Cartea săptămânii: Tatiana Niculescu, „Mistica rugăciunii și a revolverului. Viața lui Corneliu Zelea Codreanu”

Dragi cititori,

Din aprilie și până în octombrie vă invităm la o paradă săptămânală a celor mai noi cărți românești, traduse în Polonia. Pe scena intitulată „Cartea săptămânii” vor urca pe rând, o dată la șapte zile, vedetele sezonului, proaspete și pline de vervă, însoțite de garderoba special pregătită pentru show.
În acest an, în sezonul primăvară-toamnă se poartă cărțile românești! Lungi, scurte, vesele sau mai puțin, serioase, visătoare, colorate, monocrome – combinațiile sunt nesfârșite, iar libertatea abolută!

Spectacolul literar a început!


MISTICA RUGĂCIUNII ȘI A REVOLVERULUI. 
VIAȚA LUI CORNELIU ZELEA CODREANU

Autor: Tatiana Niculescu

Versiunea poloneză: Editura Universitas, Cracovia, decembrie 2019
Traducerea în limba polonă
: Kazimierz Jurczak

Cine a fost în realitate Corneliu Zelea Codreanu, asociat de obicei cu varianta românească a fascismului? Tatiana Niculescu încearcă să răspundă la întrebare, conturând contextul spriritual-religios al biografiei Căpitanului și descoperind aici cele mai importante impulsuri mistice pentru activitatea lui politică. Adeptul înflăcărat al ortodoxiei, având în fața ochilor sufletului creștinătatea din nou unită, misticul, în vinele căruia curgea sânge nu românesc, ci slav și germanic, avocatul nu prea înzestrat cu talent și oratorul mediocru, care a reușit să clădească o mișcare politică puternică și să atragă de partea lui jumătate din societatea românească – iată portretul lui Codreanu, realizat de Tatiana Niculescu. Cititorul va primi totodată un tablou concis, dar deosebit de sugestiv, al evenimentelor nebunilor ani '20 și '30 ai secolului al XX-lea, pe care pare că-i uităm destul de ușor...

Am reușit să vă stârnim curiozitatea?
Vă invităm la lectura unui fragment din carte:

„Cu o zi înaintea procesului, pe 28 martie 1924, tinerii rămași în arest au fost duși în încăperea unde aveau loc vizitele de familie. Venise în vizită și Vernichescu. Poate se căia că i-a trădat sau, dimpotrivă, spera ca, vizitându-i, să le alunge orice bănuială. Moța l-a luat deoparte pe fostul lor camarad, conducându-l într-un birou alăturat, ca și când ar fi avut să-i spună ceva important. Acolo a descărcat în el șapte gloanțe, fără să-l omoare însă. Imediat s-a creat un moment de panică, funcționarii au început să țipe, gardienii i-au înconjurat pe deținuți, i-au scos din încăpere și i-au închis în celule separate. În timp ce Vernichescu era transportat de urgență la spital, tinerii au început să fluiere un imn intitulat Studenți creștini din România Mare. Fapta neașteptată a lui Moța a produs senzație, presa vuia, procesul începea a doua zi, către orele prânzului, cu valuri de oameni revărsându-se spre tribunal, cărora forțele de ordine cu greu le făceau față.” [citește mai departe aici]

Tatiana Niculescu
Scriitoare, autoare a biografiilor istorice Regina Maria. Ultima dorință (Humanitas, 2015, 2016, 2018), Mihai I, ultimul rege al românilor (Humanitas, 2016), Mistica rugăciunii și a revolverului. Viața lui Corneliu Zelea Codreanu (bestseller Humanitas, 2017), Ei mă consideră făcător de minuni. Viața lui Arsenie Boca (Humanitas, 2018), Regele și Duduia. Carol II și Elena Lupescu dincolo de bârfe și clișee (bestseller Bookfest 2019, Humanitas, 2019). Sub semnătura Tatiana Niculescu Bran a debutat cu romanul Spovedanie la Tanacu (Humanitas, 2006), care a devenit piesă de teatru în dramatizarea autoarei și în regia lui Andrei Șerban. Același roman a stat la baza filmului După dealuri, în regia lui Cristian Mungiu, care a obținut premiul pentru cel mai bun scenariu la Festivalul de Film de la Cannes în 2012. Alte romane: Povestea domniței Marina și a basarabeanului necunoscut, Tăierea Fecioarelor. A coordonat volumele colective Iubirea din oglindă. Despre sex şi identitate (Humanitas, 2017) şi Cartea întâmplărilor. Mistere, ciudăţenii, uimiri (Humanitas, 2019).

