Institutul Cultural Român de la Lisabona și Ambasada României în Republica
Portugheză au inaugurat la Porto, sâmbătă, 3 martie 2018, sculptura monumentală
Middle Way
a artistului român Bogdan Rață. Lucrarea, prezentă la Porto cu
sprijinul Primăriei Porto, Nasui Collection & Gallery și Casa da
Música, va fi expusă timp de
5 luni în fața Casei da Música, unul dintre cei mai puternici poli culturali ai
orașului.
La inaugurare au luat cuvântul Excelența Sa Doamna Ioana Bivolaru, Ambasadorul României în Republica Portugheză, domnul Rui Moreira, primarul orașului Porto, domnul Daniel Nicolescu, directorul ICR Lisabona șidomnul Jorge Manuel Castro Ribeiro, vicepreședintele Consiliul de Administrație al Fundației Casa da Música. Dintre cele peste 60 de persoane prezente la eveniment amintim: domnul Paulo Vaz, noul consul onorific al României la Porto, domnul Constantin Sandu (pianist, Directorul departamentului de muzică şi profesor de pian la Şcoala Superioară de Muzică din Porto), domnul Radu Ungureanu (violonist, concertmaistru Asistent al Orchestrei Sinfonice din Porto, Casa da Música și profesor de vioară la Şcoala Superioară de Muzică din Porto), membri ai Parlamentului Național și foști miniștri, membri ai comunității românești din Porto (medici, economiști, traducători, studenți și alții). Luările de cuvânt au evidențiat, pe de o parte, excelența actului artistic și generozitatea semantică a lucrării și, pe de alta, virtuțile și virtualitățile cooperării româno-lusitane, la nivelul comunității din Porto, integrarea optimă a românilor la nivel social, contribuția lor majoră la schițarea profilului cultural al orașului.
Opera sculptorului român, parte a proiectului Moving Monuments desfăşurat de Nasui Collection & Gallery, înfățișează o mână uriaşă de un roşu intens, care prezintă o particularitate anatomică surprinzătoare, ce se lasă descoperită treptat. Abordată din față cu o privire superficială, pare să fie o mână cu cele cinci degete îndreptate spre înalt, ca un salut de bun-venit. Verso-ul ei este, printr-o îndrăzneaţă deformare, nu podul firesc al palmei, ci oglindirea identică a imaginii din față, deci acelaşi spate al mâinii. De oriunde te uiţi, mâna lui Bogdan Raţa cheamă, îndeamnă la apropiere şi comunicare.