Trei concerte, trei ansambluri și o ofertă muzicală care nu trebuie ratată – în toamnă revine Stagiunea Camerală ICR la Ateneu, un proiect al Institutului Cultural Român în parteneriat cu Filarmonica "George Enescu".
La prima ediție, în 2010, concertele Stagiunii au fost un prilej de întâlnire între tineri muzicieni români stabiliți în străinătate și publicul bucureștean, dar și – la fel de important – între muzicienii străini, invitații lor, și creațiile componistice românești. În acest an invitații concertelor Stagiunii sunt ansambluri străine, cu programe care vor include piese românești sau de inspirație românească.
Pe 18 octombrie, clarinetistul Michael Collins, care a susținut un recital excepțional pe scena Ateneului alături de Cvartetul Belcea în 2008, revine însoțit de ansamblul pe care îl conduce – London Winds, una dintre cele mai importante formații de suflători din lume.
Pe 22 noiembrie, Ten Tors Orchestra din Marea Britanie (dirijor Simon Ible), protagonista festivalului muzical Shadows of Romania de la Plymouth din noiembrie 2010, debutează la Ateneul Român în compania extraordinarilor soliști Ladislau Csendes, Alexandru Matei, Sorin Rotaru şi Florian Mitrea.
Ultimul concert, din 7 decembrie, aduce la București un proiect muzical de mult așteptat: Istanbul. Dimitrie Cantemir – Jordi Savall, Hespèrion XXI și muzicieni invitați din Turcia.
Biletele vor fi puse în vânzare, înaintea fiecărui concert, la casa de bilete a Ateneului Român.
PROGRAMUL STAGIUNII CAMERALE
18 octombrie 2011, ora 19:00, Ateneul Român (str. Franklin nr. 1) London Winds
Michael Collins (clarinet) | Philippa Davies (flaut) | Gareth Hulse (oboi) | Nicholas Korth (corn) | Robin O'Neill (fagot)
Program:
Béla Bartók – Dansuri româneşti (Sz 56 BB 68), arr. Gordon Davies Jean-Michel Damase – 17 Variaţiuni pentru cvintet de suflători Dan Dediu – Aurorae Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata în Sib Major K454 Samuel Barber – Summer Music Farkas Ferenc – Cinci cântece vechi maghiare
Ansamblul London Winds a fost înființat în 1988 de clarinetistul Michael Collins și s-a impus rapid drept una dintre cele mai importante formații de suflători din lume. Compus din muzicieni excepționali, fiecare cu o strălucită carieră solistică, London Winds sunt recunoscuți pentru tehnica impecabilă, viziunea interpretativă și dăruire.
Au debutat cu un concert de mare succes la Wigmore Hall și a continuă să cânte regulat pe scena marii săli londoneze. În 1998 au sărbătorit cei 10 ani de existență print-o serie de cinci concerte cu lucrările cele mai importante ale lui Mozart pentru instrumente de suflat.
Sunt invitați constanți ai celor mai mari festivaluri din Marea Britanie - BBC Proms, City of London, Edinburgh, Huddersfield, Bath, Aldeburgh, Edinburgh și Cheltenham – dar și din Europa. În ultima perioadă au avut concerte în Franța, Germania, Spania, Norvegia, Olanda, Italia și Scandinavia, inclusiv un turneu în Italia împreună cu pianistul Andreas Haefliger și două concerte la Concertgebouw, Amsterdam, dintre care unul împreună cu Mikhail Pletnev.
Ansamblul London Winds este recunoscut pentru excelenta interpretare a muzicii noi, iar repertoriul lor include numeroase piese care le-au fost dedicate.
Au realizat mai multe albume,printre care operele complete pentru instrumente de suflat de György Ligeti – apărut la Sony Classical, distins cu Preis Der Deutschen Schallplattenkritik și nominalizat la Grammy –, simfoniile pentru instrumente de suflat de Richard Strauss și cvintetul pentru pian și suflători de Beethoven.
