- 30 September 2020
- Tags Art encounters Harun farocki Arta Film Icr Diana marincu Antje ehmann Fundatia art encounters Centrul cultural german
O expoziție dedicată cunoscutului cineast german Harun Farocki (1944-2014), găzduită de Galeria Fundației Art Encounters din Timișoara, în perioada 1-31 octombrie 2020, prezintă publicului o selecție din filmele, video-urile și instalațiile cineastului, create între anii 1980 și 2014. Vernisajul „Harun Farocki – Ar trebui ca realitatea să înceapă“ va avea loc joi, 1 octombrie, de la ora 19:00, în cadrul evenimentului fiind organizate tururi ghidate, alături de Diana Marincu, curatoarea expoziției, și Antje Ehmann, artistă și regizoare, coautoarea unei parți semnificative din lucrările prezentate.
Harun Farocki este unul dintre cei mai importanți cineaști germani, cu o operă prolifică de mai mult de o sută de filme, cunoscut datorită vocii sale singulare nu doar în ceea ce privește latura experimentală a abordării imaginii și a montajului, cât mai ales a incursiunilor critice pe care le face în micronarațiunile despre istorie, mentalități și realități politice în măsură să portretizeze procese sau fenomene sociale mai largi, prin intermediul imaginii.
Expoziția este organizată de Fundația Art Encounters, Centrul Cultural German, Primăria Municipiului Timișoara, cu sprijinul Goethe Institut și Harun Farocki GBR, în parteneriat cu Neuer Berliner Kunstverein (n.b.k.), și face parte din Programul Cultural pentru 2020 – Timișoara Capitală Culturală Europeană. Institutul Cultural Român se numără printre partenerii evenimentului.
Totodată, în cadrul expoziției, în data de 12 octombrie 2020, va avea loc lansarea cărții „Harun Farocki: zece, douăzeci, treizeci, patruzeci. Fragment al unei autobiografii”, editori Marius Babias și Ehmann Antje, publicată la Editura IDEA. Dana Andrei, asistent curator, fondatorul și editorul revistei Corner, si Christian Ferencz-Flatz, cercetător al Institutului de Filozofie „Alexandru Dragomir“, doctor în Filozofie, vor prezenta cartea și vor vorbi despre opera cineastului Harun Farocki.
„În calitate de regizor, scenarist, autor, Farocki a creat o operă cinematografică și artistică greu de încadrat într-un gen singular, vehiculându-se atât termenii de film documentar sau eseu filmic, cât și cei de instalație media sau video art, în funcție de temele și de varietatea formală deja cunoscută cu care le tratează. De la filme realizate pentru televiziunea germană, la filme de lungmetraj prezentate în importante festivaluri internaționale, mai târziu la instalații special concepute pentru spații dedicate artei, creația lui Farocki trasează simultan și un nivel autoreferențial și autoreflexiv al filmului, care aduce în permanență în prim-plan dialogul dintre imagine și imagine. De asemenea, strategiile pe care le întrebuințează în formularea propriului limbaj filmic au fixat câteva concepte importante: soft-montage, prin care autorul înlocuiește secvențialitatea cu simultaneitatea imaginilor, care se completează, echilibrează sau reevaluează reciproc; operational images, imagini tehnice și funcționale care definesc un nou regim al vizualității, în care dispozitivele și algoritmii cu care lucrează produc imagini nefiltrate de ochiul uman; found footage, imagini existente, găsite și recontextualizate, care trădează apetitul său pentru cercetare și arhivare; imaginea digitală, o turnură care reevaluează gramatica vizuală a imaginii printr-un set de criterii noi și fluide.” – Diana Marincu, curator
Diana Marincu este curator și critic de artă, membru AICA și IKT, director artistic al Fundației Art Encounters din Timișoara. A obținut în 2017 titlul de Doctor de la Universitatea de Arte din București, secția Istoria și Teoria Artei. Cele mai recente expoziții ale sale includ: Bruiaj, Fundația Art Encounters, Timișoara (2020); Persona, MUCEM, Marsilia (2019); Manufacturing Nature / Naturalizing the Synthetic, Frac des Pays de la Loire (2018); Sounds Make Worlds – Marianne Mispelaere, Fundația Art Encounters, Timișoara (2018); co-curator alături de Zsuzsanna Szegedy-Maszák, Double Heads Matches, Noua Galerie a Budapestei (2018); I Am at My Most Beautiful When I Am Alone –Lea Rasovszky, Galeria Mobius, București (2017); co-curator alături de Ami Barak, Viața – Mod de întrebuințare, Timișoara Art Encounters, bienala de artă contemporană Timișoara & Arad (2017); co-curator împreună cu Anca Verona Mihuleț al proiectului Punctul alb și cubul negru, Muzeul Național de Artă Contemporană din București (2015- 2017).
Organizatori: Fundația Art Encounters, Centrul Cultural German, Primăria Municipiului Timișoara
Cu sprijinul: Goethe Institut și Harun Farocki GBR
Partener instituțional: n.b.k.
Partener strategic: Asociaţia Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii
Cofinanțatori: AFCN, Consiliul Județean Timiș, Casa de Cultură a Municipiului Timișoara
Parteneri culturali și colaboratori: Institutul Cultural Român, BETA
Parteneri media: Radio România Cultural, The Institute, Observator Cultural
Evenimentul face parte din Programul Cultural pentru 2020 – Timișoara Capitală Culturală Europeană
Expoziția poate fi vizitată în perioada 1-31 octombrie 2020, la Galeria Art Encounters (str. Take Ionescu 46C, Timișoara), cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară și a reglementărilor în vigoare privind distanțarea socială. Intrarea este liberă. Orarul de vizitare a expoziției: marți – vineri: 12:00 – 19:00; sâmbătă: 11:00 – 17:00. Vizitele pot fi programate telefonic, la +40 745 767 916, sau online.
Detalii: https://artencounters.ro/ro/harun-farocki-ar-trebui-ca-realitatea-sa-inceapa/