Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează luni, 15 aprilie 2019, la ora 17.00, vernisajul expoziţiei de pictură «Apa: timpul vieţii» a artistei Bianca Boroş. Expoziţia va aduce în atenţia publicului lucrări de pictură contemporană care urmăresc conceptul apei în directă conexiune cu noţiunea de timp, metamorfozând substanţa, dându-i valenţe artistice multiple, legând-o creativ de oraşul apelor prin excelenţă: Veneţia. Acesta a cunoscut, datorită deschiderii către rutele maritime internaţionale, un comerţ înfloritor de-a lungul secolelor trecute, iar acum, incontestabil, apa aduce mult farmec urbei istorice italiene. Expoziţia atrage atenţia asupra unor teme actuale, cum ar fi schimbările climatice şi poluarea, care influenţează negativ viaţa oraşului.
«În proiectul expoziţional „Apa, spiritul timpului“, Bianca Boroş explorează posibilităţile expresive şi conceptuale nesfârşite ale oraşului […] Veneţia este privită ca un loc magic, un imens rezervor de informaţii istorice stocate în reţeaua labirintică a canalelor care îl străbat. În egala măsură, oraşul şi-a amprentat memoria în zidurile edificiilor laice şi religioase, inconfundabile din perspectiva rafinamentului, unicităţii şi armoniei în care sunt amplasate în ansamblul arhitectonic, dar şi în circuitul acvatic care îl defineşte şi îl menţine în aceeaşi formă de atâtea secole. Sentimentul încremenirii în timp este poate mai prezent la Veneţia decât în oricare alt loc din lume. […] La Veneţia, timpul a încremenit în secolele de glorie a Serenissimei Republici, asemenea unui imuabile scenografii a unei piese de teatru fără de sfârşit. Tablourile Biancăi Boroş reflectă această dimensiune stranie a Veneţiei, punând pe seama apei faptul că memoria oraşului este un fenomen unitar şi unificator. […] În această memorie a apei sunt impregnate codurile energetice şi informaţionale ale arhitecţilor care au edificat modelele primelor palate din mijlocul canalelor, cu tehnologii constructive care sfidează cele mai sofisticate practici ale arhitecturii contemporane. Asemenea reflexelor în apa canalelor, a palatelor şi bisericilor Veneţiei – fiecare unic în felul său, istoriile tuturor evenimentelor remarcabile petrecute aici se contopesc şi sunt păstrate nealterate în memoria canalelor veneţiene» (Conf. univ. dr. Cristian Ungureanu, Universitatea Naţională de Arte «George Enescu» din Iaşi).
Bianca Boroş, absolventă şi, în prezent, doctorandă a Universităţii Naţionale de Arte «George Enescu» din Iaşi, cu specializarea Arte Plastice – Pictură, a fost bursieră «Constantin Brâncuşi» a Institutului Cultural Român, beneficiind de o rezidenţă artistică la Cité Internationale des Arts de la Paris (noiembrie 2017–ianuarie 2018). Membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România – Filiala Iaşi, Bianca Elena Boroş are la activ 9 expoziţii (şi proiecte) personale şi 40 de proiecte artistice în expoziţii colective, fiind distinsă cu câteva premii importante, dintre care amintim: Premiu pentru debut pictură «Atelier 35», Uniunea Artiştilor Plastici din România – Filiala Iaşi (2013); Premiul I pentru pictură în cadrul expoziţiei «Bellaria», Iaşi (2017); Premiul pentru tineret în cadrul Festivalului Internaţional «Arte, Reciclări, Terapii, Educaţii», ediţia a VII-a, Iaşi (2017).