George Banu le spune polonezilor ce semnifică un om întors cu spatele
Marile teatre poloneze prezintă, pe lângă stagiunea propriu-zisă, un program foarte atractiv de conferinţe, mese-rotunde, întâlniri cu scriitori şi dramaturgi, aşteptate cu interes de publicul larg. Un program de conferinţe nu putea să lipsească din Teatrul Nou (Nowy Teatr), înfiinţat şi condus de celebrul regizor Krzysztof Warlikowski.
Primul invitat român al acestui program, intitulat „Trăieşti ştiind", este George Banu, cel mai important critic de teatru român şi unul dintre cei mai originali eseişti ai ultimelor decenii. Stabilit la Paris de multă vreme, unde este şi profesor universitar, George Banu şi-a construit o carieră solidă, scrierile sale, ca şi aparţiile publice, fiind mereu caracterizate de erudiţie, eleganţă şi elocvenţă.
George Banu, care se bucură de un foarte bun renume în rândul oamenilor de teatru polonezi, va susţine luni seară, la Teatrul Nou, o conferinţă intitulată "Văzând văzutul", care va pune în valoare şi virtuţile criticului de artă nu doar pe cele ale cronicarului, promiţând, ca întotdeauna, un spectacol al culturii şi subtilităţii analitice.
Conferinţa se bazează pe ideile pe care criticul le-a exprimat în cartea sa l'Homme de dos (Omul întors cu spatele), silueta care îşi ascunde chipul fiind "expresia unei rupturi, a unei îndepărtări, a unui refuz de dialog direct. Dar, în acelaşi timp, în viaţă, pe scenă sau într-un tablou, el personifică şi fragilitatea, dezarmarea, refuzul conflictului. Omul care întoarce spatele e un om al crepuscului, dar nu încă al nopţii. Spatele se poate citi ca o sursă secretă, deturnată, de mărturii, în timp ce faţa le exprimă direct, sincer sau nesincer, nu contează. Chipul e dialogal, spatele monologal."
Până acum, ceilalţi invitaţi ai programului de conferinţe al Teatrului Nou au fost artista mexicană Teresa Margolles, grupul israelian Public Mouvement şi regizorul şi scenaristul libanez Wajdi Mouawad.