Expoziția itinerantă Tudor Banuș „Delir controlat” propune o incursiune în opera fantastică a artistului și o „recuperare” a acestuia în spațiul românesc. Prima parte a proiectului va debuta la Muzeul de Artă din Constanța vineri, 17 mai 2019, de la ora 15.00 și va fi deschisă până pe 12 iunie.
La vernisaj vor vorbi Ovidiu Șimonca, redactor-șef adjunct la revista Observator cultural, partenerul media al acestui eveniment, și Doina Păuleanu, istoric și critic de artă, directorul Muzeul de Artă din Constanța. Expoziția va continua la Muzeul de Artă din Ploiesti, în perioada 3 - 21 iulie și la Muzeul de Artă Carol I Brăila, în perioada 25 iulie – 15 august 2019.
Cu o stilistică amintind de Bosch, Escher sau Dali, universul descris de Tudor Banuș este unul al delirului controlat, deschizând lumi paradisiace în care apar recurent motivul Creatorului, al cărții și al timpului.„Descui teme contemporane cu chei de demult, unele ruginite, care au făcut cândva epocă. În spatele ușii deschise, la temelia subconștientului, palpită memoria folclorului românesc, cu acea bogăție de arhetipuri care-mi conferă o distanță profitabilă față de răvășita lume în care creez astăzi”, scrie Tudor Bănuș despre propriile creații.
Expoziția retrospectivă va cuprinde aproximativ 100 de lucrări din opera artistului. Selecția lucrărilor s-a făcut pe trei paliere tematice:l ucrări care au apărut pe prima pagină din publicațiile: Le Monde, New York Times, Die Zeit, L'Express; lucrări din seria Tandem, rezultat al colaborării pe care Tudor Banuș o are cu Șerban Foarță, în rubrica din Observatorul Cultural și seria de zmei care a reprezentat ilustrația Enciclopediei Zmeilor de Mircea Cărtărescu.
Lucrările artistului se contemplă și se lecturează, privitorul fiind fascinat de lumea extraordinară în care pătrunde.
„În peisajul atât de frământat, de haotic, de derutant al artelor vizuale contemporane, în care până și experții au dificultăți tot mai mari în a deosebi arta adevărată de impostură, în care cei mai mulți artiști trăiesc decade întregi dintr-o singură mutare în jocul infinit al imaginii, Tudor Banuș pare să păstreze o neobișnuită seninătate.Arta sa pare un bloc de gheață rămas netopit într-un vas care fierbe în clocot. Pentru că se bazează pe ingeniu, adică pe o forță a imaginației poetice fără margini, ca și pe o tehnică astăzi aproape dispărută, arta sa este fără timp și, prin urmare, nepieritoare. Există, pare a ne spune fiecare copleșitor desen al lui Tudor Banuș, o artă cu A mare, o artă care nu se perimează”,a scris Mircea Cărtărescu cu ocazia expoziției artistului TudorBanuș la Muzeul National de Artă al României, București, iulie - septembrie 2017.
Evenimentul este organizat de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Muzeului Național al Țăranului Român, Muzeul de Artă din Constanța, Muzeul de Artă din Ploiești și Muzeul de Artă Carol I Brăila, cu susținerea Alma Tim Distribution.
Tudor Banuș este artistul despre care celebrul cotidian The New York Times scrie: „are două calităţi care apar rareori în aceeaşi persoană, talent şi intelect. Este capabil să răspundă atât cerinţelor estetice, cât şi celor intelectuale”.
Tudor Banuş s-a născut la Bucureşti pe 8 iulie în anul 1947, iar din anul 1972 s-a stabilit la Paris. A absolvit Facultatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu dinBucureşti. Ulterior a studiat pictura la Ecole Superieure des Beaux Arts,în Paris.Din 1976 a colaborat cu peste 50 de ziare si reviste printre care : Le Monde, Die Zeit, The New York Times, L’Express, Le Point, Tokyo Business, Marianne.A avut peste 70 de expoziţii personale în Franţa, Statele Unite, România, Austria, Germania, Belgia, Marea Britanie, Portugalia. A ilustrat peste 25 de cărţi, printre care Jules Verne, Grimm, Thomas Jefferson, Jack London, Didier Decoin, Doris Lessing, Mircea Cărtărescu, Ion Barbu, Şerban Foarţă. În anul 1979 a obţinut Premiul pentru cea mai frumoasă carte pentru tineret în Franţa pentru Muzicanţii din Bremen de fraţii Grimm. În anul 2004 Ministerul Culturii din Romania i-a decernat Premiul Naţional pentru ilustrarea cărţii.