Joi, 15 septembrie, ora 19.00, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia va avea loc vernisajul proiectului Situated Knowledge: I Follow Rivers of Thoughts. Proiectul reuneşte o echipă mobilă de lucru formată din colectivul Apparatus 22, artistul vizual Olivia Mihălţianu şi curatorul Anca Mihuleţ.
Proiectul s-a numărat printre câştigătorii concursului "Fostering Artistic Practices", organizat de Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia pentru proiectele din 2011 în domeniul artelor vizuale.
Situated Knowledge: I Follow Rivers of Thoughts este un demers analitic, bazat pe studiul şi observarea atentă a metodelor de cercetare artistică, cu scopul de a aduce în discuţie o nouă terminologie şi o abordare diferită vis-à-vis de gândirea despre artă. Ca atare, în cadrul proiectului de faţă, accentul nu cade pe produsul artistic final, ci pe procesualitate şi pe acordurile între imaginaţie şi spaţiile lipsă din sistemul de referinţă.
Ideea proiectului a apărut ca o reacţie la sistemul de valori artistice actual, determinat din ce în ce mai pregnant de speculaţie, exces sau de interpretarea incorectă a semnalelor exterioare.
Pentru Mica Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, Apparatus 22 propune intervenţia "ART IS WORK". "ART IS WORK" este prima dintr-o serie de lucrări pe care colectivul le dezvoltă, cu scopul de a analiza modalităţi în care arta, politica şi economia au folosit moda şi hainele de-a lungul timpului pentru a construi programe utopice. În acest caz, punctul de pornire este Tuta, un tip de îmbrăcăminte ambiţios, conceput de designer-ul și artistul italian Thayaht, renumit pentru implicarea în mişcarea futuristă.
Apparatus 22 oferă de fapt o nouă utilizare şi o nouă misiune pentru Tuta, pornind tocmai de la naivitatea visului de a crea o haină universală care aminteşte de uniforma unui lucrător şi poartă un mesaj de independenţă antiburghez. În acelaşi timp, Tuta a devenit baza perfectă pentru a adăuga un alt element utopic: un text în două versiuni care chestionează politicile de evaluare şi de remunerare a producţiei artistice.
W*EASTERN, filmul realizat de Olivia Mihălţianu pe peliculă de 8mm, dezvoltat în contextul genului cinematografic "Western Spaghetti", discută reconfigurarea constantă a relaţiilor de putere dintre artişti, curatori şi instituţii, reformatori şi catalizatori pentru un nou mediu cultural.
Olivia Mihălţianu propune un discurs de putere, în care mijloacele formale de expresie nu au nicio relevanţă. Corporalitatea imaginilor prezentate (dublată de afişul filmului) nu permite privitorului să ia distanţă faţă de subiectul – atitudinea de cowboy, seducţia mascată de pălărie, fumul de ţigară sau cojile de seminţe sunt elementele de excelenţă ale unui "Western Spaghetti" modern.
Pentru Situated Knowledge: I Follow Rivers of Thoughts, Anca Mihuleţ a abandonat poziţia de curator şi şi-a asumat rolul unui evaluator de concepte. Într-un prim registru, Anca Mihuleţ deconstruieşte aura curatorului în economia unei expoziţii, gravitând între imaterial şi element de echilibru. În registrul următor, curatorul absent introduce un ghid quasi-reacţionar şi sintetic pentru tânărul cercetător. Sub apanajul unei probe de creative writing, sunt introduse idei paradoxale – timp continuu, cercetătorul tradiţionalist vs. cercetătorul acţionist, cercetare invizibilă sau problema falsă/ adevărul care lipseşte/ contextul incontrolabil.
Expoziţia va rămâne deschisă publicului până pe 14 noiembrie 2011 în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia