Enescu-Brahms European Encounters
Remus Azoiţei – vioară
Eduard Stan – pian
Institutul Cultural Român organizează în această toamnă un turneu internaţional de muzică de cameră în interpretarea duo-ului Remus Azoiţei (vioară) şi Eduard Stan (pian) ce se va derula în importante centre culturale din Europa şi în Statele Unite ale Americii, la Washington DC şi New York. Turneul îşi propune să pună în valoare lucrările pentru vioară şi pian ale lui George Enescu prezentându-le publicului alături de importante piese camerale ale lui Johannes Brahms.
Muzicienii Remus Azoiţei şi Eduard Stan sunt autorii unui album cu integrala lucrărilor pentru vioară şi pian ale lui George Enescu, un proiect în premieră mondială. Albumul în două volume, editat de casa de discuri Hänssler Classic (Germania) în 2007 şi 2008, s-a bucurat de aprecierea criticii muzicale din întreaga lume.
Program: Enescu – Sonata Torso în la minor Brahms – Sonata nr. 3 op. 108 Brahms – Sonata nr. 2 op. 100 Enescu – Sonata nr. 3 op. 25 "În caracter popular românesc"
Ascultaţi fragmente din Sonata in A minor, "Torso" şi Sonata No. 3 "În caracter popular românesc".
Calendarul turneului: • 1 octombrie – München, Gasteig, Carl Orff Saal (www.gasteig.de ) • 7 octombrie – Stockholm, Konserthuset, Grünewaldsalen (www.konserthuset.se ) • 15 octombrie – Bruxelles, Palais des Beaux Arts (www.bozar.be ) • 17 octombrie – Hamburg, Läiszhalle, Kleiner Saal (www.laeiszhalle.de ) • 20 octombrie – Praga, Rudolfinum, Suk Hall (www.rudolfinum.cz ) • 27 octombrie – Copenhaga, Black Diamond, Royal Library (www.kb.dk/en/dia/index.html ) • 28 octombrie – Madrid, Auditorio Nacional, Sala de Camara (www.auditorionacional.mcu.es ) • 10 noiembrie – Paris, Salle Cortot (www.classictic.com/en/Paris/Salle-Cortot ) • 11 noiembrie – Dublin, National Concert Hall, John Field Room (www.nch.ie ) • 15 noiembrie – Amsterdam, Concertgebouw, Kleine Saal (www.concertgebouw.nl ) • 17 noiembrie – Viena, Wiener Konzerthaus, Schubert Saal (www.konzerthaus.at ) • 19 noiembrie – Berlin, Konzerthaus, Kleiner Saal (www.konzerthaus.de ) • 25 noiembrie – Bucureşti, Ateneul Român • 9 decembrie – Washington DC, Kennedy Center for the Performing Arts (www.kennedy-center.org) • 10 decembrie – New York, Carnegie Hall, Weill Recital Hall (www.carnegiehall.org )
Remus Azoiţei a absolvit Conservatorul din Bucureşti la clasa lui Daniel Podlovski, apoi a obţinut o bursă de studii la renumita Juilliard School din New York, unde a studiat cu Dorothy Delay şi Itzhak Perlman, la finalul pregătirii sale obţinând titlul de Master of Music. În urma debutului său londonez, la Wigmore Hall, publicaţia Sunday Express a scris: „A oferit un program memorabil în faţa unei săli arhipline, care l-a ovaţionat. Este un muzician de excepţie." Remus Azoiţei este profesor de vioară al Academiei Regale de Muzică din Londra, fiind cel mai tânar profesor din întreaga istorie a acestei instituţii. În 2005 a fost distins cu titlul de Asociat al Academiei Regale de Muzică din Londra, pentru activitatea sa concertistică şi pedagogică de excepţie de-a lungul anilor.
Eduard Stan se bucură de o largă apreciere internaţională. A fost remarcat de Karl-Heinz Kämmerling şi a studiat apoi sub îndrumarea lui Arie Vardi la Academia de Muzică din Hanovra. Cariera concertistică l-a purtat pe importante scene ale Europei (Berlin Philharmonie, Musikhalle Hamburg) şi ale Statelor Unite (Salt Lake City Temple Square şi PUC California). A cântat ca solist cu orchestre din Germania, Austria, Italia şi România si sub bagheta unor dirijori ca Shinya Ozaki, Lutz Köhler, George Balan şi Thomas Dorsch.
Managementul turneului va fi asigurat de agenţia londoneză Hazard Chase specializată în reprezentarea artiştilor şi în organizarea şi coordonarea evenimentelor muzicale de acest tip. Hazard Chase are contracte de exclusivitate cu peste 80 de interpreţi, dirijori şi ansambluri muzicale, fiecare beneficiind de servicii de management la cele mai înalte standarde. Organizarea de turnee şi managementul de proiecte muzicale reprezintă o parte importantă a activităţii agenţiei Hazard Chase, care şi-a clădit o reputaţie solidă prin coordonarea de proiecte creative şi de un înalt nivel artistic. (www.hazardchase.co.uk)
Coordonatori proiect: Institutul Cultural Român Irina Iacob,
irina.iacob@icr.ro, 031 7100 671
Hazard Chase Melanie Crompton,
melanie.crompton@hazardchase.co.uk, +44 (0) 20 3355 4532
Streaming by permission of hänssler CLASSIC, Germany – for further information please contact classic@haenssler.de, www.haenssler-classic.com
• TURNEU/ Enescu-Brahms European Encounters
ZIARUL DE DUMINICA / Autor: Oltea Serban Parau
„... versiunile extrem de dense şi de autentice, susţinând o curgere extrem de bine articulată a discursului muzical enescian nu au surprins, oferind publicului nefamiliarizat cu acesta un convingător contact cu Sonata Torso şi Sonata nr. 3 op. 25 "în caracter popular românesc".
