Dragi cititori,
Din aprilie și până în octombrie vă invităm la o paradă
săptămânală a celor mai noi cărți românești, traduse în Polonia. Pe scena
intitulată „Cartea săptămânii” vor urca pe rând, o dată la șapte zile, vedetele
sezonului, proaspete și pline de vervă, însoțite de garderoba special pregătită
pentru show.
În acest an, în sezonul primăvară-toamnă se poartă
cărțile românești! Lungi, scurte, vesele sau mai puțin, serioase, visătoare,
colorate, monocrome – combinațiile sunt nesfârșite, iar libertatea abolută!
Spectacolul literar a început!
MISTICA RUGĂCIUNII ȘI A REVOLVERULUI. VIAȚA LUI CORNELIU
ZELEA CODREANU
Autor: Tatiana Niculescu
Versiunea poloneză: Editura
Universitas, Cracovia, decembrie 2019
Traducerea
în limba polonă: Kazimierz Jurczak
Cine a fost în realitate Corneliu Zelea Codreanu, asociat de obicei cu varianta românească a fascismului? Tatiana Niculescu încearcă să răspundă la întrebare, conturând contextul spriritual-religios al biografiei Căpitanului și descoperind aici cele mai importante impulsuri mistice pentru activitatea lui politică. Adeptul înflăcărat al ortodoxiei, având în fața ochilor sufletului creștinătatea din nou unită, misticul, în vinele căruia curgea sânge nu românesc, ci slav și germanic, avocatul nu prea înzestrat cu talent și oratorul mediocru, care a reușit să clădească o mișcare politică puternică și să atragă de partea lui jumătate din societatea românească – iată portretul lui Codreanu, realizat de Tatiana Niculescu. Cititorul va primi totodată un tablou concis, dar deosebit de sugestiv, al evenimentelor nebunilor ani '20 și '30 ai secolului al XX-lea, pe care pare că-i uităm destul de ușor...
Am reușit să vă stârnim curiozitatea?
Vă invităm la lectura unui fragment din
carte:
„Cu o zi înaintea procesului, pe 28 martie 1924, tinerii rămași în arest au fost duși în încăperea unde aveau loc vizitele de familie. Venise în vizită și Vernichescu. Poate se căia că i-a trădat sau, dimpotrivă, spera ca, vizitându-i, să le alunge orice bănuială. Moța l-a luat deoparte pe fostul lor camarad, conducându-l într-un birou alăturat, ca și când ar fi avut să-i spună ceva important. Acolo a descărcat în el șapte gloanțe, fără să-l omoare însă. Imediat s-a creat un moment de panică, funcționarii au început să țipe, gardienii i-au înconjurat pe deținuți, i-au scos din încăpere și i-au închis în celule separate. În timp ce Vernichescu era transportat de urgență la spital, tinerii au început să fluiere un imn intitulat Studenți creștini din România Mare. Fapta neașteptată a lui Moța a produs senzație, presa vuia, procesul începea a doua zi, către orele prânzului, cu valuri de oameni revărsându-se spre tribunal, cărora forțele de ordine cu greu le făceau față.” [citește mai departe aici]
Tatiana Niculescu
Scriitoare, autoare a biografiilor istorice Regina Maria. Ultima dorință (Humanitas,
2015, 2016, 2018), Mihai I, ultimul rege
al românilor (Humanitas, 2016), Mistica
rugăciunii și a revolverului. Viața lui Corneliu Zelea Codreanu (bestseller
Humanitas, 2017), Ei mă consideră făcător
de minuni. Viața lui Arsenie Boca (Humanitas, 2018), Regele și Duduia. Carol II și Elena Lupescu dincolo de bârfe și clișee
(bestseller Bookfest 2019, Humanitas, 2019). Sub semnătura Tatiana Niculescu
Bran a debutat cu romanul Spovedanie la
Tanacu (Humanitas, 2006), care a devenit piesă de teatru în dramatizarea
autoarei și în regia lui Andrei Șerban. Același roman a stat la baza filmului După dealuri, în regia lui Cristian
Mungiu, care a obținut premiul pentru cel mai bun scenariu la Festivalul de
Film de la Cannes în 2012. Alte romane: Povestea
domniței Marina și a basarabeanului necunoscut, Tăierea Fecioarelor. A coordonat volumele colective Iubirea din oglindă. Despre sex şi
identitate (Humanitas, 2017) şi Cartea întâmplărilor. Mistere, ciudăţenii, uimiri
(Humanitas, 2019).
