Festivalul
de Muzică Veche Miercurea Ciuc a mai adăugat o pagină la povestea sa, odată cu
închiderea ediției din acest an pe 14 iulie. Evenimentele din cadrul
festivalului s-au desfășurat sub umbrela unei tematici speciale, și anume moştenirea
muzicală a călugărului franciscan Joannes Kájoni,
sărbătorit anul acesta cu ocazia a 390 de ani de la nașterea sa. Întreaga ediție
i-a fost dedicată acestui călugăr transilvănean culegător de folclor,
compozitor, fondator de tipografie și autorul unui codice ce-i poartă numele
(Codex Caioni), care a inspirat practic înființarea acestui festival, născut în
1980, în urma unei expoziții dedicate lui.
Așa se explică de ce majoritatea ansamblurilor de muzică și dans, care au participat la ediția din acest an, au interpretat creații din cele mai importante manuscrise muzicale ale lui Kájoni, precum Codex Caioni sau ”Organo Missalae”.
Piese pentru cântat sau studiat, opere corale, muzică de dans originară din Europa de Vest dar și de la curțile nobilimii transilvănene, melodiile unor dansuri care se mai practică și astăzi au recreat, pentru câteva zile, atmosfera muzicală din Transilvania secolului al XVII-lea.
Cei care au participat la festival au avut parte de momente unice oferite de muzicieni de excepție (peste 100 de artiști) veniți din mai multe colțuri ale țării și ale Europei pentru a recompune, prin muzică, o epocă cu oamenii și modele, cu tradițiile și obiceiurile sale.
Ansamblurile de muzică și dans Codex și Passeggio au reînviat atmosfera dansurilor nobilimii transilvănene din secolul al XVII-lea; Grupul Alta Bellezza ne-a familiarizat cu acel tip de ansamblu instrumental, Alta Cappella, care exista în fiecare curte princiară din acea epocă; Concertul realizat în parteneriat cu Institutul Cultural Român al Orchestrei Baroce a Festivalului, alcătuită din interpreți specializați pe instrumente de epocă, sosiți din țară și din diferite părți ale Europei, conduși și în acest an de concertmaistrul Ulrike Titze din Drezda, a încântat cu muzica de calitate superioară a unor compozitori austrieci și italieni de excepție.
”Muzică pe cursul Dunării în secolul al XVIII-lea” al Orchestrei Baroce a Festivalului a fost de altfel cel mai audiat concert, înregistrând un număr record de 700 de participanți (pe lângă cei 5.000 de participanți de la toate concertele ediției). Una din atracțiile concertului a fost, pe lângă muzica interpretată, faptul că ansamblul a fost acompaniat de toboșari de la Universitatea de Vară de Muzică Veche (care a avut ca noutăți cursul de orgă și cursul de cor și dirijat coral, la toate cursurile din acest an participând 100 de cursanți, mai mulți decât la orice altă ediție).
Un alt eveniment semnificativ a fost întâlnirea cu publicul ”Muzica Veche la Emisiunea în limba maghiară a TVR”, prin care emisiunea maghiară a sărbătorit 50 de ani de la înființare, dar și decenii întregi de prietenie cu Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc, al cărui coorganizator a fost la primele sale ediții. Imaginile de arhivă proiectate la eveniment au fost revelatoare pentru public, care a putut astfel reconstitui istoria festivalului, dar și pentru organizatori, care le vor folosi ca punct de plecare în conceperea ediției de anul viitor (12-19 iulie 2020), când festivalul va împlini 40 de ani de la înființare.
Printre atracțiile festivalului a fost și ”Ziua renascentistă a copiilor ”, unde atât cei mici, cât și cei mari au fost provocați să încerce activități și jocuri caracteristice epocii renascentiste și unde a fost înregistrat de asemenea un record de 500 de copii participanți (mai mult decât la edițiile precedente).
Cu muzica în suflet, așteptăm ediția de anul viitor a Festivalului de Muzică Veche Miercurea Ciuc, când vom sărbători, așa cum se cuvine, cel mai longeviv festival de muzică veche din România.
Festivalul de Muzică Veche în cifre: 8 zile, 8 locaţii, artiști din 7 ţări (Ungaria, Franța, Danemarca, Elveția, Italia, Germania și România), 13 formaţii, 3 interpreți, 17 concerte, întâlnire cu publicul, prezentare de album, degustare de vinuri monahale, prezentare de instrumente, ziua renascentistă a copiilor.
Universitatea de Vară de Muzică Veche în cifre: 6 zile, 11 cursuri de măiestrie + 3 cursuri opționale pentru toți participanții, 1 prelegere, 13 profesori, 7 colaboratori, 100 de participanți înscriși din 5 ţări (Austria, Germania, Slovacia, Ungaria și România).