Remarcabil a fost nivelul la fel de inalt la care au prezentat cei doi sonatele a doua si a treia de Brahms, în cazul cărora exotismul prin prisma căruia încă mai este percepută muzica enesciană a fost cel care a contat. Remus Azoiţei şi Eduard Stan sunt artişti a căror inteligenţă muzicală îi face să redea cu un echilibru şi un entuziasm remarcabile muzica lui Brahms, filtrată prin sensibilitatea proprie.
George Enescu la Praga cu Remus Azoitei si Eduard Stan
SUPLIMENTUL DE CULTURA / Autor: Victor Eskenasy
Daca pe Eduard Stan il cunosteam de pe un disc Hanssler precedent, cu un recital ales, din 1995, Remus Azoitei, cu stilul si statura sa pe scena, amintind de mari violonisti ai trecutului, a fost o adevarata surpriza si placere. Si mi-am spus, si nu cred ca gresesc, ca ma aflu in fata unui violonist roman de clasa cu adevarat internationala, o specie rara astazi, daca nu chiar inexistenta.
Anul acesta o recenzie a integralei lor enesciene, in publicatia britanica "Gramophone", lauda "stilul interpretativ rafinat, dar vibrant" al lui Azoitei, interpret cu o voce distincta in peisajul violonistic, si "supletea memorabila" a lui Stan "in termeni de ritm si tuseu". Pianistul era comparat favorabil cu predecesorii sai de marca in interpretarea enesciana, Hepzibach Menuhin, Valentin Gheorghiu sau Pierre Barbizet, toti un model in sine. Criticul Rob Cowan conchidea ca pentru cei atrasi de repertoriul enescian, nu mai este necesar sa caute mai departe, integrala Azoitei-Stan fiind "de mina intii".
Auzite în sală, interpretările duo-ului întrec orice aşteptare şi toţi cei prezenţi la Praga, (...) am fost de acord cu natura exceptionala a concertului.
• La Amsterdam sună bine Enescu!
ADEVARUL LITERAR SI ARTISTIC / Autor: Oltea Serban Parau
Eleganţa stilului celor doi muzicieni şi curajul de a pune alături muzica lui Brahms şi cea a lui Enescu au oferit publicului exact ceea ce şi-a dorit atunci când a optat pentru un astfel de program, într-un oraş în care oferta muzicală este extraordinară. Curiozitatea celor care au vrut să afle cum sună muzica lui Enescu în compania celei a unuia dintre modelele acestuia, Brahms, a fost pe deplin satisfăcută.
Buni cunoscători ai muzicii enesciene şi interpreţi de profunzime ai unui repertoriu cameral precum cel brahmsian, Remus Azoiţei şi Eduard Stan reuşesc să reflecte ceea ce este mai important pentru imaginea României în acest moment şi anume faptul că prin reprezentarea de acest tip avem motive să ne simţim parte a Europei.
Vrăjitorul viorii şi îmblânzitorul clapelor - Remus Azoiţei şi Eduard Stan încep European Encounters la München
Maria Mihalache, octombrie 2009 /agenda.liternet.ro
Eduard Stan e de o virtuozitate fantastică, iar pasajele curg ca intr-un joc celebru cu "mărgele de sticlă". Remus Azoiţei este şi el prins în ritmul notelor şi degetele îi dansează în pizzicato pe coarde de parcă ar încerca printr-o formulă magică să farmece vioara.
In performance: Romanian duo Azoitei, Stan
Romanian duo showcases Enescu, Brahms
by Charles T. Downey, Washington Post
Violinist Remus Azoitei and pianist Eduard Stan gave a concert in the Kennedy Center Terrace Theater on Wednesday night. The Romanian Cultural Institute has taken this program of violin sonatas by George Enescu and Johannes Brahms on an international tour, concluding Thursday night at Carnegie Hall. The influence of Brahms, whom Enescu met and worked with during his student years in Vienna, was only one of many that Enescu would absorb and synthesize in his own unclassifiable style.
(read more after the jump)
Azoitei and Stan released an exemplary two-disc set of the complete works of Enescu for violin and piano a couple of years ago, on the Hänssler Classic label, and the musicians' long collaboration made for an easy rapport in performance. Azoitei, a Romanian trained at Juilliard and now teaching in London, played with a fluid melodic sensibility and sparkling technique. His not always expansive tone could be submerged beneath the broader gestures of Stan, who was not afraid to unleash the Steinway's power, sometimes pushing the violin to the background.
Their Brahms was seething in its dynamic contrasts, especially a slightly overbearing Third Sonata, while the calmer Second Sonata was more amiable. The Enescu pieces bookended the Brahms, with the A minor "Torso" Sonata showing thematic kinship with Brahms as well as the harmonic influence of Massenet and Fauré from Enescu's time in France. The bends and blue notes in Enescu's epic Third Sonata, titled "In Romanian Folk Character," could be traced to either Romanian folk music or the jazz Enescu heard in Paris. Two encores, Enescu's youthful "Ballade" and Brahms's crowd-pleasing Hungarian Dance No. 1, rounded out this compelling program.