Institutul Cultural Român, prin Direcția Relații Internaționale, sprijină participarea a trei producții cinematografice românești la cea de-a 77-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Locarno, Elveția, unul dintre cele mai vechi și prestigioase festivaluri de film din lume. Festivalul, un reper important în calendarul cinematografic mondial, se va desfășura în perioada 7-17 august 2024.
Scurtmetrajul documentar „Despre imposibilitatea unui omagiu”, regizat de Xandra Popescu, va avea premiera mondială la Locarno, fiind inclus în secțiunea Pardi di Domani a festivalului, dedicată operelor experimentale și inovatoare prin formă. Filmul explorează viața și cariera lui Ion Tugearu, renumit dansator și coregraf român, supranumit „prințul baletului românesc”. Xandra Popescu folosește limbajul cinematografic pentru a crea un portret complex al unui artist care își dorește să controleze propria imagine și să lase o amprentă istorică.
În secțiunea oficială necompetitivă Fuori Concorso, dedicată programului Paradise Dreams. 2 Found-Footage Films, vor fi prezentate documentarele „Opt Ilustrate Din Lumea Ideală” și „SLEEP #2”. Ambele filme vor avea premiera mondială la Locarno pe 10 august.
„Opt Ilustrate Din Lumea Ideală” este un documentar de montaj, regizat de Radu Jude și Christian Ferencz – Flatz și montat de Cătălin Cristuțiu. Filmul este construit exclusiv din clipuri publicitare ale perioadei de tranziție românești și abordează teme precum viața, moartea, iubirea, vulnerabilitatea, natura și istoria recentă. „Prin asamblarea lor, materialele sunt aduse să vorbească despre viață, moarte și iubire, despre corp și vulnerabilitate, despre natură și supranatural, despre istoria recentă și, desigur, despre socialism și capitalism. Un film între found poetry și enciclopedia lumii contemporane, între arta de tomberon și Summa theologiae.” – Christian Ferencz-Flatz.
Producția „SLEEP #2”, regizată de Radu Jude și montată de Cătălin Cristuțiu, explorează subiecte diverse, de la viață și moarte până la impresionism și selfie-uri.„Sleep #2 înseamnă: viață, moarte, natură, poezie, fragilitate, impresionism, selfie-uri, Andy Warhol, dragoste și sărutări”, a detaliat Jude pentru Film New Europe.
De asemenen, ICR sprijină și prezența Cristinei Popa la Locarno DSS (Documentary Summer School), un program educațional organizat împreună cu Festivalul de Film de la Locarno și Universitatea din Lugano. Cristina Popa este absolventă a facultății de film din cadrul UNATC „I.L. Caragiale” și a participat la unele dintre cele mai cunoscute festivaluri internaționale, câștigând numeroase premii pentru munca sa.
Xandra Popescu este scriitoare, realizatoare de film și curatoare. Filmografia ei include scurtmetrajele: „Perfect Two” (2022), prezentat în selecția Kurzfilmtage Winterthur a Festivalului de Film de la Dresda și „Sentimental Stories” (2023), a cărui premieră mondială a avut loc în competiția Orizzonti a Festivalului de Film de la Veneția. Xandra Popescu, împreună cu Larisa Crunțeanu, a înființat platforma de producție artistică Copia Originală. Alături de teoreticiana Ulrike Gerhardt, a fost una dintre fondatoarele platformei de artă video D’Est. În prezent dezvoltă un lungmetraj de ficțiune și este înscrisă în programul Deutsche Film- und Fernsehakademie din Berlin.
