În data de 20 ianuarie 2015, la sediul Ministerului Culturii din bd. Unirii nr.22, sector 3, a avut loc procedura de selecţie a proiectelor înscrise în cadrul Concursului naţional pentru selectarea proiectelor care vor reprezenta România la cea de-a 56-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă - la Biennale di Venezia.Potrivit ordinului ministrului culturii nr.2003/2015, comisia a avut următoarea componenţă:
1. Saverio Simi de Burgis, Accademia di Belle Arti din Veneţia2. Alexandru Damian, Institutul Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia, vicecomisar 3. Ruxandra Demetrescu, Universitatea Naţională de Arte Bucureşti4. Monica Morariu, Ministerul Culturii, comisar 5. Cristian Nae, Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi6. Raluca Velisar, Muzeul Naţional de Artă Contemporană7. Igor Efrem Zanti, Institutul European de Design din Veneţia
În cadrul şedinţei, comisia a primit spre evaluare un număr de 29 de proiecte şi a procedat la evaluarea acestora acordând punctaje (Anexă) pentru criteriile prevăzute în Regulamentul de organizare al Concursului naţional pentru selectarea proiectelor care vor reprezenta România la cea de-a 56-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă - la Biennale di Venezia, publicat pe paginile de internet ale Ministerului Culturii, Ministerului Afacerilor Externe şi Institutului Cultural Român. În urma centralizării punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei, au fost desemnate câştigătoare următoarele proiecte:
1. Pentru spaţiul expoziţional din Pavilionul României din Giardini della Biennale a fost desemnat câştigător, cu un punctaj de 89,6, următorul proiect:
Titlu: Adrian Ghenie – Darwin’s RoomAutori: Adrian Ghenie, Adam Curtis
Curator: Mihai Pop
Motivaţie: Alegerea proiectului propus de Adrian Ghenie (invitat Adam Curtis), curatoriat de Mihai Pop, se datorează mai multor factori. Pe de o parte, am luat în considerare renumele artistului, care se bucură momentan de notorietate internațională și de un succes comercial pe măsură, dar și faptul că, spre deosebire de precedentele ediții, este prima participare cu o expoziție personală a unui artist român. Pe de altă parte, proiectul proiectul s-a remarcat printr-o prezentare convingătoare, bine articulată și detaliată, precum și prin caracterul său sustenabil. Notabilă este colaborarea cu multiple galerii internaționale care asigură un impresionant sprijin logistic și financiar, precum și aspectul său educativ, reprezentat prin parteneriatele realizate cu instituțiile de învățământ superior din țară. Alegerea proiectului Adrian Ghenie - Darwin’s Room asigură vizibilitate pavilionului, detașându-se de celelalte proiecte prin eficacitatea strategiei de promovare. Conceptul curatorial este de asemenea bine articulat și adecvat conceptului general al bienalei, atât la nivelul arhitecturii expoziționale (care utilizează istoria Pavilionului ca filtru al memoriei) cât și la nivelul dialogului dintre medii (pictură și film documentar) care explorează climatul actual de instabilitate politică și socială.
2. Pentru spaţiul expoziţional din Noua Galerie a I.R.C.C.U. Veneţia a fost desemnat câştigător, cu un punctaj de 78,14, următorul proiect:
Titlu: Inventând adevărul.Despre ficțiune și realitate/ Inventing the truth.On Fiction and Reality
Autori: Michele Bressan, Carmen Dobre-Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovsky, Stefan Sava si Larisa Sitar
Curator: Diana Marincu
Motivaţie: Alegerea proiectului – “Inventand adevărul. Despre ficțiune si realitate” – a fost motivată de câteva argumente irefutabile. În primul rând, trebuie menţionată dimensiunea teoretică convingătoare cu care este articulat proiectul. Conceptul, care dezvoltă tema istoriei recente, este în acord cu tema generală a Bienalei. In al doilea rând, selecţia artiştilor este convingatoare: Michele Bressan, Carmen Dobre - Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovsky, Ştefan Sava şi Larisa Sitar fac parte din “noul val” al artei vizuale contemporane românesti; deşi tineri, toţi au un palmares interesant şi convingător. Curatorul, Diana Marincu, face parte, la rândul ei, din generaţia tânără de critici de artă, având o cultură temeinică şi o bună experienţă curatorială. Proiectul este sustenabil, încadrându-se în limitele admise ale bugetului, iar strategia de promovare este bine articulată şi eficientă. Se remarcă dialogul interesant între concepţia curatorială şi dimensiunea de cercetare artistică sumată de artiştii participanţi.
Actualul proiect continuă tradiţia deja instituită în spaţiul Institului Român din Veneţia, tradiţie ce privilegiază generaţia tânără (atât la nivel curatorial cât şi artistic) şi mediile artistice inovatoare.
Potrivit regulamentului de organizare al concursului, participanţii pot depune contestaţii, referitoare numai la modalitatea în care a fost respectat regulamentul de organizare al concursului, la sediul Ministerului Culturii din bd. Unirii nr.22, sector 3, în atenţia Direcţiei Generale Juridice şi Patrimoniu Cultural - Compartimentul Monumente de For Public şi Arhitectură Contemporană, până la data de 26 ianuarie 2015, ora 16:00. Acestea vor fi analizate şi soluţionate în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere al contestaţiilor, de către o comisie de soluţionare a contestaţiilor, numită prin ordin al ministrului culturii.
Potrivit opţiunilor participanţilor la concurs, organizatorii concursului vor prezenta proiectele înscrise într-o expoziţie publică (doar cele ale căror autori şi-au exprimat acordul pentru acest lucru în fişa de înscriere). Detaliile de organizare vor fi anunţate ulterior.