Kazimierz Jurczak (traducătorul cărții)
Profesor al Universității Jagiellone de la Cracovia, șeful Secției de Filologie Română UJ, cadru didactic la Studium Europy Wschodniej (Facultatea de Studii Răsăritene a Universității de la Varșovia), filolog, istoric al ideilor, traducător. În perioada 1995-2001 a fost consilier al Ambasadei Poloniei la București, consul al Poloniei. Autorul monografiei Dylematy zmiany. Pisarze rumuńscy XIX wieku wobec ideologii zachowawczej (Dilemele schimbării. Scriitori români ai secolului al XIX-lea în fața ideologiei conservatoare, Editura UJ, 2011), a semnat câteva zeci de articole și studii pe tema literaturii și culturii române, precum și a legăturilor culturale polono-române. Traducător în limba polonă a unor apreciați scriitori români, printre ei Lucian Boia, Norman Manea, Nora Iuga, Leon Volovici.

Ce scriu pasionații lecturilor despre Mistica rugăciunii și a revolverului:

Tatiana Niculescu ne prezintă circumstanțele care i-au permis lui Zelea Codreanu să se facă ascultat de o însemnată parte din societatea românească și, grație alăturării eficiente a retoricii național-religioase și inexorabilității acțiunilor având ca țintă statul democratic român, să-și aroge dreptul de a decide soarta acestuia. Autoarea încearcă totodată să completeze protretul lui Codreanu – descris destul de exact, se pare, în paginile lucrărilor istoricilor – cu o dimensiune mult mai subiectivă, apropiindu-se de poetica liberă a eseului.
Niculescu subliniază, de fapt, în interviuri că intenția sa a fost de „a povesti despre viața unui om” și nu de a crea sinteze de filosofie a istoriei. […]
Mistica rugăciunii și a revolverului 
este prima carte despre Corneliu Zelea Codreanu care accentuează atât de puternic rolul mediului în care acesta s-a format, analizează influența tatălui, Codreanu senior, asupra faptelor fiului, adâncindu-se în fascinațiile quasi-mistice pe care cel din urmă le-a resințit îndelung în activitatea sa.
Deosebit de prețioasă este schimbarea perspectivei din care autoarea își privește eroul. Astfel, în loc să asistăm la schițarea unei ample fresce istorice, ne regăsim de-a dreptul în mijlocul evenimentelor. În locul istoriei scrise cu I mare, putem privi „sub căptușeala” alegerilor politice […]
Cartea Tatianei Niculescu ar trebui citită separat și nu doar ca o voce în discuția pe tema încă vie, după cum se dovedește, și bulversantă pentru opinia publică, a fascismului românesc din anii '30 ai secolului al XX-lea. În primul rând este o încercare – reușită, trebuie subliniat – de a înțelege fenomenul unui fanatic religios pozând în star hollywoodian, cu „magnetism carismatic” și, pentru a completa figura paradoxală a lui Codreanu, cu origini slave, inclusiv poloneze.
[Jakub Kornhauser, autorul postfeței cărții]

Vă recomandăm materialul video cu participarea scriitoarei Tatiana Niculescu, pregătit special pentru cititorii polonezi

Vă invităm pe pagina editurii Universitas

pe pagina Editurii Humanitas (pentru varianta originală a cărții, în limba română)
și pe pagina de FB a Institutului Cultural Român de la Varșovia.