Kazimierz Jurczak (traducătorul cărții)
Profesor al
Universității Jagiellone de la Cracovia, șeful Secției de Filologie Română UJ,
cadru didactic la Studium Europy Wschodniej (Facultatea de Studii Răsăritene a
Universității de la Varșovia), filolog, istoric al ideilor, traducător. În
perioada 1995-2001 a fost consilier al Ambasadei Poloniei la București, consul
al Poloniei. Autorul
monografiei Dylematy
zmiany. Pisarze rumuńscy XIX wieku wobec ideologii zachowawczej (Dilemele schimbării. Scriitori români ai secolului al XIX-lea în fața
ideologiei conservatoare, Editura UJ, 2011), a semnat câteva zeci de
articole și studii pe tema literaturii și culturii române, precum și a
legăturilor culturale polono-române. Traducător în limba polonă a unor
apreciați scriitori români, printre ei Lucian Boia, Norman Manea, Nora Iuga,
Leon Volovici.
Ce scriu pasionații lecturilor despre Mistica rugăciunii și a revolverului:
Tatiana Niculescu ne prezintă circumstanțele care i-au permis lui Zelea
Codreanu să se facă ascultat de o
însemnată parte din societatea românească și, grație alăturării eficiente a
retoricii național-religioase și inexorabilității acțiunilor având ca țintă
statul democratic român, să-și aroge dreptul de a decide soarta acestuia.
Autoarea încearcă totodată să completeze protretul lui Codreanu – descris
destul de exact, se pare, în paginile lucrărilor istoricilor – cu o dimensiune
mult mai subiectivă, apropiindu-se de poetica liberă a eseului.
Niculescu subliniază, de fapt,
în interviuri că intenția sa a fost de „a povesti despre viața unui om” și nu
de a crea sinteze de filosofie a istoriei. […]
Mistica rugăciunii și a revolverului este prima carte despre Corneliu Zelea Codreanu care
accentuează atât de puternic rolul mediului în care acesta s-a format,
analizează influența tatălui, Codreanu senior, asupra faptelor fiului,
adâncindu-se în fascinațiile quasi-mistice pe care cel din urmă le-a resințit
îndelung în activitatea sa.
Deosebit de prețioasă este
schimbarea perspectivei din care autoarea își privește eroul. Astfel, în loc să
asistăm la schițarea unei ample fresce istorice, ne regăsim de-a dreptul în
mijlocul evenimentelor. În locul istoriei scrise cu I mare, putem privi „sub
căptușeala” alegerilor politice […]
Cartea Tatianei Niculescu ar trebui citită separat și nu doar ca o voce
în discuția pe tema încă vie, după cum se dovedește, și bulversantă pentru
opinia publică, a fascismului românesc din anii '30 ai secolului al XX-lea. În
primul rând este o încercare – reușită, trebuie subliniat – de a înțelege
fenomenul unui fanatic religios pozând în star hollywoodian, cu „magnetism
carismatic” și, pentru a completa figura paradoxală a lui Codreanu, cu origini
slave, inclusiv poloneze.
[Jakub Kornhauser, autorul
postfeței cărții]
Vă recomandăm materialul video cu participarea scriitoarei Tatiana Niculescu, pregătit special pentru cititorii polonezi
Vă invităm pe pagina editurii Universitaspe pagina Editurii Humanitas (pentru varianta originală a cărții, în limba română)
și pe pagina de FB a Institutului Cultural Român de la Varșovia.