VIENA. Sebastian Comănescu şi Octavian Albu, dezbatere după participarea la Festivalul de artă digitală Ars Electronica

O dezbatere online cu studenţii şi artiştii emergenţi Sebastian Comănescu şi Octavian Albu, care au participat la Festivalul de artă digitală Ars Electronica, va fi prezentată vineri, 20 noiembrie, ora 19.00 (ora Austriei), în limba engleză, pe paginile de Facebook ale ICR Viena şi departamentului CINETIC din cadrul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“. Moderatorul discuţiei va fi dr. Alexandru Berceanu, conferenţiar UNATC în cadrul departamentului de Animaţie şi Interactivitate.

Festivalul de artă digitală Ars Electronica a aniversat anul acesta 41 de ani, desfăşurându-se la Linz în perioada 9-13 septembrie. Festivalul a avut 140 de locaţii partenere pe tot globul în organizarea Grădinilor lui Kepler, UNATC Garden prezentând expoziţia Distant Art la Bucureşti. Universitatea de Artă din Linz a găzduit expoziţia THE WILD STATE organizată cu universităţi partenere din întreaga lume, prezentând lucrări create de studenţi în perioada de distanţare socială. Din România au fost selectate două proiecte realizate de studenţi ai departamentului Animaţie şi Interactivitate, din cadrul programului de master „Tehnologii Interactive pentru arte performative“:

Quantum Polytopes de Sebastian Comănescu (lucrare prezentată în cadrul expoziţiei) este o sculptură interactivăcare vorbeşte despre prezenţa umană în univers. Geometria este creată de om sau este preexistentă? Interacţiunea dintre vizitator şi corp este definitorie pentru prezenţă, fiind mapată în schimbări ale luminii corpului stelar. Materiale: corpuri de iluminat controlate DMX, electronice, senzori IR, plăci de dezvoltare pe o structură FoamCore. Se poate interacţiona cu obiectul / aranjamentul prin atingerea vârfurilor braţelor.

Al doilea proiect care a participat la Festival este performance-ul Reconnect de Octavian Albu, care foloseşte tehnologii simple cu scopul de a stimula spectatorii să se implice activ în concert. Spectatorii participă la realizarea muzicii prin intermediul unei camere video. Mişcarea participanţilor la concert modifică parametrii muzicii ton şi patch. Microfonul devine şi el un instrument virtual, vocea celui care cântă fiind alterată de contribuţiile spectatorilor.

Sebastian Comănescu este artist şi arhitect New Media din România. Practica sa se centrează în jurul spaţiului, automatizării şi a modului în care acestea sunt integrate în cadrul antropic, din punct de vedere futurist. Este student ITPMA şi dezvoltă instalaţii de lumină, proiectează interacţiuni şi proiecte New Media în cadrul Speck Studio.

Octavian Albu este absolvent ITPMA în promoţia 2020 şi este artist interactiv, producător şi sound-designer. A dezvoltat instalaţii care leagă cultura pop de subversivitate, cum ar fi „Vague News“. În trecut a avut multiple spectacole în care a folosit tehnologii şi tehnici neortodoxe în performance, pentru a explora interacţiunea dintre dansatori şi obiecte prin senzori de mişcare. A participat la elaborarea lucrării colective „Fète de Lumière“ din Lyon precum şi la expoziţiile Organic Proxy, Binar sau Bios.

Alexandru Berceanu este conferenţiar universitar în cadrul departamentului de Animaţie şi Interactivitate al UNATC IL Caragiale şi este regizor, mixând medii şi realităţi. Demersul său are la bază potenţialul artelor şi al jocului ca medii pentru dezvoltarea socială şi emoţională. Jocurile, în mod particular jocul teatral, produc un cadru special pentru învăţarea naturală şi dezvoltare. Alexandru Berceanu este interesat de înţelegerea modului în care jocul contribuie la formarea societăţilor umane prin practică artistică şi dezvoltarea cunoştinţelor despre substratul biologic al jocului prin neuroştiinţă, neuroestetică şi psihologie experimentală.

Festivalul Ars Electronica a debutat în anul 1979, fiind organizat iniţial ca un eveniment bianual, axat pe teme de interes social. Începând cu anul 1986, are loc o dată pe an, invitând artişti, cercetători şi oameni de ştiinţă din întreaga lume în cadrul unui eveniment multidisciplinar ce cuprinde expoziţii, workshopuri, discursuri şi simpozioane. Târgul stimulează creativitatea, experimentarea şi cercetarea în scopul îmbunătăţirii societăţii şi promovează activ schimbul de idei. Mai multe detalii despre festival şi despre programul Ars Electronica 2020 găsiţi aici.

THE WILD STATE - Kunstuniversität Campus at Ars Electronica Festival 2020

https://cinetic.arts.ro/unatc-garden-ars-electronica/
https://ars.electronica.art/keplersgardens/en/distant-art/