***
Michael Collins - clarinet Una dintre cele mai strălucitoare personalităţi ale muzicii britanice contemporane, solist de înaltă clasă, profesor, conducător de grup şi clarinetist în numeroase ansambluri camerale şi orchestrale, semnatar a nu mai puţin de 30 de titluri la case de discuri ca Hyperion, Deutsche Gramophon, Chandos şi EMI. Debutul său a fost marcat de câştigarea, în 1987, la doar 16 ani, a Competiţiei BBC pentru tineri muzicieni. În 1981 se alătură Sinfoniettei londoneze şi Ansamblului Nash, iar un an mai târziu debutează la Carnegie Hall în New York. În 1987 devine clarinetistul principal al prestigioasei orchestre Philharmonia din Londra. Din 1985 predă la Royal College, iar în 1988 înfiinţează ansamblul London Winds, cu care va concerta în întreaga lume.
Michael Collins a colaborat cu cele mai mari orchestre ale lumii: Philadelphia, Detroit, Filarmonica din Helsinki, Leipzig Gewandhaus, orchestrele simfonice din Sydney, Viena, Birmingham, Radio France sau BBC şi cu renumiţi dirijori printre care Rattle, Dutoit, Sinopoli, Salonen, Slatkin, Pinnock sau Otaka. Repertoriul său este extrem de vast şi cuprinde creaţiile cele mai importante dedicate instrumentului. Talentul său de excepţie a inspirat numeroşi compozitori contemporani precum John Adams, Richard Roodnez Bennett, Mark-Anthony Turnage, Erkki-Sven Tüür sau Benjamin Wallfisch, care i-au dedicat lucrări pe care Michael Collins le-a interpretat în premieră mondială.
Philippa Davies – flaut „Un virtuoz de primă clasă" cu o „excepţională elocvenţă" şi „o velocitate tehnică aproape electrică". Iată cum este caracterizată una dintre cele mai importante flautiste ale momentului, Philippa Davies. Muziciana evoluează permanent ca solistă în compania unor ansambluri valoroase precum New Stockholm Chamber Orchestra, BBC Symphony, BBC Philharmonic şi BBC National Orchestra of Wales, English Chamber Orchestra, City of London Sinfonia şi London Mozart Players. Flautista interpretează muzică de cameră și alături de propiul grup, Philippa Davies & Friends, colaborând frecvent cu Ansamblurile Nash, Fires of London, Capricorn, Albion Ensemble sau cvartetul Arpege. Philippa Davies a înregistrat numeroase discuri pentru casele Hyperion şi EMI şi este permanent invitată la cele mai importante festivaluri, derulate pe cele mai strălucitoare podiumuri de concert ale lumii. În paralel, flautista susţine cursuri de măiestrie peste tot în lume, din China şi Brazilia până în Suedia şi Statele Unite. Philippa Davies este laureată a numeroase premii internaţionale ca Tagore Gold Medal Prize, Eve Kitsch Flute Prize şi Worshipful Company of Musicians Award și a obținut de asemenea premiile National Federation of Music Societies şi Mozart Memorial Prize.
Gareth Hulse - oboi După studii la Universitatea Cambrige şi cursuri cu Janet Craxton şi celebrul Heinz Holliger Gareth Husle a devenit solist al orchestrelor Northern Sinfonia, English National Opera şi a London Philharmonic. Muzicianul abordează o largă paletă repertorială, de la Bach şi Vivaldi la Berio şi Lutoslawski, apărând frecvent ca solist sau în programe camerale, pe podiumul de concert sau în înregistrări de disc, radio sau de televiziune. De asemenea, Gareth Hulse a participat la numeroase turnee în compania ansamblurilor London Sinfonietta, London Winds şi Nash Ensemble şi a înregistrat mai multe albume pentru casele de discuri Sony, Decca şi Hyperion.
