Săptămâna filmului românesc la Seghedin

Săptămâna filmului românesc la Seghedin / Román Filmhét Szegeden, organizată de Institutul Cultural Român de la Budapesta și Filiala Seghedin, în parteneriat cu Cinematograful Belvárosi Mozi din Seghedin, aduce în premieră o serie de producții cinematografice românești dintre cele mai recente și premiate în ultimii doi ani.

Proiecțiile vor avea loc la Cinematograful Belvárosi Mozi din Seghedin, în perioada 15 – 18 octombrie 2024.Programul va include peliculele:Nasty,regia Tudor Giurgiu, Cristian Pascariu, Tudor D. Popescu (2024); Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii, regia Radu Jude (2023);Boss, regia Bogdan Mirică (2023);MMXX, regia Cristi Puiu (2023).

Proiecțiile vor avea loc în limba originală, cu subtitrare în limba maghiară.

Program:

1. Marți, 15 octombrie, ora 17:00 - Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii (2023, r. Radu Jude, 2h 43m)

Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii este un road-movie în care Angela (Ilinca Manolache) traversează un București aglomerat și ostil. Este și o dramă despre un bărbat (Ovidiu Pîrșan) rămas paralizat în urma unui accident de muncă. Este și o comedie despre realizarea unui film de protecția muncii. Și o satiră despre noul capitalism românesc, în care își face apariția strănepoata lui Goethe, jucată de Nina Hoss. Și un film de montaj, unde imagini din Angela merge mai departe de Lucian Bratu intră într-un dialog cu imaginile din prezent. Plus un avatar digital, câteva citate, anecdote și muzică pentru toate gusturile.

2. Miercuri, 16 octombrie, ora 17:00 - Boss (2022, r. Bogdan Mirică, 2h 6m)

Bogdan, un șofer de ambulanță metodic și inteligent, participă la un jaf armat alături de alți trei bărbați pe care abia îi cunoaște. Deși inițial pare că cei patru vor scăpa neprinși, lumea lui Bogdan se răstoarnă dramatic când începe să suspecteze că unul dintre complici manipulează ancheta poliției. Pornește într-o investigație proprie obsesivă, în încercarea de a dezgropa identitățile complicilor săi. Pe măsură ce descoperă noi detalii, se adâncește tot mai mult într-o spirală a fricii și a paranoiei.

Cu: Mimi Brătescu, Cuzin Toma, Ioana Bugarin, Sergiu Costache, Diana Cavallioti

3. Joi, 17 octombrie, ora 17:00 - Nasty (2024, r. Tudor Giurgiu, Cristian Pascariu, Tudor D. Popescu, 1h 47m)

Producția a avut premiera mondială anul acesta la Festivalului de Film de la Cannes, cel mai important eveniment cinematografic din Europa.

1972 a fost un an esențial pentru Ilie Năstase: a câștigat primul său US Open și a ajuns în finala Cupei Davis și a Wimbledonului, devenind primul jucător din istorie clasat în fruntea clasamentului ATP. Prin imagini de arhivă fascinante și interviuri exclusive cu nume mari din lumea sportivă, documentarul explorează personalitatea sa complexă, momentele de glorie, controversele care i-au marcat cariera și impactul avut asupra tenisului. Fermecător și generos, dar în egală măsură provocator și excentric, Mr. Nice'n'Nasty a scurtcircuitat standardele rigide după care funcționa sportul alb în anii '70, devenind primul său rockstar autentic.

4. Vineri, 18 octombrie, ora 17:00 - MMXX (2023, r. Cristi Puiu, 2h 40m)

MMXX prezintă patru scurte momente în timp care surprind rătăcirile unor suflete blocate la răscrucea istoriei. O tânără terapeută, vizibil distrasă din motive necunoscute, se strecoară puțin câte puțin în plasa chestionarului pe care clienta sa ar trebui să îl completeze, fratele ei mai mic, îngrijorat de pregătirile pentru aniversarea sa, nu-și dă seama cât de nepotrivite sunt pretențiile sale, se trezește prins într-o poveste mult mai mare decât poate duce. Soțul , îngrijorat de o posibilă contaminare cu Covid, ascultă o poveste stranie în care a fost prins colegul său de la ambulanță, în așteptarea următorului apel de urgență. Un inspector de la brigada de crimă organizată, tulburat de moartea recentă a unuia dintre colegii săi, se trezește prins într-o poveste întunecată în timp ce interoga o tânără.

„Încă o dată, personajele lui Puiu se pierd într-un habitat irespirabil în care corupția, criminalitatea, lipsa de comunicare și simplul dispreț cuceresc totul. Ecranul se solidifică în fața ochilor privitorului, iar senzația de goliciune cucerește totul: narațiunea dispare și devine o simplă anecdotă.” (El Mundo)