INSULA!? Care Insulă, doamnelor şi domnilor, a rămas vreuna neexplorată?! S-a cam vorbit despre toate insulele posibile şi imposibile, de la Insula de noroi, praf sau miere, până la Insula sentimentelor, a speranţelor sau suspinelor; de la Insula sirenelor sau pinguinilor, până la Insula monştrilor, vârcolacilor sau porcilor; de la Insula pierdută, uitată sau regăsită, până la Insula din ziua de ieri, de azi sau de mâine. Aş putea continua la infinit cu enumerarea insulelor care ne bântuie visele, dar acum problema este Insula pe care ne cheamă regizorul-actor Florin Vidamski&Co.
Florin Vidamski&Co. ne spun, pur şi simplu, că niciodată nu s-a vorbit destul despre Insula care poartă chiar numele nostru, de fapt numele LUI sau numele EI – fiinţa pe care o iubim cu adevărat. Problema noastră, ca fiinţe erotice, este că, după ce l-am cucerit pe cel ce ne ispiteşte (Insula-centrul nostru de echilibru), vine şi vremea când vrem să evadăm. Şi când vine vremea asta, ieşim dintr-o poveste şi intrăm în alta. O poveste care sfârşeşte când nu te aştepţi. De vină este totdeauna dorinţa noastră de Întoarcere la Insula pe care am părăsit-o cândva. Dar chiar există totdeauna cale de întoarcere?! Se pare că asta este una din întrebările pe care le încercăm când ajungem pe Insula lui Florin Vidamski&Co.
Ştiu că oferta unei călătorii în universul intim a două cupluri nu este deloc inedită, dar când această călătorie se desfăşoară în atmosfera unei partituri muzicale excepţionale şi pe urmele a patru actori dispuşi a face din trupurile lor o Insulă unde teatrul şi dansul contemporan se întâlnesc, experienţa se anunţă ispititoare şi avem toate motivele să pornim la drum!
În data de 23 octombrie 2007 unul dintre cele mai moderne edificii teatrale din Portugalia – Teatro das Figuras din Faro, capitala provinciei Algarve – a găzduit întâiul spectacol de teatru-dans prezentat de către Institutul Cultural Român din Lisabona: Insula, în regia lui Florin Vidamski şi în coregrafia Fatmei Mohamed, inspirată de suita Marea a compozitorului norvegian Ketil Bjornstad. Cei patru interpreţi – Sebastian Marina, Fatma Mohamed, Florin Vidamski şi Ioana Costea – fac parte din tânăra trupă a Teatrului Andrei Mureşanu din Sfântu Gheorghe. Metafora scenică a raporturilor afectiv-erotice dintre cele două cupluri de personaje pune în valoare atât excepţionalele improvizaţii coreografice ale Fatmei Mohamed, cât şi efortul colectiv întreprins de companionii ei, actori dispuşi să-şi extindă capacităţile expresive şi în sfera dansului. Insolita punere în scenă a beneficiat de admirabilele condiţii tehnice ale noului teatru din Faro şi a suscitat interesul unui numeros public. Spectacolul, finanţat de către Centrul Naţional al Dansului din Bucureşti, a marcat aniversarea oficială a zece ani de existenţă ai Consulatului Onorific al României din Faro. Evenimentul a fost sărbătorit şi printr'o recepţie oferită de amfitrioni după terminarea spectacolului, la care au participat E.S. Gabriel Gafiţa, ambasadorul României, împreună cu soţia, Ileana; dl. Carlos Teixeira Machado, consulul onorific al României în Algarve, împreună cu soţia; Carlos Silva Gomes, şeful cabinetului guvernului civil din Algarve; dl. Paulo Neves, preşedintele consiliului de administraţie al Teatrului Municipal din Faro; d-na Graça Cunha, directoare executivă; d-na Cristina Braga, directoare de producţie, precum şi numeroşi oameni de cultură, între care distinşii muzicieni Zé Eduardo, fondatorul Şcolii de Jazz a Hot Clube de Portugal, şi Osvaldo Ferreira, dirijorul Orchestrei Simfonice din Algarve. La această acţiune de real succes au fost prezenţi, din partea ICRL, directorul Virgil Mihaiu şi referenta Roxana Ripeanu.