- 9 December 2016
- Etichete Hedda sterne Icr new york Cosmin nasui
ICR New York a inaugurat seria proiectelor intitulată „Născuți în România, celebri în lume" printr-un eveniment dedicat artistei Hedda Sterne (1910-2011). Masa rotundă a avut loc în data de 28 noiembrie 2016, orele 18.00-21.00, la Museum of Jewish Heritage - A Living Memorial to the Holocaust din New York (sala Board Room) și a reunit nume de referință din mediul cultural românesc și american (în ordinea în care au susținut prelegerile, conform criteriului cronologic asociat tematicii): Cosmin Năsui, Shaina Larrivee, Sarah Boxer și Valery Oisteanu.
Cosmin Năsui este curator, critic de artă, manager cultural, evaluator de artă contemporană, stabilit la București. Are experiență curatorială și de critică de artă de 17 ani. Este fondator al celei mai largi platforme online românești pentru susținerea și promovarea artei contemporane românești www.modernism.ro. Este managing partner laNasui collection & gallery (www.cosminnasui.com), care expune, reprezintă și promovează, în țară și străinătate, o selecție atentă de artiști români contemporani. Este senior curator la muzeul privat PostModernism (www.postmodernism.ro) și autor de cărți de sinteză și portofoliu, cea mai recentă fiind „Minorități etnice în cultura vizuală - focus România".
Prelegerea sa - documentată și convingătoare - a împrumutat titlul monografiei pe care i-a dedicat-o artistei, publicată relativ recent și care a constituit o premieră în România: „Hedda Sterne - The Discovery of Early Years 1910-1941" (PostModernism Museum Publishing House, București, 2015). Invitatul a abordat, așadar, perioada „românescă" din creația artistei Hedda Sterne, perioadă extrem de puțin sau deloc cunoscută (chiar și publicului foarte avizat). Slideshow-ul care a acompaniat prelegerea lui Cosmin Năsui a prezentat, în premieră americană, lucrări inedite ale artistei, create înainte de 1941 (când a emigrat în SUA), precum și fotografii de arhivă din epocă, cu Hedda Sterne, familia ei, și pagini din corespondența artistei cu apropiați, precum Théodore (Teddy) Brauner (fratele artistului Victor Brauner) sau Margareta (Medi) Wechsler-Dinu, o prietenă din tinerețe. Multe aspecte semnificative din creația Heddei Sterne au fost relevate cu acest prilej, precum faptul că și-a început cariera artistică drept sculptoriță (înainte de a se afirma ca pictoriță).
De altfel, evenimentul a inclus o mini-expoziție cu adevărate „rarități", piese de colecție, aduse din România de Cosmin Năsui: o lucrare originală de Hedda Sterne, intitulată „Feminine character" (colaj, pictură și desen pe hârtie, 48x37 cm, colecția particulară Năsui), fotografii de epocă (precum portretul artistei din 1938, între altele), documente de arhivă (scrisori olografe).
A urmat o excepțională prelegere susținută de Shaina Larrivee, director al Fundației Hedda Sterne din New York (www.heddasternefoundation.org), fundație fondată pe baza testamentului artistei și înregistrată în 2013. Shaina Larrivee s-a alăturat Fundației în 2015, când a devenit primul ei director. În această calitate, ea a inițiat organizarea colecțiilor și arhivelor Fundației, cu scopul de a oferi publicului un acces cât mai larg la arta și moștenirea artistică a Heddei Sterne. În perioada 2007-2015, Larrivee a lucrat la The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum, unde, ca editor-șef, a îngrijit publicarea primelor trei ediții digitale ale catalogului raisonné al lui Isamu Noguchi. Totodată, este director de publicații pentru "Catalogue Raisonné Scholars Association", și a susținut prelegeri despre metodologia cercetării și accesibilitatea informațiilor, teme centrale pentru managerierea moștenirilor artistice.
Prelegerea sa, intitulată "Hedda Sterne and Her Legacy", a fost complementară celei a lui Cosmin Năsui, punând accentual pe perioada "americană" a creației artistei Hedda Sterne. Au fost puse în evidență mai multe aspecte foarte intresante, precum relația artistei cu galeriile americane și patronii lor, cu cel de-al doilea soț, celebrul cartoonist Saul Steinberg, ilustrator, timp de decenii, al faimoasei reviste "The New Yorker", cu artiștii din New York, pe care i-a cunoscut, în bună masură, grației celebrei colecționare și mecena a artelor Peggy Guggenheim, cu atmosfera new-yorkeză și fascinația pentru "American industrialism" (mașini, poduri, zgârie-nori etc), ca și preocuparea pentru "principiul rațional", o obsesie colectivă după al II-lea Război Mondial. De asemenea, a fost punctat efortul de digitalizare a arhivei Hedda Sterne, recent încheiat și care oferă acum o fabuloasă bază de date pentru noi cercetări.
