Participarea României, în premieră, la Bienala meseriilor artistice și industriilor creative „Révélations”, care se desfășoară la Grand Palais, Paris, în perioada 23-26 mai 2019, este sprijinită de Institutul Cultural Român, în parteneriat cu The Institute.
Meseriile artistice, prin cultura lor ancestrală, depășesc granițele unui domeniu rigid. Artiștii tradiției, peste tot în lume, continuă să inoveze, să transforme. Acest mesaj încearcă să transmită lumii artistice și Bienala Révélations 2019, la Grand Palais Paris, printr-un program bogat și diversificat. În cadrul manifestărilor din capitala Franței, zeci de creatori aduc la lumină, prin cunoașterea profunzimilor acestei arte ancestrale, obiecte familiare care devin, ca prin miracol, opere de artă.
Anul acesta, este pentru prima dată când România este invitată în cadrul expoziției „Banquet", coloana vertebrală a Bienalei, cu expozițiile a cinci creatori români, alături de artiști din alte zece țări. Radu Abraham, Adina Marin, Ruxandra Sacaliș, Veronica Olariu și Olah Gyarfassunt reprezentativi pentru noua generație de designeri și creatori români. Ei expun opere variate, care sunt în același timp moderne dar și profund inspirate de artizanatul tradițional românesc șidemonstrează, prin talentul lor, modernitatea meseriilor artistice cu o expansiune imaginativă.
„Meseriile artizanale nu sunt o lume înghețată, unde inovația ar fi interzisă. Dimpotrivă, când ne uităm la rolul industriilor creative, sărbătorim în mod inevitabil creativitatea umană, care se găsește la baza economiei creative - o economie importantă în România, unde know-how-ul și dezvoltarea sunt strâns legate. Cred că trebuie să continuăm să producem obiecte noi, servicii și soluții, trebuie să ne dezvoltăm imaginația, să ne exersăm gândirea iconoclastă și să avem curajul de a explora zone necunoscute. Acestea sunt ideile pe care doresc să le împărtășească publicului francez și internațional cei cinci artiști și creatori invitați de Institutul Cultural Român”. a declarat Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român.
În accepțiunea celor doi curatori ai expoziției, Ami Barak și Andrei Borțun, dar și pentru arhitectul standului României, Attila Kim, obiectele expuse de cei cinci artiști români sunt opere de artă care depășesc limitele artizanatului, care dovedesc că și designul este o artă, mergând până la ștergerea limitelor dintre conceptual și funcțional și chiar până la a reconfigura relația dintre formă și funcție. Proiectele prezentate la Paris, în cadrul excepțional al Grand Palais, utilizează artizanatul și simbolurile tradiționale într-un stil conceptual și contemporan.
„Contemporanul, în adecvarea sa la prezent, nu mai este considerat ca o imixtiune în lumea meseriilor artistice. El a ocupat un loc special și s-a dovedit a fi un atu important în conștiința țelurilor acestora, de mai mulți ani încoace, undeva la intersecția artizanatului și a creației artistice. Materiile au rămas la fel de diverse, competențele multiple și singulare țin la fel de domeniul experienței ca de cel al creației personale. Toate meseriile artistice perpetuează tradiții, totuși meseria artistică evoluează și se dirijează mai degrabă spre arta contemporană. România, țară onorată de Bienala Révélations 2019, se mândrește cu vitalitatea diversității dar și cu distincția artiștilor care crează în domenii variate, cum ar fi lemnul, ceramica, sticla, materialele textile, bijuteriile", a declarat Ami Barak, comisarul expoziției.
Obiectele care sunt prezente la această întâlnire excepțională sunt lămpi, bijuterii, vaze, etajere, ceramică, candele și multe altele.
