„Let 's Talk About...Filmˮ cu regizoarea Alexandra Gulea, coregrafa Vava Ștefănescu și artista vizuală Lila Passima

Miercuri, 19 februarie 2025, ora 18.30, Institutul Cultural Român va organiza o nouă întâlnire din seria „Let's Talk About...Filmˮ: proiecția filmului Maia – portret cu mâiniˮ, regizat de Alexandra Gulea, va fi urmată de o discuție la care vor participa regizoarea Alexandra Gulea, coregrafa Vava Ștefănescu și artista vizuală Lila Passima. Accesul publicului la eveniment este liber, în limita locurilor disponibile.

Prin seria „Let's Talk About...Film”, Institutul Cultural Român propune spectatorilor un concept original de înțelegere a filmelor românești recente, prin invitarea la dezbateri a unor personalități culturale.

„Cum se vede filmul din perspectiva unui artist vizual? Dar din cea a unui coregraf care joacă într-un film documentar? Ce ne mai atrage când vorbim despre un film: povestea, actorii sau muzica?ˮ, acestea sunt o parte din întrebările abordate după proiecțiile de la ICR.

O co-producție România-Germania (90 minute, 2024), producător Anchor Films,„Maia - portret cu mâini” a participat la Festivalul de Film de la Rotterdam în 2024 cu sprijinul ICR.

Distribuție: Maria Cuzmin, Emilia Dobrin, Vava Ștefănescu.Imagine: George Chiper-Lillemark, Nicu Ilfoveanu. Sunet: Andreas Bolm, Flora Pop. Editori: Frédéric Fichefet, Alexandra Gulea. Muzică: Vlaicu Golcea, Stephan Dunkelman.

Sinopsis:

Maia a făcut parte dintr-o populație seminomadă care a suferit o campanie de epurare etnică. Regizoarea, nepoata ei, a realizat o reconstituire vizualăvie a călătoriei Maiei prin secolul XX. Istoria ei se confundă cu istoria cu I mare.Maia trăiește în Alexandra, iar Alexandra o evocă în film așa cum se evocă un spirit. Ca o întruchipare șamanică, Alexandra devine Maia, o încarnează, o imaginează și o reinventează.

Alexandra Gulea a realizat documentarele Dumnezeu la saxofon, Dracu la vioară (2004),  Azi eram frumoasa, jună (2008), Băiat de lemn(2017), Valea Jiului - Notes(2018), lungmetrajul de ficțiune Matei copil miner (2013), etc. A lucrat ca monteuză la Moromeții 2 (Premiul Gopo pentru cel mai bun montaj ex aequo cu Dana Bunescu) și Moromeții 3 (regia Stere Gulea).Participă cu 3 filme la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdamunde lungmetrajul de eseu documentar Maia – Portret cu mâini (2024) a avut premiera internațională. Cu Ńeale azbuirătoare (2022) câștigă Premiul pentru cel mai bun film german la Festivalul Internațional de Film Scurt de la Oberhausen care îi dedică și o retrospectivă. Lungmetrajul de eseu documentar Maia – Portret cu mâini a fost selecționat până acum la competițiile: Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam (IFFR), TIFF (Cluj), Astra Film Festival (Premiul pentru cel mai bun regizor), Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF), Taranto Eco Film Festival (TEFF) – Premiul pentru cel mai bun film, Întâlniri Internaționale Documentare Montréal (RIDM), OSA Film Festival–Mențiune specială. Maia – Portret cu mâini face parte din expoziția Țara de Foc organizată la Kunsthalle Bega, în Timișoara. Lansarea filmului în cinematografe va avea loc în luna mai a anului în curs.

Vava Ștefănescu este coregrafă și dansatoare. A absolvit Liceul de Coregrafie „George Enescu” și are un master în management cultural la Universitatea Paris VIII UFR Arts. Activitatea sa pedagogică a debutat în 1994 ca profesor de dans contemporan la Liceul de Coregrafie din București, apoi, din 2001 e asistent universitar la UNATC (secția de coregrafie). A continuat ca profesor invitat la Universitatea Babeș-Bolyai, la catedra de teatru unde a susținut cursul de Teoria și Istoria Dansului pentru programul de Master. A susținut stagii de tehnică de dans contemporan, de compoziție artistică sau seminarii și în cadrul unor companii de dans și universități din țară și străinătate. Portofoliul său artistic cuprinde spectacole originale realizate în colaborare cu regizori de teatru ca Mihai Măniuțiu, Tompa Gabor, David Zinder, Atila Vizayer. A înființat în 1999 Centrul Multi Art Dans – MAD, organizație neguvernamentală activă până în anul 2003, ce a funcționat ca prima casă a dansului contemporan. Centrul MAD a prefigurat apariția Centrului Național al Dansului București (CNDB). Din 2014 până în prezent, Vava Ștefănescu este directorul CNDB. În 2003, ea primește, din partea Ministerului Culturii, Premiul pentru coregrafie pentru spectacolele de teatru Tragica istorie a doctorului Faust și 16 lecții despre dezastrele amorului carnal și este declarată Coregrafa Anului la Istanbul pentru coregrafia spectacolului Bacantele, în regia lui Mihai Măniuțiu. În 2016 i se acordă Premiul pentru coregrafie pentru spectacolul Bambi în regia lui Atila Vizauer, iar Președintele României îi conferă Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler.

Lila Passima este artistă vizuală, curatoare și muzeografă. Ea conduce secția de Educație Muzealǎ din cadrul Muzeului Țăranului Român. Cu o activitate muzeală de peste 20 de ani, Lila Passima explorează teritorii culturale într-o manieră interdisciplinară. Expozițiile și publicațiile pe care le-a construit de-a lungul timpului dezvăluie o perspectivă multidisciplinară, prin care limbajul vizual se alătură celui etnografic și documentar.A participat cu instalaţii în cadrul unor expoziţii naţionale şi internaţionale la: Tilburg Museum (1996), Norton Priory Museum (1996), Wentz Gallery, Portland (1996), Ianchelevici Museum (1998), Bienala Periferic I (2001), Galeria Nouă (2001), Moscow International Forum of Art Initiatives (2002), Beer Sheba University Gallery (2011), Centrul Internaţional de Artă Contemporană (2008), Contemporary Art Gallery Sacramento (2008), Casa MINCU (2016), MNAC (2020), Centrul de producție artistică WASP (2022), Galeria Art Safe (2023), UNA Galeria (2024), Galeriile UAP.

Parteneri media: Agerpres, Revista FILM, București FM, Radio România Cultural