Radu Jude (născut în 1977) este absolvent al Universității Media din București, specializarea Regie Film. A lucrat ca asistent de regie pentru filme de lungmetraj precum „Amen”, în regia lui Costa Gavras sau „Moartea domnului Lăzărescu”, în regia lui Cristi Puiu. A regizat mai multe scurtmetraje, printre care „Corp la corp” (2003), „Marea Neagră” (2004), „Lampa cu căciulă” (2006) – cel mai premiat scurtmetraj românesc al tuturor timpurilor, câștigător al marilor premii la Sundance, San Francisco, Los Angeles, Grimstad, Hamburg, Bilbao, Huesca, Trieste, Montpellier, Cottbus, Aspen, Indielisboa, Bruxelles, Mediawave, Cracovia, Almeria, Valencia, Uppsala și selecționat, printre altele, la Toronto, Telluride, New Directors/NewFilms, Tampere, Rotterdam, Huesca, „Dimineața” (2007), „Alexandra” (2007) – selecționat în peste 30 de festivaluri, printre care Clermont-Ferrand, San Francisco, Cottbus sau Oberhausen (unde a obținut Marele Premiu). Filmul său larg apreciat de critică și de public, „Aferim!” (2015) a fost prezentat la ediția cu numărul 65 a Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a câștigat Ursul de argint pentru cea mai bună regie. Filmul său „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” a obținut premiul Ursul de Aur la Festivalul de Film de la Berlin, în 2021. Printre ultimele sale producții merită menționat și „Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii”, care a câștigat premiul special al juriului la Festivalul de Film de la Locarno în 2023, fiind nominalizat și la categoria cel mai bun film prezent în competiția pentru Leopardul de Aur.
Christian Ferencz – Flatz (născut în 1981) este filozof, Lector la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, abilitat în studii de film la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și cercetător în filozofie la Institutul de filozofie Alexandru Dragomir. Cele mai recente volume publicate: „Filmul ca situație socială. Eseuri fenomenologice” (Cluj-Napoca, 2018), „Sehen Als-ob. Ästhetik und Pragmatik in Husserls Bildlehre” (Nordhausen, 2016) și „Incursiuni fenomenologice în noul film românesc” (Cluj-Napoca, 2015). A coordonat multiple granturi de cercetare și a publicat numeroase studii în reviste internaționale de filozofie și teoria filmului. A realizat traducerile în limba română ale unor lucrări fundamentale de Husserl, Heidegger, Benjamin, Kracauer și Adorno, iar în prezent se dedică unui proiect de cercetare care are ca subiect reclamele post-socialiste.
Cătălin Cristuțiu (născut în 1979) este unul dintre cei mai apreciati monteuri români, cu 90 de lungmetraje și scurtmetraje în portofoliu, câștigător a cinci premii Gopo. A montat o mare parte din cele mai cunoscute și influente filme românești de autor din ultimii 20 de ani. A absolvit UNATC în 2002, din timpul facultății a lucrat cu regizorul Cristian Nemescu la „Mihai și Cristina” și „Poveste la scara C”. Împreună cu Nemescu a realizat și primul draft pentru „California Dreamin’”, înainte de moartea regizorului într-un accident de mașină. A urmat o colaborare fructuoasă cu Radu Jude, montând toate filmele acestuia, de la „Alexandra” (2006), „Cea mai fericită fată din lume” (2009), „Toată lumea din familia noastră” (2012), „Aferim” „Tipografic majuscul” (2020), „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” și „Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii” (2023).
Ana – Maria Gheorghe (născută în 1990) este producător de film și a urmat studii de licenţă în Scenaristică şi Filmologie (2010-2013) şi un masterat în Scenaristică (2013-2015), ambele la UNATC. Ea a fost co-scenaristă la scurtmetrajele „Black Friday” (2015) şi „O noapte în Tokoriki” (2016), regizate de Roxana Stroe. Din 2016, lucrează la casa de producţie Saga Film, iar printre alte filme recente produse se numără şi scurtmetrajul „Bucureştiul văzut de sus” (2020, r. Andrei Răuţu).
Cristina-Adriana Popa este absolventă a facultății de film din cadrul UNATC “I.L. Caragiale”. Filmele la care a lucrat au fost selectate în festivaluri naționale și internaționale precum Karlovy Vary IFF, Sarajevo Film Festival IFF, Trieste IFF, Netherlands IFF, TIFF, Visions du Reel, câștigând numeroase premii. Parcursul ei profesional a cuprins participarea la Berlinale Talents: ediția Sarajevo din anul 2020. În 2022 a fost jurat la Dracula Film Festival pentru secțiunea de scurtmetraje, iar în 2023 la ArteKino (Jury Jeunes), în secțiunea de lungmetraje. În 2023 a participat la Civil Society Pitch în cadrul Festivalului de Drepturile Omului One World România cu proiectul „Oaia Neagră” pe care l-a și co-produs, câștigând în același an premiul pentru tinere talente în documentar la Netherlands Film Festival (VPRO-documentaireprijs). În prezent, lucrează la un lungmetraj documentar și alte două scurtmetraje de ficțiune.