Nicholas Korth – corn
După studii la Musikhochschule din Freiburg, Germania şi Guildhall School of Music and Drama din Londra, Nicholas Korth a devenit membru al Orchestrei Filarmonicii din Oslo, sub conducerea lui Mariss Jansons, apoi solist al Royal Ballet Sinfonia, BBC Symphony şi English Sinfonia. Muzicianul evoluează permanent alături de ansamblurile London Mozart Players, St Martin in the Fields şi Chamber Orchestra of Europe, fiind invitat adesea să colaboreze cu English String Quartet şi London Brass. Nicholas Korth este și compozitor, iar creaţiile sale sunt frecvent interpretate de ansamblurile English Eurythmy Theatre, Jupiter Chamber Orchestra şi London Conchord. Robin O'Neill – fagot
În ultimii ani, activitatea lui Robin O'Neill este dedicată dirijatului şi pedagogiei dirijatului, evoluând la pupitrul unor orcheste de excepţie precum London Philharmonic Orchestra, English Chamber Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra, Johannesburg Philharmonic Orchestra, City of London Sinfonia, dar și orchestrele Guildhall School of Music, Royal Academy of Music și Royal College of Music, instituții muzicale londoneze la care predă dirijatul. Robin O'Neill a colaborat cu mari muzicieni ca Mihail Pletniov, Boris Berezovsky, Mitsuko Uchida, Christoph Eschenbach, Pascal Roge, Stephen Kovacevich, Alexander Madzar, Pinchas Zuckerman, Salvatore Accardo, Isabelle Faust, Michael Collins, Alina Ibragimova dar şi cu actori de prestigiu ca Jeremy Irons, Julian Glover, Paul McGann şi Hugh Dancy. Muzicianul a înregistrat la Radiodifuziunile suedeză, niponă şi sudafricană şi a lansat două discuri la casa Hyperion. Alături de Andrew Steggall, Robin O'Neill conduce ansamblul de teatru muzical The Motion Group, formaţie alcătuită din artişti europeni şi irakieni, împreună cu care a susţinut umeroase spectacole atât în Irak cât şi în Marea Britanie. Robin O'Neill predă dirijatul la Royal College şi la Umbria International Summer Music Academy în Assisi, Italia. ............................................................................................................................................
22 noiembrie 2011, ora 19:00, Ateneul Român (str. Franklin nr. 1)
Ten Tors Orchestra dirijor: Simon Ible soliști: Ladislau Csendes (violă) | Alexandru Matei (percuție) | Sorin Rotaru (percuție), Florian Mitrea (pian)
Program:
George ENESCU, Intermezzi pentru orchestră de coarde op.12 Wolfgang Amadeus MOZART, Concert pentru pian nr. 12 în La major Edward ELGAR, Serenada pentru coarde op. 20 în mi minor Doina ROTARU, Umbre John IRELAND, Concertino Pastorale Wolfgang Amadeus MOZART, Divertisment în Re major, K136
Ten Tors Orchestra este ansamblul în rezidență al programului artistic Peninsula Arts al Universității din Plymouth, Marea Britanie. Orchestra a fost înființată în 1998 cu fonduri oferite de Arts Council England și este singura orchestră profesionistă din regiunea de sud-vest a Angliei. Are un repertoriu extrem de variat, care include și numeroase lucrări contemporane. Ten Tors Orchestra susține anual numeroase concerte în Plymouth și în diverse centre muzicale din Anglia. Mulți dintre cei mai cunoscuți soliști din Marea Britanie au cântat alături de Ten Tors Orchestra: Dame Evelyn Glennie (percuție), Carlos Bonnell (chitară), John Anderson (oboi), Alan Opie (bariton), Mark Padmore (tenor), Jean Rigby (mezzo-soprană), Leland Chen (vioară), Benjamin Frith (pian), Andrew Kennedy (tenor), Alison Balsom (trompetă). De asemenea, orchestra a susținut concerte împreună cu Nikolai Demidenko (pian), Maria Ewing (soprană) sau Jonathan Lemalu (bariton).
