Pe 2 și 3 noiembrie 2013 vor avea loc la Chișinău „Întâlnirile JTI“, realizate anul acesta în parteneriat cu Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu“ de la Chișinău și Teatrul Național „Mihai Eminescu“ din capitala Republicii Moldova. Evenimentul cuprinde două reprezentații ale spectacolului D’ale noastre/Ta Ra Ta Tam de Gigi Căciuleanu (producție a Teatrului Național București, prin Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava“ și a Fundației Art Production, cu sprijinul JTI și al Bibliotecii Naționale a României).
Alte două reprezentații ale spectacolului D’ale noastre/Ta Ra Ta Tam de Gigi Căciuleanu vor avea loc în perioada 23-24 noiembrie 2013 la Teatrul Național Dona Maria II de la Lisabona (Sala Garrett). Turneul de la Lisabona este organizat de Institutul Cultural Român din capitala Portugaliei, cu sprijinul coproducătorilor spectacolului.
Creaţia coregrafică D’ale noastre/Ta Ra Ta Tam, construită pe tipologii de inspiraţie caragialiană de cunoscutul dansator, coregraf şi profesor Gigi Căciuleanu, este una din primele producţii de excepţie, prin care Teatrul Naţional București a celebrat Anul Caragiale 2012, sub semnăturile unor artişti prestigioşi ai scenei.
Spectacolul este interpretat de „dans-actorii“ Ioana Marchidan, Ioana Macarie, Ramona Bărbulescu, Diana Spiridon, Rasmina Călbăjos, Lari Giorgescu, Cristian Nanculescu, Ştefan Lupu, István Téglás, Adrian Nour, Alexandru Călin, Arcadie Rusu – membri ai „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company“. Consilier artistic: Dan Mastacan. Asistent-coregraf: Lelia Marcu. Scenografia este semnată de Corina Grămoșteanu şi muzica de DJ VASILE, muzică „asezonată cu Beethoven, Mozart, Verdi şi altele“, inserturi „menite să universalizeze comportamentul personajelor“ – cum precizează însuşi Gigi Căciuleanu, cel care a alcătuit și coloana sonoră a spectacolului. Luminile spectacolului sunt semnate de Silviu Andrei, iar asistența coregrafie de Lelia Marcu. Editarea coloanei sonore a fost realizată de Lucian Stan și Marius Mateșan. Compozitori: Lucian Stan, Marius Mateşan, Dan Handrabur, Cristina Handrabur, Cristian Stanciu, Vlaicu Golcea, Mitoş Micleuşanu. Voci: Radu Vasile [Tamango], Petre Panciu [Clasic], Napoleon Constantin. Inserțiuni muzicale: Vivaldi, Beethoven, Verdi, Johann Strauss, Mozart, Bizet, Offenbach, Enescu, Bach, Ray Charles.
Se regăsesc în acest spectacol de teatru coregrafic atât protagoniştii pieselor de teatru semnate de Caragiale, cât şi personaje emblematice din Momente și schiţe. Sunt scene în care realismul voit al costumelor alternează cu absurdul și suprarealismul mişcărilor dansate.
„Intenţionez să-l scot pe Caragiale din specificul local pentru ca spectacolul să poată fi înţeles şi de un chilian şi de un francez, de oricine – explică Gigi Căciuleanu. Am gândit personajele mai degrabă pe tipologii ca «Frumosul urbei», «Frumoasa urbei», grupul din «D’ale carnavalului» l-am numit «Cvintet de mahala». Nu am vrut să fac din Caragiale ceea ce ar face orice regizor de teatru şi nici ceea ce ar face orice coregraf. Pentru că eu fac teatru coregrafic, iar oamenii cu care lucrez se numesc dans-actori. […] Eu am luat actori care, intrând într-o spirală ascendentă, redevin dansatori, având preocuparea funcţionării mecanismelor corporale la fel de mare ca pe cea a funcţionării mecanismelor teatrale.“
Spectacolul a avut premiera în iunie 2012. A fost prezentat în trei importante capitale europene, în cadrul „Anului Caragiale“: Paris (prestigiosul Espace Cardin), Londra (Cadogan Hall) şi Bruxelles (Palais des Beaux Arts/Bozar-Salle M). În 2013, a mai fost prezentat pe scena Teatrului Naţional „Ivan Vazov“ din Sofia, în cadrul unui schimb bilateral cu instituţia teatrală bulgară.
„Am vrut să re-scriu pe limba mea, cea a teatrului coregrafic, ceea ce îmi inspiră tumultuoasa lume a lui Caragiale al nostru. […] Nu o piesă anume, nu una sau mai multe dintre nemiloasele sale schiţe sau poveşti, nu unul sau mai multe dintre acerbele sale momente, ci impresia generală pe care toate acestea la un loc mi le inspiră. [...] Un Caragiale revizitat în ziua de azi în care absurdul ionescian a devenit logică cotidiană. Un spectacol în care mi-am propus să explorez această lume a noastră cea de toate zilele, plină cu d’ale noastre. Nu numai cele româneşti ci, în general, cu cele d’ale noastre: omeneşti.“, declară Gigi Căciuleanu.
