Marius Bunescu

28 Jul 2020

„Veneția văzută de marii pictori români“: Eustațiu Stoenescu, un artist valoros, readus în atenția publicului

Lucrarea „Piața San Marco, pe ploaie“ (1938) semnată de Eustațiu Stoenescu, despre care Nicolae Titulescu spunea că a fost singurul artist care a înțeles „sufletul capricios și tainic al Veneției“, a fost prezentată de Institutul Român de Cultură și Cercetare

1 Jul 2020

VENEȚIA. 19 muzee prezintă viziunea artiştilor români din secolul XX asupra orașului lagunar

Complementar proiectului „Venezia vista dai grandi pittori romeni/Veneția văzută de marii pictori români“, Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția lansează miercuri, 1 iulie 2020, în mediul virtual, expoziția „Veneţia şi laguna

3 Sep 2011 - 15 Oct 2011

Expoziţia „Culorile Avangardei. Arta în România între 1910-1950“, la Roma

După ce în 2009 a fost prezentată cu succes la Lisabona şi Praga, expoziţia itinerantă „Culorile avangardei. Arta în România între 1910-1950 ajunge la Roma într-o formulă expoziţională special concepută pentru Cetatea Eternă. Expoziţia va fi găzduită în

Mrs. T

From The Procrustean Bed Add to these criteria of a physical nature the old preconceived idea of talent. As is known, talent is discovered thus: a boy or a girl, choking with stage fright, before a long table at which a commission are sitting, start declaiming Gens Latina

Virgil Cioflec

Virgil Cioflec, later to become a writer and a collector, stands out amongst the moral and financial supporters of the initiators and founders of Artistic Youth Society (December 1901). With some of its founders, Gheorghe Petraşcu, Ştefan Popescu, Kimon Loghi, Ipolit Strâmbulescu

Anastasie Simu

Simu Museum A conservative MP in the 1888, 1891 and 1899 parliament sessions, Anastasie Simu finally became tired of the Machiavellian political life in Romania at the end of the 19th century; realising he had no prospects to achieve momentous social and cultural events

Nationally-Specific Art In Interwar Romania

Art history is usually at ease when imposing its own concepts and technical terminology upon an apparently unconscious body of visual accomplishments called works of art. For art historians and art critics, art seemingly exists in order for theorists to put words on it and

The Delta Danube Landscape In The Patrimony Of The Art Museum In Tulcea

The Art Museum Institute for Ecomuseum Research in Tulcea The Tulcea County Museum, established in 1950, was – almost naturally – a heterogeneous structure, whose painting collection contained the works of a single artist: Geo Cardaş, a local painter who depicted