Simon Ible, dirijorul și directorul artistic al orchestrei, a studiat trompeta la Newton Park College (actualmente Bath Spa University) cu David Mason, Professor la Royal College of Music, Londra, și dirijat la Hanovra, cu Klaus Donath. A beneficiat și de îndrumarea lui Sir Colin Davies, care este și patronul orchestrei Ten Tors.
Simon Ible a fost timp de zece ani director artistic și dirijor în rezidență al Bath City Orchestra. Are o vastă experiență ca dirijor de cor și a colaborat cu Bath Georgian Festival Choir, Chandos Singers, East Cornwall Bach Choir, The Two Moors Festival Chorus și Peninsula Arts Chorale. În prezent este director muzical al programului Peninsula Arts și al University of Plymouth Choral Society.
Ladislau Csendes a studiat vioara la conservatorul bucureştean şi s-a perfecţionat apoi la Bruxelles, Lyon, Berncastle şi Szombathely cu André Gertler, Peter Csaba, Jenny Abel şi Georg Ligeti. Ladislau Csendes este un poliinstrumentist, alternând vioara cu viola şi viola d'amore, şi evoluând atât ca solist în compania celor mai importante orchestre din ţară, cât şi alături de ansamblurile Aperto, Pro Contemporania sau Lutheran Consort Bucharest. A concertat peste tot în Europa, dar şi în Asia şi a fost invitat la cele mai importante festivaluri ca Wien Modern, Enescu, Toamna Varşoviană, Haydn, Bemus, World Music Days, Appenzeller Winter, Tage für Neue Musik, Darmstadt, Festivalul muzicii sileziene, Katowice, Concerti per l'Europa sau Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, Bucureşti. Ladislau Csendes a semnat, ca solist, importante prime audiţii absolute precum Capricii şi Ragas de Aurel Stroe sau Malinconia furiosa de Anatol Vieru. Ca solist al Filarmonicii George Enescu, al orchestrelor Radio sau Virtuozii din Bucureşti, Csendes a colaborat cu dirijori ca Horia Andreescu, Alain Tongue, Ludovic Bacs, Sergiu Comissiona, Corneliu Dumbrăveanu, Emil Simon sau Ilarion Ionescu Galaţi. Ladislau Csendes a realizat numeroase înregistrări pentru radio, televiziune sau disc, dintr-un repertoriu imens pentru vioară, violă sau viola d'amore, de la muzica veche la cea contemporană, camerală şi concertantă. Alexandru Matei s-a născut la Dej şi a studiat cu renumitul Grigore Pop, alături de care a înfiinţat şi Ansamblul de percuţie al Academiei de muzică din Cluj-Napoca. Din 1985 este membru al Ansamblului Archaeus, condus de Liviu Dănceanu, împreună cu care a susţinut concerte în întreaga Europă şi în Statele Unite. Profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, Alexandru Matei a înfiinţat şi conduce ansamblul de percuţie Game împreună cu care a realizat numeroase concerte şi înregistrări radio şi pentru disc. Matei a concertat alături de cele mai importante orchestre ale ţării, a susținut numeroase recitaluri solo sau împreună cu ansamblurile camerale Game şi Archaeus, activitatea sa fiind încununată cu numeroase premii, printre care Premiul ATM, Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Premiul Revistei Actualitatea Muzicală sau Premiul Fundaţiei Soros.
Sorin Rotaru s-a născut la Sibiu în anul 1984 și a absolvit Universitatea Națională de Muzică București la clasa prof. dr. Alexandru Matei. A susținut numeroase concerte cu orchestre și ansambluri precum Orchestra Națională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Opera Națională București, Ansamblul de Percuție Game, Ansamblurile Archaeus și Profil, atât ăn țară cât și în Germania, Danemarca, Japonia, Cehia, Ungaria, Anglia. Timp de două semestre a fost bursier al Academiei de Muzică Leos Janáček din Brno, unde a studiat împreună cu profesorul Martin Oprsal și a urmat cursurile de măiestrie susținute de prof. dr. Peter Sadlo. În prezent este doctorand al Universității Naționale de Muzică București, unde predă percuția și profesor la Liceul de Muzică George Enescu din București.
