Rezidența de scenaristică Pustnik 2024, la Port Cultural Cetate cu sprijinul ICR

Cea de-a X-a ediție a rezidenței de scenaristică Pustnik se desfășoară între 17 - 24 septembrie 2024, la Port Cultural Cetate, pe malul Dunării, cu sprijinul Institutului Cultural Român. Opt proiecte au fost selectate de către cofondatorii Pustnik, regizorii și scenariștii Andreea Borțun (România) și Bryn Chainey (UK/Australia), din rândul celor 93 de înscrieri primite din 39 de țări:

„A Backstreet Boy”, de Hannu-Pekka Peltomaa, Finlanda;

„Bunker”, de Anthony Foussard și Christian Legrand, Franța;

„Exotic Toxic Erotic”, de Denisse Conn Tübacü, România;

„Late Spring”, de Yuan Yuan, China;

„Mariposa”, de Victoria Visco Mendonça, Brazilia;

„Please Bear with Me”, de Gabriela Serrano și Mariana Serrano, Filipine;

„Reality Shirley”, de Stella Carneiro, Portugalia;

„Tigress of Patha”, de Sai Haval, India.

Invitații speciali din acest an sunt scenarista Laurence Coriat, cunoscută mai ales pentru colaborările sale cu regizorul Michael Winterbottom, specialista în relații culturale și cinematografie Joanna Duncombe și producătoarea nominalizată la premiile BAFTA Len Rowles. Pentru a patra oară, rezidenții vor beneficia și de expertiza Deliei Vasile, psihoterapeut și consultant narativ.

Printre colaborările scenaristei Laurence Coriat cu regizorul Michael Winterbottom se numără „Wonderland”, selectat în competiția Festivalului de la Cannes în 1999 și recompensat cu premiul cel mare la British Independent Film Awards în același an, „A Mighty Heart” (2006), cu Angelina Jolie, „Genova” (2008), cu Colin Firth, dar și „Everyday” (2012), nominalizat la Premiile BAFTA. A mai colaborat la scrierea scenariului, printre altele, pentru filmul „Me Without You” al Sandrei Goldbacher, cu Michelle Williams și Anna Friel, care a avut premiera la Festivalul de la Veneția în 2001, iar în 2016 a făcut parte dintr-un writers room alături de showrunnerul Hossein Amini, unde a scris două episoade din serialul BBC premiat cu un International Emmy „McMafia”.

Joanna Duncombe are o experiență bogată în dezvoltarea de programe internaționale inovatoare dedicate filmului și artei. A curatoriat selecții și susținut Q&A-uri în cadrul festivalurilor de la Cannes, Londra și Rotterdam, iar în prezent lucrează cu British Council, BAFTA, National Film & Television School (NFTS) și Victoria Film Festival din Canada. La British Council, Duncombe este consultant senior în cadrul programelor dedicate noilor talente și colaborărilor internaționale ale Departamentului de Film. Anterior, aceasta a lucrat ca selecționer pentru Independent Cinema Office din Regatul Unit și a fost director de programming la London Short Film Festival, dar și producător creativ și selecționer la Birds Eye View Films, unde a contribuit la dezvoltarea și lansarea programului de mare succes Reclaim the Frame, alături de Mia Bays.

Len Rowles este o producătoare cunoscută pentru interesul său în filmele de gen cu impact global. În calitate de Head of Scripted, Film & International la Climate Spring, aceasta sprijină producțiile internaționale de film și TV care ating subiectul crizei climatice. Anterior, Rowles a gestionat programul intern de dezvoltare și producție al Protagonist Pictures, producând primul film al companiei: „The Man in the Basement”, regizat de Nadia Latif, cu Corey Hawkins și Willem Dafoe în distribuție. Len a făcut parte și din echipa de producători executivi de la Protagonist, care a asigurat finanțarea privată pentru mai multe proiecte, printre care și „The Outrun”, cu Saoirse Ronan. Înainte de Protagonist, Rowles a lucrat la Wildgaze Films, companie dublu nominalizată la Oscar, și a făcut parte din echipa de creație a Pathé UK. Len a fost atrasă de poveștile despre climă încă de la primele sale filme: „Skyborn”, nominalizat la BIFA, și „Orbit ever after”, nominalizat la BAFTA și EFA.

Delia Vasile este comunicator, psiholog și psihoterapeut de orientare umanistă. Este absolventă a facultăților de Litere și Psihologie și din anul 2012 a început formarea în analiză tranzacțională la Yorkshire Training Centre International. Abordarea ei terapeutică este una narativă, fiind pasionată de înțelegerea poveștilor de viață și a scenariilor pe care oamenii le joacă în viețile lor.

Păstrându-și angajamentul luat față de comunitatea locală, Pustnik organizează ateliere de educație cinematografică gratuită și proiecții pentru tinerii din mediul rural, care vor fi susținute de fosta participantă Pustnik Anca Buja, la Liceul Teoretic „Gheorghe Vasilichi” din Cetate.

Rezidența internațională de scenaristică Pustnik este prima astfel de rezidență apărută în România, care începând cu 2014 se dedică dezvoltării filmelor de lungmetraj realizate de tineri cineaști din întreaga lume. Pe lângă timpul propriu-zis dedicat scrierii scenariilor, Pustnik le oferă rezidenților selectați oportunitatea de a cunoaște consultanți pe scenariu și producători consacrați internațional, care îi vor ghida în decursul celor opt zile.Rezidenții și invitații vor participa la sesiuni de lucru comune și la proiecții ale propriilor filme, încurajându-se astfel schimbul constructiv de idei, spiritul comunitar între cineaști din întreaga lume și generozitatea susținerii reciproce.

Mai multe detalii despre rezidență și rezidenții din acest an sunt disponibile pe site-ul www.pustnik.com.

Program organizat de Asociația T.E.T.A

TETA este un ONG fondat în iunie 2006. Asociația are ca scop principal dezvoltarea programelor și evenimentelor culturale menite să promoveze educația și renașterea culturală a comunităților care îi găzduiesc evenimentele. TETA funcționează și ca producător de filme și spectacole de teatru.

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), Ministerul Culturii, Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaștilor din România (UCIN), Institutul Cultural Francez

Parteneri: European Short Pitch, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”

Parteneri media: Film New Europe, Films in Frame, CineFan.ro

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

©Adi Bulboacă