Radu Abraham, născut în 1989, este un tânăr designer care caută în mod constant noi perspective prin explorare și inovare. Între artă și design, el experimentează în prezent o
gamă largă de materiale și tehnici pentru a-și dezvolta în continuare creativitatea. Inspirat de forme și geometrie, cu linii simple și o compoziție minimalistă, Radu caută întotdeauna modalități de a experimenta cu obiectele pe care le creează, prin diferite contraste, prin culoare sau prin combinarea materialelor cu caracteristici diferite. Toate desenele au fost făcute de el, într-un mic atelier echipat cu mașini de prelucrare a lemnului și a metalelor.
Adina Marin s-a născut în 1987 la București. A absolvit Universitatea de Arhitectură și Urbanism„Ion Mincu"din Bucuresti si Universitatea de Arhitectura din Toulouse, Franta.
Ideile sale provin din toate domeniile în care lucrează amestecându-le, schimbându-le și reajustându-le în funcție de cum are nevoie. Astfel, ea experimentează diferite modalități de exprimare care variază de la arhitectură la bijuterie. Își împarte timpul între proiectarea bijuteriilor de argint și aur, crearea de mobilier
și decorarea spațiilor și programe experimentale pentru copii. Ea este foarte atașată de amestecul de materiale, de exemplu colecția de bijuterii cu lână. De asemenea, ea folosește metode tradiționale și artizanale pentru a lucra cu metal. „Bijuteriile contemporane sunt artă pe care o poți purta", a spus ea despre prima sa colectie de bijuterii realizată in colaborare cu un meșter rom.
Ruxandra Sacaliș s-a născut în 1984 la București, unde locuiește si lucrează acum. Ea a absolvit Universitatea de Arhitectură și Urbanism "Ion Mincu" București și un master în Conservarea Patrimoniului la Universitatea Oxford Brookes (Marea Britanie). După studierea arhitecturii tradiționale și istoria materialelor, ea a devenit pasionată de design. În munca ei, ea încearcă să exploreze relația dintre identitatea locală și designul contemporan și creează obiecte simple care ne servesc în viața noastră
de zi cu zi. Originalitatea sa vine din dorința ei de a experimenta și de a înțelege calitatea intrinsecă a materialelor pe care le folosește. Concentrându-se pe utilizarea practică a ceea ce face, Ruxandra Sacaliș încearcă să creeze obiecte de design care să răspundă nevoilor din viața de zi cu zi și în același timp să exprime personalitatea proprietarului lor.
Veronica Olariu este co-fondatorul studioului de design Kaptura de Aer, al cărui scop este de a da o formă la ceea ce nu e, o ambiție ironică și metaforică. Artista se concentrează asupra aspectelor non-materiale ale culturii și le combină cu interesul său pentru culturile locale. materiale și artizanat.. Alegând o abordare informală a arhitecturii și a designului, ea caută să capteze diverse emoții, sensuri, tradiții, standarde și principii pentru a le "traduce" și a le da o formă prin muncă si creație.
Olah Gyarfas s-a născut în 1975 la Tușnad, România. Designerul româno-maghiar se poate lăuda déjà cu o carieră prolifică. Este absolvent al Universității din Timișoara de Vest, artă textilă și design de modă și apoi la Universitatea de Arte Aplicate din Budapesta. Creația lui este marcată de experimentarea nonșalantă între diferite materiale și texturi, dar și de importante detalii imperceptibile de proiectare.
În 2006, a inițiat marca de modă „Rozalb de Mura”, descrisă drept „una dintre cele mai promițătoare branduri din Europa de Est "de revista Dazed Fashion Magazine. Recent, „Rozalb de Mura” s-a transformat într-un colectiv de artă și modă numit Aparatul 22 (2010). Optând pentru o altă perspectivă, colectivul dorește să abordezee lumea modei dintr-o perspectică mai critică decât de obicei. Proiectele combină ficțiunea și realitatea, narațiunea și abordare critică. În 2011, Olah și-a lansat propriul brand, PATZAIKIN, inspirat de tradițiile pescarilor din Delta Dunării.