Florian Mitrea s-a născut la Bucureşti şi a studiat la Liceul George Enescu cu Flavia Moldovans şi Gabriela Enăşescu. Premiile la concursurile Ada Ulubeanu şi Jeunesse Musicales i-au adus o bursă de studii la Royal Academy of Music din Londra unde a studiat cu Diana Ketler şi s-a perfecţionat cu Leif Ove Adsnes, Stephen Kovacevich, John Lill, Pascal Devoyon, Joanna MacGregor, Angela Brownridge şi Boris Petrushansky. Florian Mitrea a fost laureat a numeroase competiţii şi concursuri dintre care amintim doar Vienna International Piano Competition – Panmusica Austria 2010, Beethoven Senior Intercollegiate Piano Competition 2010 şi Sheepdrove Intercollegiate Piano Competition 2011 (în cadrul Festivalului Newbury Spring). Florian Mitrea a concertat în Marea Britanie şi România dar şi pretutindeni în Europa, alături de muzicieni importanţi ai zilelor noastre, Joanna MacGreog, Alexander Sitkovetsky, David Cohen, Diego Mason sau Academia St Martin in the fields.
În anul academic 2010-2011 a primit bursa Societății Enescu de la Londra, oferită de Institutul Cultural Român și Royal Academy of Music.
............................................................................................................................................
7 decembrie 2011, ora 19:00, Ateneul Român (str. Franklin nr. 1)
ansamblul Hespèrion XXI
muzicieni invitați din Turcia Jordi Savall – regie artistică
Istanbul. Dimitrie Cantemir
Jordi Savall este o figură cu totul excepțională a muzicii contemporane. Timp de mai bine de treizeci de ani s-a dedicat redescoperirii comorilor muzicale uitate – treizeci de ani în care a cercetat, a citit și a interpretat un repertoriu esențial pe care l-a redat iubitorilor muzicii. Împreună cu cele trei ansambluri pe care le-a înființat împreună cu Montserrat Figueras – Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya și Le Concert des Nations – a explorat un univers muzical plin de emoție și frumusețe, readucând în atenția publicului atât muzica veche cât și viola da gamba.
Cu o îndelungată carieră de muzician, profesor, cercetător și inițiator de proiecte muzicale și culturale, Jordi Savall este probabil cel mai de seamă arhitect al actualei revalorizări a muzicii istorice. Cu o agendă concertistică impresionantă (peste 140 de concerte anual) și numeroasele înregistrări (în medie 6 albume anual, majoritatea editate de propria sa casă de discuri, Alia Vox), a demonstrat că muzica veche nu este neapărat elitistă, ci poate atrage un public numeros, din ce în ce mai tânăr.
Jordi Savall și-a început studiile muzicale la vârsta de șase ani, ca membru al corului de copii din orașul său natal, Igualada (Catalonia), apoi trecut la studiul violoncelului, desăvârșit la Conservatorul din Barcelona. În 1965 a început să studieze, ca autodidact, viola da gamba și muzica veche, studii pe care le-a continuat la Schola Cantorum Basiliensis (Basel, Elveția). În 1973 i-a succedat la catedră profesorului său August Wenzinger și a continuat să predea și să susțină cursuri de măiestrie.
A înregistrat peste 170 de discuri, cele mai recente în seria L'Orchestre de Louis XV, Suites d'Orchestre, editată de Alia Vox. A fost distins cu numeroase distincții, printre care "Officier de l'Ordre des Arts et Lettres" (1988), "Creu de Sant Jordi" (1990), "La Medalla de Oro de las Bellas Artes" (1998), "Membru de Onoare al Konzerthaus, Vienna" (1999), Doctor Honoris Causa al Universității Catolice din Louvain (2000) și a Universității din Barcelona (2006), "Medalla d'Or" a Parlamentului Cataloniei (2003).
