Sezonul România – Polonia: 4000 de vizitatori și 25 de articole în prima lună a expoziției „Un ochi râde, altul plânge”, cu lucrări din colecția Ovidiu Șandor

La o lună de la inaugurare, continuă să crească interesul publicului și al presei poloneze pentru expoziția „Un ochi râde, altul plânge. Arta românească în colecția Ovidiu Șandor”, unul dintre principalele evenimente ale Sezonului Cultural România–Polonia în 2025. 4 000 de persoane au vizitat expoziția în primele patru săptămâni, iar ecoul în presa poloneză este impresionant, cu peste 25 de recenzii, articole și preluări.

Retrospectiva a fost remarcată de presa națională poloneză, de publicații precum „Gazeta Wyborcza”, „Polityka”, „Vogue Polska”, „Wysokie obcasy”, „Szum”, de televiziunea și radioul publice. Acestora li se adaugă recomandări în presa de limba engleză, specializată în arta Europei Centrale și de Est, precum „Contemporary Lynx”, ori la radiourile de divertisment, preluări pe bloguri și conturi de influenceri pe rețelele de socializare.

Criticii polonezi remarcă amplitudinea expoziției – lucrările acoperă un arc temporal de 140 de ani, de la 1882 la a doua decadă a secolului XX –, importanța artiștilor selectați și valoarea de mărturie a operei sau biografiei acestora pentru zbuciumatul secol XX.

Analizând selecția și conceptul curatorial, Anna Batko notează într-o amplă recenzie în „Vogue Polska”: „Expoziția de la Centrul Internațional pentru Cultură este consistentă și, chiar dacă favorizează anumite fenomene, se dovedește a fi suficient de reprezentativă pentru a permite atât o viziune cronologică, cât și una care problematizează fenomenul artei moderne din România, care gravitează în jurul identității, istoriei și politicii, avangardei internaționale și folclorului local. Însuși titlul (...) accentuează nu doar tragismul istoriei secolului XX, puternic marcat de sisteme totalitare, ci și un amestec specific de absurd și grotesc. Dacă artiștii români au ceva caracteristic, dincolo de originea lor, acel ceva este tocmai capacitatea de a trăi realitatea în dimensiunea ei tragicomică. Umorul negru devine aici nu doar o formă de expresie artistică, ci și o strategie de supraviețuire.”

Polonia și România au făcut față unor provocări similare în secolul trecut, astfel că este firesc ca specialiștii polonezi să compare și cele două scene artistice. Piotr Sarzyński, unul dintre cei mai respectați critici de artă polonezi, notează în „Polityka”: „involuntar, găsim o mulțime de paralele cu propria noastră istorie recentă și este interesant să confruntăm modul în care artiștii români și polonezi au făcut față provocărilor lumii înconjurătoare.”

Agata Wąsowska-Pawlik, directoarea Centrului Internațional pentru Cultură din Cracovia (MCK), a declarat pentru ziarul „Gazeta Wyborcza”:ambiția curatorilor polonezi , dr. Monika Rydiger și dr. Lukasz Galusek, a fost aceea de a țese o poveste vizuală despre România prin intermediul biografiilor individuale ale artiștilor. «Prin ochelarii» lui Ovidiu Șandor, care este și co-curator al expoziției, putem privi această artă din «interior» și putem urmări dilemele identitare ale artiștilor care caută răspunsul la întrebarea «cine sunt eu?».

Și Joanna Pottle observă într-o recenzie publicată de revista de artă „Contemporary Lynx” această privire dinspre interior asupra artei din România: „Expoziția se remarcă nu numai prin amploarea sa (...), ci și prin perspectivă. Adesea, arta din așa-numita „Europă de Est” este citită dintr-o perspectivă externă, occidentală. Aici (...) arta românească este prezentată în termenii săi proprii, în dialog cu ea însăși de-a lungul generațiilor și în conversație cu arta din regiune.”

Evenimente conexe cu invitați din România și Polonia

Expoziția este, totodată, punctul de pornire spre o explorare a principalelor fenomene artistice, sociale și istorice ale României secolului XX, în oglindă cu cele din Polonia. În primele patru săptămâni au avut loc 5 evenimente conexe – tururi ghidate de autor, discuții și proiecții de film cu invitați polonezi și români, care au reflectat asupra actului de a colecționa, modului în care spațiul urban oglindește procesele sociale și culturale, consecințelor sociale, așa cum sunt ele redate în literatură, teatru și film, restrângerii drepturilor de reproducere în România ceaușistă.

În datele de 25 și 26 aprilie, criticul de artă Erwin Kessler este invitatul Centrului Internațional pentru Cultură și al Institutului Cultural Român de la Varșovia. Acesta va prezenta evoluția diverselor tendințe din arta românească, de la cele înrădăcinate în tradiție la cele inspirate de curentele artistice europene, și va oferi un tur ghidat de autor al expoziției.

Reamintim că expoziția este deschisă în perioada 8 martie – 20 iulie 2025 și cuprinde peste 170 de opere semnate de peste 60 artiști reprezentativi pentru istoria recentă a artelor vizuale românești. Mai multe detalii despre expoziție și evenimentele conexe se regăsesc pe pagina icr.ro/varsovia și pe cea a Centrului Internațional pentru Cultură (MCK) mck.krakow.pl.

Expoziția și evenimentele conexe fac parte din programul Sezonului Cultural România–Polonia 2024-2025, care include, în perioada iunie 2024 – noiembrie 2025, sute de activități din diverse domenii artistice la o scară nemaiîntâlnită în relațiile culturale dintre cele două țări.

Sezonul Cultural România-Polonia 2024-2025 este organizat de Ministerul Culturii și Institutul Cultural Român, prin reprezentanța sa de la Varșovia, pentru partea română, respectiv Ministerul Culturii și Patrimoniului Național și Institutul „Adam Mickiewicz”, în parteneriat cu Institutul Polonez din București, pentru partea polonă.

Fotografii: Paweł Mazur