The Window – Teatru neconvenţional la ICRNY

Pe 2 aprilie 2012, la ora 19.30 are loc prima reprezentaţie din cadrul proiectului The Window. Pentru acest spectacol Nic Ularu a creat în luna martie un spaţiu teatral în galeria institutului, pe baza căruia Samuel D. Hunter a scris textul I Was Just Thinking… (Mă gândeam că…). Coregrafia producţiei este asigurată de Melanie S. Armer (membru fondator al companiei The Nerve Tank), luminile sunt create de Christopher Weston, iar designul video de Igor Molochevski şi Masha Pekurovsky. Din distribuţie fac parte actorii Jake Roa, Calaine Schafer, Jessie Komitor şi James “Face” Yu. Spectacolul se joacă în fiecare zi, până pe 8 aprilie, între orele 19.30 şi 22. Piesa durează 15 minute şi se repetă de 7 ori în intervalul amintit. În luna mai, scenografa Daniela Kodarcea Camiliotis şi dramaturgul Saviana Stănescu vor crea un nou spectacol în cadrul proiectului.

The Window sparge convenţia potrivit căreia spectatorul de teatru cumpără bilet şi intră în sală pentru a urmări, așezat comfortabil în scaun, un spectacol pe scenă. În cazul acesta, spectatorii, urmărind din exterior, sunt singurii în măsură să decidă pentru cât timp privesc reprezentaţia. Trecătorii pot vedea spectacolul ca pe o “vitrină vie”, pentru doar câteva momente, sau se pot opri să-l vadă în totalitate, ca pe o reprezentaţie teatrală.

Cu acest proiect de teatrul site-specific ICR New York continuă direcția sa de sprijin a artelor emergente. “Transformarea vitrinei şi spaţiului galeriei noastre de pe Third Avenue într-o experienţă de laborator teatral, care pune accentul pe colaborarea creativă dintre artişti români şi americani, face parte din dorinţa noastră de a fi o parte vie a New Yorkului”, a declarat directorul ICRNY, Corina Şuteu.

Regizorul Ana Mărgineanu s-a impus prin spectacole care oferă publicului o experienţă unică. În anul 2010 The New York Times remarca spectacolul ei, The Blind Trip, pe care publicul îl experimenta fiind legat la ochi, într-un articol dedicat producţiilor site-specific din New York. Anul acesta, spectacolul ei Târgovişte de jucărie, gândit ca un parc de distracţii teatrale, a fost selecţionat să participe la prestigiosul Festival al Noii Dramaturgii de la Wiesbaden iar Hotel Project, un alt concept creat de regizorul român ca pe o experienţă destinată unui singur spectator, în camere de hotel, s-a materializat deja în spectacole în Mexic, New Jersey şi New York, toate de mare succes. “Sunt foarte fericită că pot re-imagina vitrina Institutului Cultural Român din New York şi că pot crea o experienţă teatrală neaşteptată pentru new yorkezi”, a spus Ana Mărgineanu.

Nic Ularu este scenograf, regizor şi dramaturg american de origine română, câştigător al premiului Obie în 2003 şi al Premiului Uniunii Artelor Plastice din România pentru scenografie în 1992. Are la activ numeroase spectacole în Europa, Canada şi Statele Unite. Lucrările sale au fost expuse de trei ori la Cuadrienala de Scenografie din Praga în 1998, 2003 şi 2007. Nic Ularu a predat scenografie la mai multe instituţii de prestigiu din Europa şi SUA, fiind în prezent şeful masteratului de scenografie a Universităţii din Carolina de Sud.

Samuel D. Hunter a câştigat premiul Obie în 2011 pentru cea mai bună piesă cu A Bright New Boise, piesă care a fost nominalizată şi la Drama Desk Award. Este absolvent al universităţii New York University şi are un master în dramaturgie la Juilliard. Are deja şapte piese produse la teatre prestigioase din SUA şi Anglia şi este membru al centrului de dramaturgie din New Yok.


Galeria ICR New York
573 – 577 Third Avenue @ 38 Street, NYC