«Veneţia şi laguna veneţiană în viziunea artiştilor români ai secolului XX»: Gheorghe Petraşcu, Rudolf Schweitzer–Cumpăna, Corneliu Baba

În cadrul expoziţiei on-line «Veneţia şi laguna veneţiană în viziunea artiştilor români ai secolului XX / Venezia e la sua laguna: lo sguardo degli artisti romeni del lungo Novecento», pe pagina de Facebook şi pe contul oficial de Instagram ale Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia au fost expuse, luni 13 iulie 2020, următoarele picturi din patrimoniul Muzeului «Vasile Pârvan» din Bârlad:


1. Gheorghe Petraşcu (1872–1949), Peisaj italian – Chioggia, ulei pe pânză, 45x59 cm;

2. Rudolf Schweitzer–Cumpăna (1886–1975), Peisaj [veneţian], ulei pe carton, 70x50 cm;

3. Corneliu Baba (1906–1997), Peisaj de la Veneţia, ulei pe pânză, 49x57 cm.


Lucrările ilustrează viziunea celor trei clasici ai picturii române asupra lagunei veneţiene şi a faimosului oraş istoric italian, reflectarea în operele acestora a specificităţii celor două centre urbane clădite pe ape. Veneţia a constituit tipologia urbană urmată întocmai la Chioggia, o localitate ce s-a ridicat pe o insulă din zona de sud a lagunei, destinul acesteia fiind strâns legat de cel al metropolei. Efectele luminii specifice lagunei, transpuse în pictură, se regăsesc şi în peisagistica celor trei artişti români, care au călătorit la Veneţia şi Chioggia şi au lucrat en plein air. Lucrările lui Gheorghe Petraşcu şi Rudolf Schweitzer–Cumpăna datează din perioada interbelică, în vreme ce peisajul veneţian al lui Corneliu Baba este rezultatul unei călătorii întreprinse de artist în Italia în 1969 sau 1970.