«Monumenta Cartographica Dacoromaniae – Spaţiul românesc în cartografia secolelor XVI–XVIII»: Johann Baptist Homann, Johann Matthias Hase

În cadrul expoziţiei on-line «Monumenta Cartographica Dacoromaniae – Spaţiul românesc în cartografia secolelor XVI–XVIII / Monumenta Cartographica Dacoromaniae – Le terre romene nella cartografia storica a stampa del Cinque–Settecento», responsabil de proiect: Cristian Luca, au fost expuse pe pagina Facebook şi pe contul oficial de Instagram ale Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia două hărţi din secolul al XVIII-lea, realizări ale şcolii cartografice germane:


1. Johann Baptist Homann (1663–1724), Principatus Transilvaniæ in quinque Nationes earumque Regiones et Comitatus, cum finitimis vicinorum Statuum Provinciis accurate divisus ex conatibus Ioh‹annes› Baptistæ Homanni Sacræ Caes‹reae› Maj‹estatis› Geographi Noribergæ, cum Privilegio S. C. M., Nürnberg, c. 1716, 46,5x56 cm, gravură, hârtie colorată manual în epocă, Colecţia cartografică a Bibliotecii Regale din Copenhaga;


2. Johann Baptist Homann (1663–1724), Johann Matthias Hase (1684–1742), Tabula Geographica continens Despotatus Wallachiae atque Moldaviae, Provinciam Bessarabiae sub clientela Turcica, itemque Provinciam Polonicam Podoliae, tanquam Regiones, in quibus bellum praesens geritur, ex Hasianis aliisque novissimis subsidiis secundum statum politicum recentissimum delineata in lucem edita ab Homannianis Heredibus C. P. S. C. M., Nürnberg, 1769, 47x50,5 cm, gravură, hârtie colorată manual în epocă, Colecţia Bernard Pavel Moll (1687–1780) a Bibliotecii Regionale a Moraviei din Brno (Republica Cehă).


Sunt hărţile celor trei Principate, Ţara Românească, Moldova şi Transilvania, realizate de cartograful, gravorul şi tipograful german Johann Baptist Homann (1663–1724) în atelierul său din Nürnberg. Hărţi decorative specifice perioadei în care cartografia comercială, încă departe de acurateţea topografică, calculând coordonatele geografice prin recursul la astronomie şi matematică, urmărea să coreleze o precizie mai degrabă empirică a reprezentării pe hartă a teritoriului cu gusturile estetice ale clientelei, care utiliza hărţile pentru decorarea edificiilor sau ca obiecte de colecţie menite să sublinieze statutul social şi curiozitatea intelectuală a deţinătorilor. Hărţile lui Homann, retipărite de urmaşii săi, sunt opere de artă prin calitatea gravurii, a cartuşului, execuţia desenului cu măiestre artistică, dar şi prin coloritul viu şi atractiv pentru privitor.