Spectacolul s-a bucurat de aprecierea publicului și a criticii de specialitate, fiind considerat cea mai bună producție tematică a „Anului Caragiale – 2012“. Spectacolul a fost nominalizat la Premiile UNITER 2013 la două categorii: Cel mai bun actor în rol principal – Lari Giorgescu și Cel mai bun spectacol.
„Este realmente lăudabil că într-un spectacol de dans contemporan, I.L. Caragiale nu rămâne doar un pretext. Asistăm la o serioasă re-interpretare, cu alte mijloace, a mesajului dramatic. Autorul montării are cu adevărat un solid punct de vedere estetic pe care îl concretizează într-o producţie care nu numai că onorează Naţionalul bucureştean, care astfel îşi întregeşte repertoriul cu o operă majoră, dar poate sta alături de orice spectacol de dans contemporan al marilor companii de gen din lume. D’ale noastre este un spectacol cu valoare de unicat, consistent, cu personalitate şi anvergură, o producţie ce face cinste Anului Caragiale şi care reuşeşte o re-citire inedită a creaţiei marelui dramaturg român, o producţie marcată de profesionalism, impecabil construită şi interpretată, dinamică, cu o halucinantă forţă şi un impact instantaneu. Recomandat consumatorilor rafinaţi.“ Răzvana Niţă, Port.ro – Al matale, Căciuleanu
„După ce am văzut D’ale noastre (de câteva ori chiar, pentru că mi-a plăcut mult şi l-am degustat pe îndelete), cred că acest spectacol e una dintre cele mai valabile propuneri de descoperire a umorului lui Caragiale cu un ochi nou, proaspăt, lipsit de încrâncenare, răutate, ironie superioară. E în acest spectacol multă candoare şi nenumărat de multe momente care îţi ridică inima, care te fac să te simţi pur şi simplu bine. Muzica e minunată, de multe ori recognoscibilă pentru că frânturile alese sunt dintre cele foarte cunoscute, iar performanţa trupurilor actorilor-dansatori e uluitoare. Lari Giorgescu, în discursul lui Caţavencu, e de ţinut minte, dar la fel e şi în nebunia-durerea lui Ion, din Năpasta. [...] Mergeţi la D’ale noastre cu urgenţa pe care o aveţi când în oraş e un eveniment unic.“ Răzvan Penescu, Liternet – Cu drag despre D’ale noastre
Gigi Căciuleanu – dansator, coregraf, profesor a descoperit dansul contemporan de avangardă la vârsta de 14 ani, sub îndrumarea lui Miriam Răducanu. A participat alături de aceasta la celebrele „Nocturne 9 1/2“ de la București. Și-a completat studiile de dans academic și coregrafie la Teatrul Bolshoi din Moscova. A fost solist al Operei Române din București, unde a dansat roluri din repertoriu, dar tot pe scena Operei Române au fost create roluri speciale pentru el: „Zidul“ și „Mandarinul miraculos“ de Oleg Danovski, „Amorul doctor“ și „Un american la Paris“ de Tilde Urseanu etc. Câștigă de-a lungul carierei importante premii de coregrafie (Bulgaria, Germania, Franța, Chile, Italia, România). A lucrat/colaborat de-a lungul timpului cu celebrități ale dansului și muzicii precum: Astor Piazzola, Marius Constant, Pina Bausch, Maïa Plissetskaïa, Jeanine Richer, Jean-Michel Jarre, Guy Tudy, François Rabbath, Claude Lefevre, Santiago Sempere, Jean Le Poulain, Henri Ronse. Dansează cu Ruxandra Racovitza (partenera sa de o viață), Maina Gielgud, Yvette Chauviré, Svetlana Beriozova, Anton Dolin, Reda Sheta, Adam Luders, Jean-Pierre Franchetti, Peggy Lyman, Patrick Dupond, Viktor Rona, Jean-Christophe Paré, Jean Guizerix, Wilfride Piollet, Sandra Giacosa, Brigitte Lefevre, Michael Denard, Louise Bédard, Ghislaine Thesmar etc. A creat mai multe companii de dans (de ex. Nancy, apoi propria companie la Paris), este unul dintre membrii fondatori ai Consiliului Internațional de Dans al UNESCO și inițiatorul festivalului de dans stradal „Dansul la Aix“. Coregrafiile sale au intrat în repertoriul operelor din Paris, Lyon, Avignon, Hamburg, Roma, Cardiff, Wuppertaler Tanztheater, Teatrului La Fenice din Veneția, Teatrului Municipal din Sao Paolo, Teatrului „Oleg Danovski“ din Constanța etc. Continuă să predea tehnica sa specifică și să transmită stilul său original de dans contemporan sub formă de ateliere și master-class în cadrul unor instituții de prestigiu precum: Conservatorul Național Superior La Villette, l’Ecole de l’Opéra de Paris, Conservatoarele Naționale franceze (Boulogne-Billancourt, Annecy, Chambéry, Rennes etc.). Este Profesor Honoris Causa al Universităţii de Artă din Târgu Mureş. Este autorul volumelor: „Cartea Junglei X“ (Teatrul „Ariel“ din Târgu Mureș, 2002), „Vânt. Volume. Vectori“ (Curtea veche, 2008), „Grafologie pentru Simfonia fantastică“ (Editura Liternet). Este decorat cu Ordinul Artelor și Literelor în grad de Cavaler (Franța) și Steaua României în grad de Cavaler.