- 26 March 2025
- Etichete ICR Gaep Miart Arte vizuale
Pentru lucrările sale, situate la granița dintre desen și
fotografie, Răzvan Anton folosește o tehnică heliografică. El începe prin a
hașura coli de hârtie cu pix albastru. Pe acestea așază o folie transparentă
imprimată cu negativul unei fotografii de arhivă sau al unei imagini găsite. La
final, transferă colile astfel acoperite pe ferestrele atelierului său din
Cluj-Napoca și lasă lumina soarelui să developeze imaginea pe parcursul mai
multor săptămâni sau luni. Cele două imagini pe care se bazează lucrările de la
miart 2025 sunt cadre selectate din filmări pe 8mm realizate de tatăl
artistului în anii‘70-‘80. Practica lui Théo Massoulier este centrată pe structuri hibride.
În seria de asamblaje 5G, asemănătoare unor micro-peisaje colorate,
artistul îmbină minerale, plante, artefacte și rămășițe ale meșteșugului uman.
El continuă să examineze distincțiile
taxonomice tot mai neclare dintre natural (biologic) și artificial (tehnologic)
în sculpturile intitulate Sensor. Massoulier este interesat, printre altele, de
autonomia mașinăriilor moderne, care au propriul mod de a procesa informația și
de a comunica unele cu celelalte și cu mediul înconjurător, fără o intervenție
umană. Cătălin Pîslaru lucrează în serii care dovedesc un simț fin al
culorii, o construcție conceptuală și un subtil umor formal. Își schițează
compozițiile digital și apoi le execută prin linii delicate ce întâlnesc
contururile încărcate de pigment ale unor forme monocrome. Lucrările finale
conservă precizia limbajului vizual digital, dar includ și semnele unor tehnici
clasice de pictură. Evitând pânza, el preferă materiale precum panourile industriale
HPL și alu-dibondul. Caracteristică pentru Mihai Plătică este încercarea de a surprinde
ceea ce nu se vede cu ochiul liber și de a ne stimula curiozitatea dincolo de
ceea ce știm deja. Noul său corpus de lucrări este inspirat de „Calculatoarele
Harvard”, cum au fost supranumite femeile angajate începând cu 1881 să studieze
colecția de fotografie a Observatorului Astronomic de la Harvard. Lucrările
selectate pentru miart sunt legate de această colecție în mod direct
(fotogravuri pe fier care reproduc vechi plăci fotografice cu cerul înstelat)
sau indirect, pornind de la ideea de a face invizibilul vizibil (lucrări în
care artistul folosește tehnica fotografiei cu spectru complet sau a
fotoelasticității). Credite imagini 1.
Răzvan Anton, Fading Study (man holding hand in front
of camera), 2024, pix albastru pe hârtie perforată, 84 x 120 cm © Răzvan
Anton 2.
Théo Massoulier, 5G.2024.IV, 2024, mixed media, 15
x 10 x 20 cm © Théo Massoulier 3.
Cătălin Pîslaru, Unfunctional Activities #10,
2023, tempera pe hârtie cașerată pe panou HPL, 42 x 29.7 cm © Cătălin Pîslaru 4.
Mihai Plătică, Polychromatic Horizon 3, 2024,
print inkjet pe hârtie Hahnemühle Photo Rag, 19 x 28.5 cm (31.5 x 40.9 x 8 cm
înrămat), ediția: 3/3 + 2 AP © Mihai Plătică Toate
imaginile, prin amabilitatea artiștilor și a galeriei Gaep