În 2011 CD-ul – carte "Dinastia Borgia" a primit Premiul Grammy la categoria Best Small Ensemble Performance și premiul pentru cel mai bum album la categoria Ancient Music la International Classical Music Awards. (foto - copyright: David Ignaszewski)
***
Uniți de o pasiune comună pentru studiul și interpretarea muzicii vechi într-o manieră contemporană și fascinați de bogăția repertoriului muzical european și mai ales hispanic de dinainte de 1800, Jordi Savall, Montserrat Figueras, Lorenzo Alpert și Hopkinson Smith au pus bazele ansamblului Hespèrion XX în 1974. De mai bine de 30 de ani ansamblul a rămas fidel viziunii fondatorilor, aducând pe scenele lumii bijuterii muzicale în premieră și devenind o prezență constantă a marilor festivaluri, în special de muzică veche.
Devenit, odată cu trecerea în noul mileniu, Hespèrion XXI, ansamblul își continuă munca susținută de cercetare, scoțând la lumină repertorii în mare parte necunoscute publicului larg, de la muzica medievală hispanică la Barocul englez și muzica Renașterii, ajutând astfel și la popularizarea creației compozitorilor respectivi (J. Jenkins, J. Rosenmuller, S. Scheidt, etc). Proiecte precum Música en los tiempos de Cervantes, Música napolitana del Renacimiento, el Llibre Vermell de Montserrat, Romances Sefardíes, Cansós de Trobairitz, El Barroco Español și producții centrate pe muzica unor compozitori ca A. de Cabezón, G. Gabrieli, G. Frescobaldi, E. du Caurroy, S. Scheidt, T. Hume, W. Brade, O. Gibbons, F. Couperin and J.S. Bach reprezintă numai o parte din domeniile de interes pentru Hespèrion XXI.
De menționat între proiectele ansamblului sunt The Art of Fugue de J. S. Bach, Lachrimae or Seaven Teares de Dowland, Laudes Deo de C. Tye, Recercadas del Trattado de Glosas de D. Ortiz, Romances y Villancicos de J. del Enzina, Fantasias for the Viols de H. Purcell (distins cu numeroase premii), Jerusalem, City of the Two Peaces (câștigător al Prix Caecilia 2008 și Orphé d'or de l'Académie du Disque Lirique 2008).
Un repertoriu atât de amplu necesită combinații variate de instrumentiști și o extraordinară virtuozitate, ca și o cunoaștere aprofundată a stilurilor și perioadelor. Hespèrion XXI este un ansamblu internațional compus din cei mai buni mânuitori ai fiecărui instrument, iar formula instrumentală variază în funcție de caracteristicile proiectelor, chiar dacă baza ansamblului rămâne aceeași. În abordarea muzicii vechi, originalitatea ansamblului constă în îndrăzneala opțiunilor: creativitatea individuală a muzicianilor îmbinată cu spiritul de echipă și căutarea neobosită a unei sinteze dinamice între expresia muzicală, cunoștințele stilistice și istorice și imaginația caracteristică muzicienilor contemporani.
Proiectul "Istanbul. Dimitrie Cantemir" are la bază Cartea științei muzicii scrisă de Dimitrie Cantemir, cea mai importantă colecție de muzică instrumentală otomană din secolele al XVI-lea și al XVII-lea păstrată până astăzi, într-un sistem de notație inventat chiar de Cantemir și care include 9 compoziții proprii ale marelui cărturar.
Parteneri: Universitatea Națională de Muzică București, Reprezentanța Comisiei Europene, British Council, Librăriile Humanitas.
Parteneri Media: Zile și Nopți, TVR Cultural, Radio România Cultural, Radio România Muzical, RFI, Dilema Veche, Observator Cultural, Zeppelin, Igloo, Cocor, City Compass, Romania Business Insider.
Biletele vor fi puse în vânzare la casa de bilete a Ateneului Român, tel. 021 315 68 75.