- 9 February 2024
- Etichete ICR Bruxelles Tatiana Niculescu Iuliana Alexa
Institutul Cultural Român de la Bruxelles, în colaborare cu Ambasada României în Regatul Belgiei, va organiza dezbaterea „Acasă - Spațiu Cultural și Sufletesc al Limbii Române”, la care va participa scriitoarea Tatiana Niculescu. Evenimentul va fi organizat cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii, sărbătorită în România în data de 15 februarie.
Proiectul va aduce în fața publicului de la Bruxelles un autor important al României, într-o întâlnire deschisă de tipul „dialog-prezentare”, însoțită de lectură din romanele „Povestea domniței Marina și a basarabeanului necunoscut”(ed. Cartier, reeditare 2023), „Englezul din Gara de Nord” (Humanitas 2023) și „Singur. Viața lui Mihail Sebastian” (Humanitas, 2022). De asemenea, Tatiana Niculescu – Branva aborda o serie de biografii interbelice, prezentate în cărți apărute recent. Discuția literară va fi însoțită de o sesiune de întrebări ale publicului, evenimentul fiind moderat de Iuliana Alexa, la rândul săujurnalistă și scriitoare.
Operele Tatianei Niculescu și-au găsit un loc important în România, dar și în lume, prin caracterul biografic și, în același timp, istoric, literar, documentar și jurnalistic. Autoare de cărți de non- neficțiune, romancieră, traducătoare și dramaturg, Tatiana Niculescu- Brana impus în literatura română contemporană genul biografiei. A publicat la Editura Humanitas: „Nepovestitele iubiri. 7 minibiografii sentimentale” (bestseller Humanitas, 2021), „Seducătorul domn Nae. Viaţa lui Nae Ionescu” (bestseller Humanitas, 2020); „Regele și Duduia. Carol II și Elena Lupescu dincolo de bârfe și clișee” (bestseller Humanitas, 2019); „Ei mă consideră făcător de minuni. Viaţa lui Arsenie Boca” (Humanitas, 2018); „Mistica rugăciunii și a revolverului. Viaţa lui Corneliu Zelea Codreanu” (bestseller Humanitas, 2017); „Mihai I, ultimul rege al românilor” (Humanitas, 2016, 2020); „Regina Maria. Ultima dorinţă” (Humanitas, 2015, 2016, 2018, 2020). A debutat în literatură cu romanul „Spovedanie la Tanacu” (Humanitas, 2006, 2008, 2021), urmat de „Nopţile Patriarhului”, „Povestea domniţei Marina și a basarabeanului necunoscut”, „Tăierea fecioarelor”.
În afară de operele publicate, trebuie menționate adaptările dramatice („Spovedanie la Tanacu”, „Cartea judecătorilor”), precum și ecranizarea cărții „Spovedanie la Tanacu”. Astfel, scenariul fimului „După dealuri” de Cristian Mungiu se bazează pe romanele neficționale ale Tatianei Niculescu, câștigând premii importante, printre care Premiul pentru cel mai bun scenariula Festivalul Internațional de Film de la Cannes. În ceea ce privește reprezentațiile pe marile scene ale lumii, reamintim căadaptarea pentru scenă a romanului „Spovedanie la Tanacu” a fost prezentată în viziunea regizorală a lui Andrei Șerban, la Teatrul LaMama din New York, ca premieră mondială absolută în 2007. Piesa s-a jucat apoi pe scena Teatrului Odeon din București, la Palatul Béhague de la Paris, în prezența lui Peter Brook, și pe scena Festivalului de Teatru de la Lodz, în Polonia, unde a primit Premiul publicului.
Între 1995 și 2008, Tatiana Niculescu a fost redactor și realizator de programe, iar apoi redactor‑șef la secția română a postului de radio BBC World Service, la Londra și București.
Iuliana Alexa, poetă și scriitoare, lucrează în prezent la Parlamentul European, în domeniul comunicării. Este absolventă a Facultății de Litere din București, promoția 2002, și a unui Masterat de Teoria Literaturii. Și-a început cariera în presa culturală, apoi a continuat în presa comercială. A condus o revistă de turism între 2005-2006, timp în care a realizat reportaje în Asia de Sud-Est, Africa, Europa. Între 2007-2019, a fost redactorul-șef al prestigioasei reviste Psychologies Romania, perioadă în care a realizat multiple materiale despre sănătatea psihică, dar și interviuri cu prestigioși intelectuali români și din alte spații culturale. A fost trainer de comunicare și coach. A scris 3 cărți de publicistică: „De ce am plecat din România” (Corint, 2021), „Creierul de Homo Sapiens – mod de întrebuințare” (ed. Eikon 2016), „Românii la psiholog” (ed. Trei, 2015), la care se adaugă „Baronul Beau și alte foitaje” (poezie, editura Eikon, 2020).
Despre poemele Iulianei Alexa, Radu Paraschivescu scria: „Scamatorul literar e de cele mai multe ori un om care scrie fiindcă citeşte şi citeşte fiindcă vrea să urce treaptă cu treaptă scara. Spre ce? Spre sus. Spre platouri alpine, cu aer tare şi respiraţie limpede. Spre un loc din care vezi şi pricepi mai bine. Şi poate să-l cheme oricum pe scamatorul nostru. De pildă, Carmen Tiderle. Sau Şerban Foarţă. Sau Iuliana Alexa. Aceasta din urmă e o apariţie recentă în lumea giuvaiergiilor de silabe. Vine aici dinspre psihologie, ceea ce înseamnă că ştie bine cu ce se mănâncă ludicul şi care-i sunt foloasele. Când se satură să citească, să asculte şi să întrebe, Iuliana Alexa se joacă. Ia cuvinte, le duce pe ring şi acolo le învârte după cum dictează disc-jockey-ul pe care doar ea îl aude: foxtrot şi vals, swing şi polcă, tarantelă şi blues. Şi nu-i deloc simplu să faci aşa ceva în rigoarea unor versuri cu ritmică precisă şi silabe puţine.”