Astfel, cele două prelegeri, cea a lui Cosmin Năsui și cea a Shainei Larrivee, au apărut ca "două fețe ale aceleiași medalii", completându-se reciproc și întregind "puzzle"-ul creației artistei Hedda Sterne.
A urmat Sarah Boxer, o cunoscută scriitoare de non-ficțiune și autoare de bandă desenată de ficțiune, din Denver, Colorado, care locuiește în Washington, DC, cu prezentarea "The Best Lines of Hedda Sterne". Sarah Boxer este corespondent al publicației "The Atlantic" și a contribuit cu articole, eseuri și recenzii la "The New York Review of Books", "Slate", "The New York Times", "Photograph", "The Comics Journal" și "Artforum". Ani la rând (1998-2006), a făcut parte din echipa redacțională de la "The New York Times", unde a fost, în diverse etape, critic de fotografie, critic web, reporter la secțiunea "arte și idei", editor la "The Week in Review" și la "The New York Times Book Review". A publicat două cărți: una - o povestire tip bandă desenată, publicată de Editura Pantheon, în 2001; cealaltă - o antologie de bloguri ("Ultimate Blogs"), publicată de Vintage, în 2008. De asemenea, a scris și a ilustrat "Mother May I?", o continuare la primul ei roman de bandă desenată, precum și o versiune (cu animale!) în bandă desenată a piesei "Hamlet", de Shakespeare, intitulată "Hamlet: Prince of Pigs". Sarah Boxer deține o diplomă în filosofie de la Harvard College. I-a dedicat artistei Hedda Sterne mai multe articole. Pentru mai multe detalii: SarahBoxer.weebly.com.
Prezentarea sa a constituit o selecție de "mărturii orale", de citate din cele mai interesante, inteligente și, adesea, nu lipsite de umor gânduri ale Heddei Sterne, cu valoare memorialistică, prin care a reușit să reconstituie, într-o manieră foarte credibilă, universul ideatic și viața artistei, dincolo de mărturiile fotografice și de opiniile criticii de artă.
Ultimul, dar nu cel din urmă, Valery (Valeriu) Oisteanu a susținut prelegerea "The Elusive Art of Hedda Sterne". Oisteanu (n. 1943, Karaganda) este un scriitor și artist vizual internațional, născut în fosta URSS (Kazahstanul de azi) și educat în România. A adoptat Dadaismul și Suprarealismul ca filosofie de artă și viață. Emigrat la New York, în 1972, scrie în engleză de peste 40 de ani. A publicat 13 volume de poezie, o carte de proză scurtă și cartea de eseuri "Avant-zei". O culegere de poezii cu ilustrații-colaj, intitulată "Privilegii în Purgatoriu", i-a apărut în 2009, la Fly By Night Press, New York, și ca e-book, în traducerea română a Nadiei Burstein, în 2012, lawww.cartesiarte. Timp de 10 ani, a fost colaborator al revistei "NY Arts Magazine" și critic de artă pentru "Brooklyn Rail" și "artnet.com". De asemenea, colaborează la diverse reviste literare franceze, spaniole și românești. Ca artist, expune în mod regulat colaje și asamblaje la galeriile din New York și creează colaje pentru ilustrații de cărți și reviste. Ca interpret de poezie și actor, realizează piese de teatru și are colaborări muzicale cu muzicieni de jazz, sesiuni cunoscute sub numele de "Jazzpoetry". A fost distins cu: Premiul Acker, New York, (2013), Ordinul "Cavaleri ai Cetății", cu rang de „chivot" (2012) și "The End of the World as We Know It", un premiu Vault (2001). Este membru al Poets & Writers Inc. din SUA.
Prin opoziție cu imaginea artistei pline de viață și de umor, creată de prelegerea lui Sarah Boxer, Oisteanu a evocat o altă latură a personalității artistei, un fel de "never smiling" Hedda Sterne, marcată de momente de depresie.
Cei patru invitați speciali au fost prezentați, pe rând, de Eduard Andrei, inițiatorul și coordonatorul proiectului ICR New York, care a și moderat masa rotundă. La final, a avut loc o antrenantă sesiune de întrebări și răspunsuri, cu participarea activă a publicului.
