- 24 May 2017 - 28 May 2017
- Etichete Bookfest Bookfest 2017 Editura institutului cultural roman Icr Centrul national al cartii Standul icr Romexpo Cojan in romania Album Stefan szönyi
Două lansări dealbume și o dezbatere sub egida revistei Lettre Internationale au fost propunerile Institutului Cultural Român laSalonul Internațional de Carte Bookfest, desfășurat în perioada 24 – 28 mai 2017 la Pavilionul Expozițional Romexpo. Titluri editate de ICR au fost disponibile la standul Institututului (nr. C10, pavilionul C5.) cu o reducere de 30%. Concepţia şi designul grafic al standului românesc, aflat la un loc central, lângă Scena Agora, au aparținut arhitectului şi graficianului Răzvan Luscov.
Lansările Editurii Institutlui Culturall Român s-au desfășurat la cafeneaua Julius Meinl, din cadrul Bookfest.
Vineri, 26 mai, a avut loc lansarea albumului "Cojan în Romania", publicat de Editura Institutului Cultural Român, în cadrul Bookfest. La cafeneaua Julius Meinl, au vorbit despre album criticii de artă Ruxandra Garofeanu (coordonatoarea lucrării), Pavel Șușară, Daria Ghiu. Lansarea a fost moderată de Simona Sora, din partea ICR.
Aurel Cojan (1914-2005), pictor și artist decorator român, a urmat, în perioada 1932-1934, cursurile Academiei de Arte Frumoase București, secția pictură, avându-i ca profesori pe Francisc Șirato și Camil Ressu. În 1969 a obținut azil politic la Paris.
"Am hotărât să mă adresez Institutului Cultural Român pentru a mă sprijii în realizarea unui album monografic, însoțit de diferite texte consacrate acestui mare artist rămas nepermis de mult într-un con de umbră ( de la cărticica scoasă în 1968 de Editura Meridiane, cu textul lui Dan Grigorescu, nu s-a mai publicat nimic reprezentativ)", spune criticul de artă Ruxandra Garofeanu, coordonatoarea albumului, în "Argument". "De atunci a trecut aproape o jumătate de secol fără a ne încumeta să-i punem opera din România față în față cu sensibilitatea contemporană, cu modul actual de a filtra valorile în acord cu numeroasele schimbări petrecute în domeniul artei, care țin de o altă percepție și citire a lumii înconjurătoare. Cojan a frecventat, alături de Școala de la Belle Arte, și Școala de Arhitectură și Dreptul, înzestrării de la natură adăugându-i-se și instrucția atât de necesară. Numai prin judecata riguroasă și dreaptă a creației lui îi vom consacra locul ce i se cuvine în istoria artelor plastice românești", subliniază criticul de artă Ruxandra Garofeanu, în "Argument"-ul din albumul "Cojan în România".
La rândul său, criticul Daria Ghiu a spus, la lansare, că i-au plăcut poveștile de viață regăsite în album, unde apare frecvent formula "Cojan, revoltatul", iar criticul de artă Pavel Șușară a subliniat că "toata viata, Aurel Cojan a fost conștient că, în ceea ce-l privește, arta se naște din artă, din citatul artistic bine ales". "Prin puritatea la care aspiră, opera se situează în acel plan în care toate contradicțiile se dizolvă sau se anihilează. Sub aparenta ingenuitate se ascunde o lungă meditație asupra artei". De asemenea, Pavel Șușară a subliniat importanța efortului susținut de doamna Ruxandra Garofeanu în realizarea acestui volum. În album, textele sunt atât în limba română, cât și în limba franceză, iar în capitolul "Receptare critică" au fost adunate texte semnate de Michel Cojan (fiul artistului, care trăiește în Canada), Miron Kiropol, Emmanuel Daydé, Ioan I. Mirea, Dan Grigorescu, Dan Hăulică. Wanda Sachelarie Vladimirescu, Ion Nicodim, Ervant Nicogosian, Mihai Sârbulescu, Mircea Milcovitch&Maria Mesterou, Ruxandra Garofeanu (care a realizat și numeroase interviuri cu artistul), Florin Colonaș, Dan Stanca, Dan Hăulică.
A fost o aglomerație mare sâmbătă, 27 mai, de la orele 14.00, în cadrul Bookfest, și la lansarea albumului "Ștefan Szönyi", publicat de Editura Institutului Cultural Român în condiții grafice excepționale. La cafeneaua Julius Meinl, au luat cuvântul criticul de artă Ruxandra Dreptu, profesorul Cosmin Paulescu (de la catedra de artă murală de la Universitatea Națională de Arte din București) și Anca Thomas-Szӧnyi, fiica artistului stabilită la Paris, care a coordonat lucrarea. La lansare, au participat și actrița Julieta Szönyi, cealaltă fiică a lui Ștefan Szönyi, Nicolae Breban, alături de numeroși artiști plastici și critici de artă. Dezbaterea a fost moderată de Sorin Gherguț, din partea ICR.
