România la Ars Electronica Festival Linz cu sprijinul ICR Viena

Institutul Cultural Român de la Viena susține participarea artiștilor români Sebastian Comănescu și Marina Oprea la Festivalul Ars Electronica, desfășurat în perioada 4-8 septembrie la Linz. Cei doi artiști fac parte din proiectul Neo Art Connect, care își propune prezentarea în cadrul festivalului al unui nou concept intitulat Changing Environements. De asemenea, pe 4 septembrie, ora 16.00, are loc un eveniment conex festivalului, în cadrul căruia Asociația Marginal prezintă proiectul Cyber-Body-Senses la Zirkus des Wissens, Johannes Kepler University Linz.

Proiectul Changing Environments, curatoriat de Anca Boeriu și Andreea Sandu, creează un spațiu de dezbatere din perspectiva socio-culturală a creatorilor și artiștilor care integrează, utilizează sau colaborează cu diverse domenii științifice și domeniul noilor tehnologii. Acesta abordează impactul resimțit la nivel individual, socio-economic și cultural ca urmare a schimbărilor majore resimțite în societatea contemporană în urma avansării tehnologice, a ineligenței artificiale, a schimbărilor climatice și a conflictelor prezente în regiune. La Festivalul Ars Electronica, proiectul Changing Environments al Neo Art Connect participă cu două instalații interactive care explorează impactul resimțit la nivel individual și comunitar în urma utilizării excesive a tehnologiei, distrugerii mediului înconjurător sau contactului cu realități necunoscute din cauza vitezei de folosire a tehnologiei. Autorii instalațiilor sunt Sebastian Comănescu și Marina Oprea, câștigătorii NAC – Neo Art Connect Grants, ediția a II-a 2024.

„Thigmonastic Specimen 001”, de Sebastian Comănescu - Un simbiot mecanic speculativ care este fuzionat cu un buștean în descompunere. Această creație hibridă oferă o perspectivă critică asupra dihotomiei artificial/natural și expune un viitor în care natura s-a degradat până în punctul în care este nevoie de intervenția umană pentru a exista. Specimenul are un sistem de apărare integrat: la detectarea unei prezențe amenințătoare, zornăie.

„Ourcelium”, de Marina Oprea – La baza acestei lucrări se află miceliul ca metaforă a conectivității în contextul Antropocenului, al dezvoltării internetului și al lumii naturale în continuă schimbare. Miceliul este rețeaua de bază a ciupercilor care permite o strânsă conexiune cu mediul înconjurător și cu ciclicitatea vieții naturale. Asemenea practicii micelice, omul ar trebui să-și depășească individualitatea și să respingă orice ordine dominantă, cum ar fi capitalismul. Lucrarea constă în două monitoare care rulează o lucrare video neliniară pe mai multe canale. Fiecare monitor este decorat de un vas-cadru personalizat realizat din lut polimeric, silicon și rășină epoxidică. O rețea de tuburi de silicon conectează monitoarele care sunt amplasate pe podea, de-a lungul acestora fiind răspândite diverse sculpturi asemănătoare unor organe, conectate și ele la monitoare.

Proiectul Cyber-Body-Systems include o prezentare în premieră a instalației performative create în cadrul proiectului sub forma unui spectactol de dans, însoțită de o conferință publică realizată de echipa artistică, inclusiv reprezentanții României: Ciprian Făcăeru (artist vizual), Raluca Ghiță (dansator), Alexandra Sofonea (consultant științific, cercetător în neuroștiință), Andrei Tudose (curator) - alături de artista Sabina Suru, președinte Marginal. Cyber-Body-Systems, realizat în parteneriat cu Institute of Business Informatics din cadrul Johannes Kepler University (JKU, Austria) și Centrul Național al Dansului (București, România), reprezintă continuarea și extinderea unui program de cercetare și creație artistică început în urmă cu trei ani la Johannes Kepler University Linz - “Digital Sensemaking” (DIGI-Sense), în cadrul Linz Institute of Technology. Participanții vor avea ocazia să experimenteze direct cum tehnologia poate fi înțeleasă și explorată prin intermediul corpului uman, printr-o serie de exerciții performative și tehnologice. De asemenea, artiștii și cercetătorii implicați în proiect vor discuta despre impactul acestor cercetări asupra domeniului artistic, dar și asupra societății în ansamblu, explorând subiecte precum interacțiunea om-mașină, roboți sau sisteme fizico-digitale în viața cotidiană.

Despre proiectele și organizațiile participante

Neo Art Connect România este prima rețea națională de artă și știință, festival și evenimente conexe, un concept inovator, ce a debutat cu un proiect pilot în 2022, cuprinzând: apelul de proiecte, continuat cu un program de mentorat și burse pentru 5 câștigători ai apelului. Derulează până acum parteneriate cultural - strategice cu 10 orașe din România iar platforma digitală este în continuă creștere. NAC este organizat de Asociația Culturală Neo Art România și galeria Galateca.

Cyber-Body-Senses este un proiect complex realizat în cadrul unei colaborări româno-austriece. Echipa proiectului este formată din Ciprian Făcăeru, artist și asistent de cercetare XR în cadrul CINETIc, Alexandra Sofonea, cercetător la Laboratorul de dezvoltare cognitivă și psihologie aplicată prin experienţe imersive al UNATC, Sabina Suru, artist multimedia și Andrei Tudose, curator al proiectului. Echipa lucrează alături de artiști din Viena (coordonați de Daniela Brill, artist) și cercetătorii de la JKU (mediator Claudia Schnugg, cercetător și curator).

Marginal este o organizație culturală non-profit din România cu un colectiv transdisciplinar care urmărește să susțină, să promoveze și să extindă punți între artiști și diverși agenți din alte domenii, cu accent asupra științelor umaniste, respectiv implicațiile științei și tehnologiei în structurile socio-culturale.