Meritul esențial al conferinței a constat în faptul că a reușit să evite anumite clișee în evocarea artistei Hedda Sterne, precum cel că a fost singura artistă femeie din grupul expresioniștilor abstracți, supranumiți "The Irascibles" ("Irascibilii"), alături de Jakson Pollock, Willem de Kooning, Barnett Newman, Mark Rothko, Clyfford Still, Robert Motherwell, datorită unei fotografii iconice a grupului, realizată de Nina Leen, în noiembrie 1950, și publicată în revista "Life", în numărul din 15 ianuarie 1951. (În realitate, din grup au făcut parte și sculptorițele Louise Bourgeois și Mary Callery.); sau că a fost soția lui Saul Steinberg.
Evenimentul a reușit, în schimb, să arunce o lumină nouă asupra vieții și operei artistei Hedda Sterne, care, cumva în mod paradoxal, este astăzi mai puțin cunoscută decât era în anii 1940-1960, atunci când a fost nominalizată drept unul dintre cei mai buni artiști ai SUA sub 36 de ani (numărul din 20 martie 1950 al revistei "Life"), când avea expoziții personale la Roma (Italia) și São Paulo (Brazilia) (1953) sau în importante galerii din SUA - Wakefield Gallery și Mortimer Brandt Gallery, NY (1945); Betty Parsons Gallery (1947-1978) etc.
Este de menționat, în acest context, și că lucrările longevivei artiste (a trăit 100 de ani), cu o carieră de peste 80 de ani, se află, azi, în prestigioase muzee americane, precum The Museum of Modern Art (MoMA) și Whitney Museum, din New York, sau The National Gallery of Art și The National Museum of Women in the Arts, din Washington, DC. I s-au organizat ample restrospective la Montclair Art Museum din New Jersey, în 1977, și la Krannert Art Museum de la University of Illinois în Champaign-Urbana, în 2006. O recentă expoziție, "Machines 1947-1951", a avut loc în primăvara acestui an, la galeria Van Doren Waxter din New York, care o reprezintă și care îi va expune în curând lucrări și la târgul de artă Art Basel Miami (decembrie 2016).
Hedda Sterne (n. 4 august 1910, București - d. 8 aprilie 2011, New York) este o figură de prim-plan a artei americane, de origine română, după cum precizează mai multe istorii ale artei expresioniste, dar și suprarealiste, enciclopedii și dicționare de artă. Cu toate acestea, artista a refuzat mereu să fie catalogată și asociată unui curent artistic, fie acesta Expresionismul Abstract sau Suprarealismul, preferând să își vadă creația mai degrabă ca pe "un flux continuu" / "uninterrupted flux" decât ca pe o afirmație definitivă.
Printre cei prezenți la eveniment s-au numărat personalități ale vieții artistice și culturale, precum: Sanford Hirsch, Președinte al "The Hedda Sterne Foundation" și Executive Director al "Adolph and Esther Gottlieb Foundation" (New York); Patterson Sims, Managing Director al "The Saul Steinberg Foundation" (New York); Sophia Jackson, din partea Van Doren Waxter Gallery (New York); Sarah Eckhardt, secretară a "The Hedda Sterne Foundation" (New York); Mandana Mapar, curator independent; Mona Momescu, titulara catedrei "Nicolae Iorga" de la Columbia University; Gianna Pontecorboli Ameri, corespondentă din SUA a unor publicații culturale italiene; Esther Cohen, Vice-president al Gallery RIVAA; colecționarul Stephan Benedict ș.a.
Accesul la eveniment a fost liber, dar s-a făcut în limita locurilor disponibile (40) și în conformitate cu măsurile speciale de securitate impuse de muzeul-gazdă.
Evenimentul a fost mediatizat atât în presa românească, cât și în cea americană, precum și în rețelele de socializare online.
Proiectul s-a înscris în strategia ICR New York de promovare în spațiul nord-american a artiștilor vizuali de certă valoare, născuți în România, dar stabiliți și afirmați peste hotare, consacrați la nivel internațional şi a căror operă, cu un ridicat potențial de originalitate, a marcat deja istoria universală a artei moderne și contemporane. Proiectul răspunde, astfel, Temei VII: România secolului XX - o viziune a modernității, din strategia multianuală a ICR pe 2016-2019, şi poate fi pus în relație cu Tema IV: Interculturalitate în teritoriul românesc, precum şi cu Tema V: IHRA - Holocaust.
ICR New York dorește continuarea colaborării cu Fundația Hedda Sterne din New York, precum și cu Museum of Jewish Heritage, în cadrul unor viitoare proiecte. De altfel, ICR New York își propune continuarea seriei "Născuți în România, celebri în lume" cu un eveniment în 2017, organizat în aceeași locație prestigioasă și dedicat artistului Saul Steinberg, cel de-al doilea soț al Heddei Sterne, în colaborare cu fundația new-yorkeză care poartă numele artistului.