Ştefan Szönyi (1913-1967) a debutat la Timişoara sub influenţa curentului Die Neue Sachlichkeit, ulterior afirmându-se, în virtutea convingerilor sale din epocă, ca adept al realismului socialist. Care ar fi fost evoluția sa artistică după deschiderea şi liberalizarea ideilor de la finele anilorʼ60, dacă nu ar fi dispărut la 53 de ani, în plină maturitate creatoare ? Este una dintre întrebările la care încearcă să răspundă criticul de artă Ruxandra Dreptu, autoarea textului monografic în lucrarea coordonată de Anca Szönyi Thomas, fiica pictorului.
În 1939, Ștefan Szönyi a plecat la studii la Paris, înscriindu-se la Academia Ranson. În perioada interbelică, artistul a fost atras de teme biblice și a semnat câteva compoziții expresioniste deosebite, inspirate de muzică, precum și un șir de portrete romantico-mistice („Sfântul Sebastian”, seria de „Profeți”, „Apocalipsa”). Corneliu Baba își amintea că Ștefan Szönyi se ducea între cerșetorii din Timișoara pentru a-i imortaliza. În perioada comunistă, Ștefan Szönyi a devenit un militant reprezentativ al realismului socialist, creând lucrări ca „Țărancă”, „Lumină peste uzină”, „Portretul unei muncitoare”, „Tipografie ilegală”.
"Tatăl meu a fost comunist din convingere, nu din oportunism", a spus fiica sa, actrița Julieta Szönyi, care a apreciat tenacitatea surorii sale, Anca Thomas-Szӧnyi, de a coordona albumul despre tatăl lor, la 50 de ani de la dispariția artistului.
"A fost un efort susținut, multe dintre lucrările tatălui meu sunt pierdute, am dat telefoane în toată lumea, încercând să le aflu urma, să le recuperez cumva. Mulțumesc Institutului Cultural Român care m-a sprijinit în demersul meu de a cinsti memoria tatălui meu prin acest album", a declarat la lansare, Anca Thomas-Szӧnyi, care dorește să organizeze la Timișoara, în toamnă, o expoziție cu lucrările lui Ștefan Szönyi.
„Ca istoric de artă, mă aflu, din nou, în situaţia care îmi place, aceea de a scrie despre un artist a cărui efemeră glorie s-a stins lăsând loc unei nemeritate uitări. Să scriu despre Ştefan Szönyi este, în cel mai profund sens, o provocare. Opera lui este ca o oglindă cu două faţete. În ambele se reflectă perioade din viaţa sa: prima este cea a tinereţii, a studiilor, a prieteniilor durabile, a entuziasmului revoluţionar şi a unei creaţii puse sub semnul expresionismului magic, a doua este cea a stabilizării, a aşezării într-un tipar ales cu luciditate, al artei cu tendinţă, al realismului (…).Arta lui Ștefan Szönyi rămâne valabilă, valoroasă, prin calitățile artistice, prin măiestria actului de creație și prin conceptualizarea oricărui subiect pe care și-l propune. De-a lungul creației sale artistice sunt câteva trăsături particulare care se cer subliniate: calitatea de portretist, arta monumentală ca document istoric, perfecționismul dovedit prin numeroase studii și schițe și prin variante“, apreciază criticul Ruxandra Dreptu.
Sâmbătă, 27 mai, de la orele 12.00, în cadrul Bookfest, tot la cafeneaua Julius Meinl, Institutul Cultural Român, sub egida ediției române a revistei Lettre Internationale, a organizat și dezbaterea «La fidélité, pourqoui s'en méfier?», cu participarea prof. univ. Victor Ivanovici (Universitatea din Salonic), a scriitorului și profesorului Massimo Rizzante (Universitatea din Trento) și a publicistului Adrian Mihalache (Lettre Internationale).
Parteneri : Asociația Editorilor din România, Institutul Italian de Cultură
Mai multe informații aici despre albumul monografic Ștefan Szönyi(ediție bilingvă -română - franceză; coordonator general: Anca Szönyi Thomas; studiu introductiv: Ruxandra Dreptu; traducere în limba franceză: Ileana Cantuniari; grafică și DTP: Dan Glăvan).