Institutul Cultural Român de la Lisabona, în colaborare cu WIN Gallery din București și Şcoala Doctorală „Spaţiu, Imagine, Text, Teritoriu” – Centrul de Excelență în Studiul Imaginii al Universității din București, organizează expoziția colectivă de pictură „Distopii Nonliniare - neoexpresionismul românescˮ. Expoziția, curatoriată de doamna Marinela Măntescu-Isac, drd. Miruna Barcan și drd. Andrei Fășie, va fi prezentată la galeria ICR Lisabona în perioada 13 martie – 6 mai 2025, iar vernisajul va avea loc joi, 13 martie, ora 18.30.
Artiștii prezenți cu lucrări în cadrul expoziției sunt: Marinela Măntescu Isac, Laurenţiu Midvichi, Marcel Lupșe, Liviu Șoptelea, Flora Răducan, Florin Mugur Popa, Corneliu Drăgan Târgoviște, Ștefan Pelmuș, Florin Mocanu și Daniela Grapă.Cei zece artiști propun, prin viziunea lor artistică, un punct de vedere situat dincolo de linie, într-un imaginar propriu care fascinează nu doar prin tehnică, ci și prin perspectiva prezentată. Ne regăsim cu toţii dincolo de linie,distopia născându-se din aparenta liniște a creației artistice, puternic contrastată de stările interioare. Astfel, subiectivitatea ne transpune prin viziunea proprie artistului - către spaţiul nostru interior, în scopul explorării acestuia. În final, distopia personală a fiecăruia se omogenizează într-un univers încă nenăscut, neliniștit, care își caută cu o furie timidă limitele.
Marinela Măntescu-Isac este una dintre figurile marcante ale artei contemporane românești, cu o carieră de decenii în pictură. Absolventă a Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, secția pictură, clasa maestrului Corneliu Baba și Marius Cilievici și membră a Uniunii Artiștilor Plastici, artista a expus în galerii de prestigiu din țară și străinătate. Lucrările sale surprind echilibrul fragil dintre aparență și esență, iar talentul său a fost recunoscut prin numeroase distincții, inclusiv Premiul pentru Pictură și Diploma de Excelență a Academiei Dacoromâne. Prin fiecare expoziție, Marinela Măntescu-Isac continuă să ofere publicului o incursiune în profunzimea artei și a emoției pure.
Miruna Barcan este curatoare și manager cultural, doctorandă în Studii Culturale la Universitatea din București. Cu un portofoliu ce include artiști locali și internaționali, a coordonat numeroase proiecte culturale și curatoriale în galerii, muzee și instituții culturale din România și din străinătate, contribuind la dezvoltarea discursului artistic contemporan. Autoare de studii și articole dedicate artei contemporane și practicilor curatoriale, cercetarea sa doctorală se axează pe analiza critică a dinamicilor activismului curatorial în context transnațional.
Andrei Fășie este curator, specialist în artă contemporană și doctorand în studii culturale, cu o activitate intensă în analiza și promovarea artei vizuale. În calitate de curator, Andrei a organizat și comentat numeroase expoziții, oferind perspective inovatoare asupra artei contemporane. De asemenea, este activ ca reviewer și analist al scenei artistice internaționale, publicând articole și eseuri critice. Prin munca sa, urmărește să aducă publicul mai aproape de actul artistic, punând în lumină noile direcții ale artei vizuale din secolul XXI.
În continuarea vernisajului, WIN Gallery organizează un masterclass de educaţie artistică vizuală, care să vină în sprijinul celor care doresc să înveţe noţiuni de descriere, interpretare și judecare a unei opere de artă, precum și informaţii referitoare la evaluarea unui obiect artistic. Masterclassul va fi susţinut de bursierul doctorand Andrei Fășie, specialist în învăţare, dezvoltare și interpretare stilistică și va cuprinde următoarele elemente de analiză a unui obiect de artă: descrierea - mediul de lucru, forma, contextul; interpretarea - coerenţă, concordanţă, omogenitate; judecata: valori, principii, criterii.
Neoexpresionismul românesc este un curent care, pentru România, a reprezentat abordarea unor teme dificile - dar elementare vieţii - opresate în perioada de dinainte de 1989. Identitatea, suferinţa sau memoria colectivă, dar și exprimarea liberă a emoţiei și perspectiva proprie asupra realităţii individuale, reprezintă elemente tematice ale acestui curent. Apărut în anii '80, și continuând până în zilele noastre, neoxpresionismul românesc este nu doar o urmare a unei perioade sumbre, ci un protest perpetuu al emoţiei în faţa restricţiilor formale ale raţiunii. În arta contemporană din România, influenţele neoexpresionismului pot fi observate în continuare, în forme deseori combinate cu trăsături aparţinând altor epoci sau momente din istoria artei. În cele mai multe cazuri, vorbim despre un melanj al acestor caracteristici, lucru care oferă unicitate artiștilor contemporani și care ajunge să facă parte invariabil din amprenta acestora.
WIN Gallery colaborează cu artiști contemporani, cu iubitori de artă și colecționari pentru a spori vizibilitatea și valoarea operelor de artă în România și în afara ei. Galeria organizează expoziții frecvente, inclusiv cu galerii din străinătate și se implică în inițiative și evenimente multidisciplinare. În paralel cu promovarea și tranzacționarea operelor contemporane, găzduiește expoziții cu maeștri ai perioadelor anterioare, în asociere cu muzee, instituții culturale și deținători de colecții aflate în afara circuitului public. WIN Gallery alege opere care reprezintă linii de dialog în raport cu tema stabilită, fără a se limita la un anume curent, tehnică sau perioadă. O analogie ar fi înțelegerea activității WIN Gallery asemeni unei întrebări cu răspunsuri multiple unde alegerea unuia nu le invalidează pe celelalte, ci le contextualizează.
Şcoala Doctorală „Spaţiu, Imagine, Text, Teritoriu” (SD SITT) – Centrul de Excelență în Studiul Imaginii (CESI) al Universității din București, departamente asociate Facultății de Litere, organizează doctorate interdisciplinare în domeniile „Studii culturale” și „Filologie” (teorii contemporane), în relație cu știința imaginii și cu studiul fenomenelor culturale.