- 22 December 2020
- Tags ICR Retrospectiva Proiecte de succes Institutul Cultural Roman Anul 2020
Vă prezentăm o retrospectivă a proiectelor de succes derulate de Institutul Cultural Român în anul 2020. Considerat a fi un an dificil pentru viața culturală, inițiativele din acest segment de activitate au trecut, în cea mai mare parte, în mediul virtual.
Monumente istorice ale vechiului oraş al aromânilor, Moscopole, prezentate într-o expoziţie de fotografie organizată de Compartimentul Comunități Istorice din cadrul Institutului Cultural Român. Expoziţia cuprinde fotografii în timpul unei cercetări efectuate de Emil Ţîrcomnicu şi Cătălin Alexa, cercetători la Institutul de Etnografie şi Folclor „C. Brăiloiu” al Academiei Române. Proiectul „Mari personalităţi aromâne”, organizat tot de Compartimentul Comunități Istorice a presupus realizarea unei expoziţii online dedicate aromânilor, care au rămas în istorie prin realizările lor şi sprijinul adus culturii, indiferent de ţara în care au trăit.
Unul dintre cele mai importante proiecte,
inițiat de reprezentanța din New York, „Istoria României într-un obiect”, a
reconstituit perioadele definitorii din istoria națională, prezentând o
selecție de artefacte reprezentative.
Ziua Europei a fost celebrată printr-un
eveniment de excepție, transmis de Institutul Cultural Român publicului
european și celui universal – concertul „Enescu, la înălțime”, susținut de
Orchestra Metropolitană, sub bagheta dirijorului Daniel Jinga, în cadrul
filmului „Rapsodiem”.
Fenomenul migrației, abordat prin teatru în cadrul programului „365 de zile în Germania”, derulat prin reprezentanța ICR Berlin. Două evenimente care tratează migrația din perspectiva copiilor și adolescenților, „365 de zile în Germania” (28 mai) și „Istoriile migrației în teatrul românesc de după 1989” (1 iunie), curatori Ciprian Marinescu și Mihaela Michailov, au fost prezentate de Institutul Cultural Român de la Berlin.
„Discuții la masa Tăcerii. Brâncuși portretizat de contemporanii săi”, serie de interviuri dedicată operei lui Constantin Brâncuși, a fost promovată, pe durata a 12 săptămâni, începând cu 26 mai, de către Institutul Cultural Român de la Varșovia.
„Veneția văzută de mari
pictori români”, proiectul Institutului Român de Cultură şi Cercetare
Umanistică la Veneția care a cuprins o serie de expoziții cu lucrări ale unor
pictorilor români inspirați de „La Serenissima”, s-a desfășurat pe rețelele de
socializare ale reprezentanței IRCCU Veneția începând cu luna mai 2020. Această
galerie online cuprinde opere ce ilustrează modul în care unii dintre cei mai
importanți pictori români sau de origine română, au interpretat, prin arta lor,
în funcție de propria sensibilitate și propriile viziuni artistice, „orașul
plutitor”.
Peste 60 de scriitori și editori români au participat – cu intervenții live sau înregistrate – în luna iunie a acestui an, la un eveniment dedicat culturii scrise, organizat de Centrul Cărții din cadrul ICR, „Noapte de muzică și poezie”, un maraton liric în grădina Institutului Cultural Român încheiat cu un concert rock susținut de formația Krypton.
Unele dintre cele mai prețioase piese și artefacte unicat, documente și imagini de arhivă, istorii reale, dar poate mai puțin cunoscute, precum și mărturii inedite ale specialiștilor români au fost prezentate de Institutul Cultural Român de la Madrid în cadrul proiectului „La muzeu, în România”.
Viața pe insula scufundată Ada-Kaleh a fost reprodusă vizual, olfactiv și auditiv într-o expoziție interactivă organizată de Institutul Cultural Român „Dimitrie Cantemir“ de la Istanbul.
O serie exclusivă a fotografiilor reunite sub titlul „Peisaje portugheze de pandemie”, realizate de Cosmin Bumbuț, a fost expusă în premieră, pe paginile de Facebook și Instagram ale ICR Lisabona, în luna iulie.
Concertul „Mari compozitori români – Enescu, Silvestri, Lipatti”, organizat de Filarmonica „George Enescu”, Institutul Cultural Român, Fundația Silvestri și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), a întregit seria de evenimente muzicale desfășurate în acest an.
Proiectul digital „Teatrul în vremuri de pandemie” derulat de ICR Bruxelles a cuprins o serie de înregistrări video susținute de criticul de teatru George Banu, care a adus în atenția publicului un subiect foarte dezbătut în această perioadă: artele spectacolului în vremuri de pandemie.
A X-a ediție a Galei Poeziei Române Contemporane organizată de Institutul Cultural Român, și Uniunea Scriitorilor din România, cu sprijinul Ministerului Culturii, s-a desfășurat în luna septembrie a acestui an, în Grădina Institutului Cultural Român.
„INTERMERIDIAN ONLINE”, o călătorie pe meridianele artei și culturii alături de Diana Jipa și Ștefan Doniga s-a derulat în toamna anului 2020 și a presupus o serie de șase concertedesfășurate în interiorul unor muzee sau colecții de artă din România.
„Who is Romania”, seria de filme destinate platformelor social-media, scrisă și prezentată de dr. Tessa Dunlop, la inițiativa ICR Londra, a contribuit la promovarea României și a unor personalități românești cu destine remarcabile într-o manieră inovatoare.
Francezii descoperă cartierul Vatra Luminoasă, modelul „orașului-grădină în București“ printr-o expoziție inedită, o călătorie în istoria arhitecturală a unuia dintre cele mai interesante cartiere ale Bucureștiului de la început de secol XX, găzduită de Galeria Macadam a Institutului Cultural Român de la Paris, până la finalul lunii ianuarie 2021.
Cincisprezece fotografii colorizate digital, care surprind imagini din orașe românești de la sfârșitul secolului al XIX-lea și din primele trei decenii ale secolului al XX-lea, au fost prezentate pe pagina de Facebook și pe contul oficial de Instagram ale IRCCU Veneția în cadrul expoziției „Vedere din România”.