reprezentativ pentru vatra satului românesc, des întâlnit la evenimentele importante ale vieții, la botez, la fedeleș, la nuntă. Acest joc străvechi, de alungare a spiritelor rele și de sporire a roadelor pământului, este și un bun prilej de a atrage atenția fetelor prin virtuozitate și vigoare. „Dansul fecioresc” este specific centrului României (Țara Făgărașului, Valea Someșului) și îl executau băietii, înainte de a fi înrolați în armată, în ajunul plecării la război, un fel de a spune rămas bun celor dragi, odată cu plecarea de acasă. Este un dans al eleganței și rafinamentului bărbătesc, un dans al verticalității și al onoarei.
„Călușul” și „Dansul fecioresc” sunt două dintre cele mai dificile dansuri populare românești. Pe Lista Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanității UNESCO, România este reprezentată, din 2005, de ritualul „Călușului" și de Doina, din 2009.