În perspectiva Festivalului de artă contemporană „Bienala Dakar 2024” (7 noiembrie - 7 decembrie), Ambasada României la Dakar alături de Institutul Cultural Român prin Direcția Relații Internațională sprijină proiectul conceput de artista și scenografa româncă Velica Panduru și artista senegaleză Nathalie Vairac.
Proiectul intitulat MUTIKKAPPATATA constă în trei rezidențe artistice care retrasează locurile, originile și viața artistului. România va participa prin artista Velica Panduru la cea de-a treia rezidență, care presupune producția, în Senegal, în colaborare cu RAW Material Company, a unei instalații performative care va fi inaugurată și prezentată, în contextul Bienalei, pe durata evenimentului „Partcours 13”, în noiembrie 2024.
Prin proiectul MUTIKKAPPATATA, actrița Nathalie Vairac demarează un lung voiaj inițiatic, care îi va oferi oportunitatea de a pune sub semnul întrebării imaterialitatea și multiplicitatea transmiterii moștenirii culturale. În același timp, artista creează o operă care aduce în rezonanță o pluritate de medii artistice (scenografie, creație sunet, video, digital). Astfel, proiectul constă într-o rezidență artistică de creație, de trei săptămâni, în intervalul septembrie - octombrie, în Senegal (Dakar), pentru a concepe și a pune la punct instalația scenografică, la care se vor adăuga creația video, creația muzicală și o creație digitală. Spectacolul rezultat permite întâlnirea a două arte vii: teatrul și performance art.
De asemenea, Nathalie Vairac, actriță, artistă, performer, beneficiază de o largă notorietate atât în spațiul african în ansamblu, cât și în Europa. Astfel, pentru cel mai recent rol într-o producție cinematografică, lung-metrajul „Sira” (co-producție Burkina Faso), a primit distincții importante, precum Premiul juriului la Festivalul Internațional de la Berlin, 2023. Totodată, în cadrul precedentei ediții a Bienalei Dakar, a realizat un amplu proiect scenografic-teatral-performance, pe tema persistenței memoriei africane sub impactul colonialismului, în cooperare cu autoritățile de la Kigali.
Velica Panduru a absolvit Facultatea de Arte Plastice și Decorative ,,Nicolae Grigorescu” din București, secția scenografie, în anul 1998. A creat decoruri și costume pentru peste 80 de spectacole de teatru, film și operă și a colaborat cu regizori importanți în România și în străinătate.
Unele dintre colaborările sale în România au avut loc la București la Teatrul Național, Teatrul Odeon și Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, precum și la Teatrul Național Timișoara, Teatrul Național Târgu Mureș, Teatrul Național Sibiu etc.
Cătălina Buzoianu, Eugen Jebeleanu, Alexandra Badea, Radu Afrim, Theodor Cristian Popescu, Bobi Pricop, Radu Nica, sunt câțiva dintre regizorii români cu care a lucrat. A fost invitată în producții internaționale la: Piccolo Teatro din Milano, Teatrul Național La Colline din Paris, Teatrul Thaliadin Budapesta Teatrul Lliure din Barcelona, Teatrul Național Conakry Congo (proiect pentru festivalul francofoniei de la Limoges, Franța).
În anul 2017 a creat scenografia pentru „Ogres” de Yann Verburgh, Compaqnie des Ogres Franța, și „Katzelmacher” de Fassbinder – Schauspiel Stuttgart, ambele în regia lui Eugen Jebeleanu. În 2011, a lucrat cu Guy Régis Jr. în secțiunea Sujets à vif a Festivalului de la Avignon. În 2013, a semnat scenografia „Corps” după romanul Alexandrei Badea „Zone d’amour prioritaire”, în regia lui Frédéric Fisbach și costumele pentru Shéda de Dieudonné Niangouna, ambele produse pentru cea de-a 67-a ediție a Festivalului de la Avignon. Ulterior, ea a creat costumele pentru Nkenguegi de Dieudonné Niangouna la Theatre Vidy Lausanne.
S-a alăturat scriitoarei și regizoarei Alexandra Badea pentru trilogia sa Points de non-retour, produsă de Teatrul Național La Colline din Paris, iar Quais de Seine a fost selecționat la Festivalul de la Avignon în 2019.
De doisprezece ani, Velica colaborează constant cu regizorul Eugen Jebeleanu la proiecte de teatru, film și operă în România, Franța și Germania. Velica Panduru a fost nominalizată de patru ori la gala premiilor UNITER și a obținut trei premii: pentru debut în anul 2007, pentru scenografie în anul 2009 pentru spectacolul ,,Boala familiei M” de Fausto Paravidino în regia lui Radu Afrim și în anul 2024 pentru scenografia spectacolului „Neliniște” de Ivan Viripaev, regia Theodor Cristian Popescu.