„Un altfel de baroc” – recital de muzică barocă susținut de artiști de renume, în parteneriat cu Institutul Cultural Român

Institutul Cultural Român, prin Serviciul Programe Interne, în parteneriat cu Filarmonica „George Enescu”, organizează sâmbătă, 21 decembrie 2024, recitalul de muzică barocă „Un altfel de baroc”. Recitalul susținut de către clavecinista Cipriana Smărăndescu, violonistul Mircea – Grigore Lazăr și de Andrea Riderelli va cuprinde lucrări din compozitori celebri precum Johann Sebastian Bach, Jean – Henri d’Anglebert,Joseph – Nicolas – Pancrace Royer, Carl Philipp Emanuel Bach și Jean – Philippe Rameu.

Programul pleacă de la lucrări de referință ale Barocului muzical, cum sunt cele 2 sonate pentru vioară și clavecin, aparținând familiei Bach și lucrările pentru clavecin solo de Royer. Latura clasică și severă a programului propus sunt evidențiate în aceste partituri prin virtuozitate și expresivitate, polifonie si profunzime armonică.

În contrast, pornind de la spiritul teatral al muzicii lui Rameau, urmând practica epocii baroce, se dorește creionarea unui „duel” plin de umor între cei doi parteneri - vioara si clavecinul - care își „dispută” întâietatea, „arbitrați” de un alt treilea personaj muzical - percuția.

În acest fel programul propus, îmbinând muzica extrem de serioasă cu dorința de a glumi, satisface la maxim exigențele ascultătorului, de la dorința de a asculta pagini dintre cele mai reprezentative, până la a se relaxa cu un umor muzical extrem de fin conceput.

Accesul se face pe bază de bilet care se poate achiziționa de pe site-ul Filarmonicii „George Enescu”.

Mircea Lazăr este unul dintre cei mai talentați violoniști români ai generației sale. Născut în 1982 în Deva, a început să studieze vioara la vârsta de cinci ani, sub îndrumarea profesorilor Viorel Soltan si Monica Soltan. După terminarea studiilor în România, Mircea Lazăr a primit o bursă de studii la Universitatea din Ohio, SUA, unde a urmat cursurile post-universitare la clasa profesoarei Marjorie Bagley. Aici a avut ocazia să se perfecționeze și să se familiarizeze cu repertoriul american pentru vioară. În 2009, a fost acceptat în Academia New World Symphony din Miami Beach, fondată și condusă de Michael Tilson Thomas, dirijor al Orchestrei Simfonice din San Francisco. În Statele Unite a colaborat cu dirijori de prestigiu, precum Andris Nelsons, Riccardo Muti, Esa-Pekka Salonen sau John Adams, și a benefeciat de îndrumarea profesională a unor violoniști celebri, cum ar fi Gil Shaham, Midori Goto, Christian Tetzlaff sau Leila Josefowicz. Mircea Lazăr a activat în cadrul New World Symphony timp de patru ani, atât ca membru al orchestrei, cât și concertmaistru sau solist.

Mircea Lazăr s-a remarcat prin numeroase recitaluri și concerte atât în România, cât și în Statele Unite, fiind apreciat pentru virtuozitatea, expresivitatea și sensibilitatea sa muzicală. A fost distins cu premii și diplome la concursuri naționale și internaționale de vioară și a participat la multiple festivaluri de muzică clasică. Își doreste să continue tradiția și cultura școlii muzicale românesti de înaltă calitate în care a fost inițiat de maestrul Ștefan Gheorghiu.

Cipriana Smărăndescu a studiat clavecinul cu Patrizia Marisaldi (Vicenza) și Ogneanca Lefterescu (București), specializându-se cu Ton Koopman, Andreas Staier, Patrick Ayrton și Pierre Hantaï. A câștigat premii și a participat la importante concursuri internaționale de clavecin la Milano, Pesaro, Leipzig și Brugge. A concertat în Italia, Spania, Franța, Elveția, Austria, Belgia, Germania, România, înregistrând pentru Brilliant Classics, Continuo Records, Aliusmodum Records, Radio Vaticana, Radio RAI3, TVR și Radio România, etc.

Ca solistă, a înregistrat două compact discuri dedicate operelor lui J.S. Bach: Invenzioni, Sinfonie e Sei Piccoli Preludi de Johann Sebastian Bach și Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach. A fondat ansamblurile baroce Aliusmodum și Dolci Accenti, cu care are o foarte importanta activitate concertistică si discografică, prin colaborarea cu Brilliant Classics. Este absolventa cursurilor de licență și masterat în Muzicologie la Universitatea Națională de Muzică din București (cu lucrări despre Sonata baroca în creația lui Domenico Scarlatti), sub îndrumarea maeștrilor Grigore Constantinescu si Dinu Ciocan.

Andrea Riderelli s-a născut la Roma în 1961. Și-a terminat studiile muzicale în Cânt Gregorian, Compoziție și Dirijat Polifonică, absolvind în 1992 cu titlul de Magistru în Cânt Gregorian (cu „Magna cum laude”), la Institutul Pontifical de Muzică Sacră din Roma sub îndrumarea lui Bonifacio Baroffio (cântul gregorian), Vieri Tosatti (compoziție) și Domenico Bartolucci (polifonie). Ulterior a urmat studiile de dirijorat de orchestră cu Nicola Samale (Bisceglie 1989), continuând cu Severino Zannerini (Trieste 1989), Hans Priem-Bergrath, Ferenc Nagy (Roma 1989) și cu Erwin Acel (Oradea 1989, Roma 1990 – bursa AMOR), pentru a se perfecționa cu Ludovic Bacs la Universitatea Națională de Muzică București (București 1990-1993). Tot la Universitatea de Muzică din București a urmat specializarea în Compoziție cu Nicolae Coman, Contrapunct și Semiotică muzicală cu Dinu Ciocan și Citire de partituri cu Iosif Csire. A fost unul dintre membrii fondatori ai grupului vocal „Melos Antiquum” specializat în repertoriu liturgic, gregorian și ambrosian și a fost membru al grupului „Kantores 88” condus de Bonifacio Baroffio. Și-a desfășurat o mare parte a activității dirijorale în România, unde a dirijat cele mai importante filarmonici si orchestre, printre care Orchestra de Cameră Radio sau cea a Filarmonicii „George Enescu”.