See us act

See us act
Harun Farocki/Andrei Ujica, Melik Ohanian
Portrete ale lui Nicolae Ceausescu de la Muzeul National de Arta Contemporana din Bucureşti

Organizatori: Lunds Konsthall cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Stockholm


Prima expoziţie a acestei toamne la Lund Konsthall este despre revoluţie, despre artă şi politică. Accentul nu se pune pe modul cum arta schimbă lumea, ci pe felul în care ea poate transmite cauzalităţile şi emoţiile puternice din spatele marilor schimbări politice.

În filmul Videogramele unei revoluţii (1992) al regizorului experimental german Harun Farocki şi al colegului său român Andrei Ujica privitorul este transpus în mijlocul evenimentelor din decembrie 1989 din România. Filmul demonstrează că ceea ce nu vedem poate fi la fel de important ca ceea ce vedem, însă nu spune sigur ce s-a întâmplat în timpul Revoluţiei din România.

Instalaţia September 11, 1973_Santiago de Chile 2007 (2007) a artistului francez Melik Ohanian juxtapune coloana sonoră din The Battle of Chile (1976) a regizorului cilian de film documentar Patricio Guzmán cu secvenţe filmate de Ohanian în Santiago de astăzi. Lucrarea, premiată vara aceasta la Bienala de la Veneţia creează un spaţiu care ne permite să călătorim între două momente în timp.

De asemenea, vor putea fi văzute treizeci de portrete oficiale ale lui Nicolae Ceauşescu, împrumutate de la Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) din Bucureşti. Selecţia a fost făcută de Mihnea Mircan, curator la MNAC. Astăzi, aceste potrete au devenit o interesantă sursă documentară, rămânând în acelaşi timp o dovadă a efectelor politicului asupra artei. 

Regizorul şi artistul Andrei Ujica va susţine un seminar la Lund Konsthall în ultima săptămână a expoziţiei. Data şi ora exactă vor fi anunţate în curând.